Gå til innhold

RUST som tar livet av ellers god bil. What to do??


sst079
 Share

Anbefalte innlegg

I fjor høst kjøpte jeg meg en bruksbil, som i hovedsak skal brukes til å frakte meg og litt utstyr rundt på østlandet. Var en brukt billig Caddy jeg skulle ha, men da jeg syns disse var alt for dyre i forhold til hva man fikk for pengene, begynte jeg å fundere litt. Da det dukket opp en 2000 mod. E46320iT, med fullt servicehefte, godt vedlikehold og med i overkant av 320.000 km. på telleren, slo jeg til. I utgangspunktet skulle følelser legges til side ved kjøp av bil denne gangen, men når valget da står mellom VAG TDI/SDI eller BMW bensin rekke6....til en mye lavere pris...da ble valget enkelt!

Jeg har kostet på den en del med mye nye deler, og mere skal det bli. Bilen er tight, går som en klokke i motor/gir, og er helt nydelig å kjøre. Gleder meg hver dag til å kjøre på jobb.

MEN...jeg ser jo at den fordømte og lumske rusten kommer snikende! Jeg VET jo at dette ikke stopper seg selv, og lurer nå på hvordan jeg skal angripe dette. Er uaktuelt å sette bort bilen til karosseri-verksted, da dette kommer til å koste mere enn hva jeg ga for bilen inkludert påkost. 

Er det noen som har erfaring med å flekke på rust selv, med et greit resultat? Tenker da på i forhold til produkter brukt, metode osv. Må nevnes at dette på ingen måte er/skal bli en utstillingsbil, vil bare bremse opp prosessen, slik at den forhåpentligvis kan gå gjennom minimum 2 EU-kontroller til uten at den faller gjennom pga. RUST!

Takknemlig for tips og erfaringer!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust klarer man ikke stoppe uten å legge adskillige timer og kroner i det.

Er målet å ha en billig bruksbil må du bare kjøpe det viktigste til den dvs. Det som havarerer mellom PKK og det som blir påpekt på PKK. Ingenting mer.

Rust må man bare finne seg i.

Kamerater har kjøpt biler i 60-80 000kr klassen og sendt de rett på rustrep.. påkost i titusenvis. Så går det 8-14 måneder og rusten er tilbake.

Selv hadde jeg en gammel Mercedes jeg brukte altfor mye penger på. Kjøpt for 20k i sin tid. Hadde den i 6 år og hadde sikkert påkost på den bilen på ca. 80 000kr i stort og smått. Skrudde og gjorde absolutt alt selv. Skifta panser, skjermer, dører, bakluke og holdt på for å bli kvitt rustne panelet.. tok en halv vinter så var det rust på dørene igjen :)

Angrer litt på at jeg lot det gå så langt, den bilen skulle bare vært kjørt en vinter eller to..

 

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring på dette er at du vil aldri få bukt med dette med mindre du får proffene til å gjøre det. Rust vil alltid komme igjen, uansett så lenge du bruker bilen i saltet vinteren igjennom. Jeg sto ovenfor akkurat samme dilemma selv med  min 1994 modell E34. Jeg bestemte meg for å ta ett tak selv, og har klart å holde det i sjakk i to år nå. Men jeg bruker bilen hele året og nå ser jeg det begynner å komme tilbake enkelte plasser. Så nå vil jeg på vårparten få ett karroseriverksted til å ta det. Det er en betydelig påkost, men bilen kosta meg 19 000,- for 6 år siden og har vært fantastisk rimelig å holde på veien i disse årene. Fikset ting selv og siden det er en E34 så er det sjelden noe har gått i stykker, kun slitedeler egentelig. Så da tenkte jeg at den påkosten er bilen verd 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...