Gå til innhold

BMW E92 325I N53 2008 MOD - Feiltenning


E92325i
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann! Har en BMW E92 325i N53, 2008 mod, som har begynt å feiltenne på sylinder 1 & 3. Har bare brukt denne bilen 2 veker siden jeg kjøpte den. Bilen rister pga at den feiltenner på 1 og 3 sylinderen, og får opp feilkode med Carly, som sier at "Injection is turned off". Da rister bilen, og går litt opp og ned på turtall. Det er det samme om motoren er varm eller kald.

 

Prøvde og slette feilkodene via Carly, og da funket bilen 100%, uten noen form for feiltenning etc. Dette kan jeg kjøre med hele dagen, helt til jeg parkerer bilen, og den står over natten. Da er det samme feilen som før jeg slettet feilkodene. Så hver gang jeg starter bilen om morgenen, må jeg inn på carly og slette feilkoder før jeg kan kjøre noen sted. 

Ser også det at tennpluggene burde vært byttet, var byttet på 55,000km, og bilen er nå gådd 126,000km. Men er rart om det er tennpluggene da feilen går vekk ved sletting av feilkoder. Har også byttet en coil, uten noen forskjell..

Hadde vært fint om noen visste hva dette kan være, slik jeg kan fikse dette selv, uten å ha den på verksted.

Her er noen av feilkodene som kommer opp via Carly :)

http://prntscr.com/j9iaho
http://prntscr.com/j9ialv
http://prntscr.com/j9iaqf
http://prntscr.com/j9iaw1
http://prntscr.com/j9ib0g
http://prntscr.com/j9ib53
http://prntscr.com/j9ib9f
http://prntscr.com/j9ibfv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig motor N53, når den virker.

På min N53 har jeg skiftet alle injektorer, coil, tennplugger, topdeksel, luftfilter. I tillegg original NOX sensor. Etter det nullstiltes adapsjoner og nå oppfører den seg riktig tror jeg.

Ta en titt på dette nettstedet: https://bimmerprofs.com her står det mye informasjon om denne motoren.

Du har kanskje litt arbeid foran deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N53 er ganske så avhengig av hyppig bytte av tennplugger, da varer coiler lengst. God drivstoff, 95 her i norge inneholder 5-10% ethanol som ikke er den beste blandingen for disse motorene. Så det anbefales enten 98 eller bensin uten uten noen form for ethanol i seg. Dyserens i ny og ne er også anbefalt for å holde pumper og dyser på sitt beste. 

Jeg har en bekjent som har hatt sin N53 siden 2010 uten å hatt noe problemer med den. Der er det kun vanlig service på hans bil hvor han kun ha brukt 98 bensin og olje og plugger byttet en gang i året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, strukt skrev:

Artig motor N53, når den virker.

På min N53 har jeg skiftet alle injektorer, coil, tennplugger, topdeksel, luftfilter. I tillegg original NOX sensor. Etter det nullstiltes adapsjoner og nå oppfører den seg riktig tror jeg.

Ta en titt på dette nettstedet: https://bimmerprofs.com her står det mye informasjon om denne motoren.

Du har kanskje litt arbeid foran deg.

Det er sant. Prøvde og bytte en coil, uten hell. Har også brukt injektorrens, slik jeg  tømmer på tanken, og kjørt 1 tank med dette. Skal bytte tennplugger nå. For bare håpe at noe av det kan være feilen, men er så rart at den går 100% fint etter at jeg slettet feilkodene. Så neste morgen er det tilbake med samme feilene, helt til jeg sletter feilkoden.

 

Men fant du ut hvilken av dette var feilene på din? Eller bare tok du alt i 1?

 

8 timer siden, ahj skrev:

N53 er ganske så avhengig av hyppig bytte av tennplugger, da varer coiler lengst. God drivstoff, 95 her i norge inneholder 5-10% ethanol som ikke er den beste blandingen for disse motorene. Så det anbefales enten 98 eller bensin uten uten noen form for ethanol i seg. Dyserens i ny og ne er også anbefalt for å holde pumper og dyser på sitt beste. 

Jeg har en bekjent som har hatt sin N53 siden 2010 uten å hatt noe problemer med den. Der er det kun vanlig service på hans bil hvor han kun ha brukt 98 bensin og olje og plugger byttet en gang i året. 

Ser at tennpluggene skulle blitt byttet for 6000km siden, da de er gådd 76,000km.

Er så rart at når jeg sletter feilkodene er feilene vekk. Brukte injektorrens og kjørte en tank med det.

Hadde vært så fint om noen her hadde visst problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, E92325i skrev:

Det er sant. Prøvde og bytte en coil, uten hell. Har også brukt injektorrens, slik jeg  tømmer på tanken, og kjørt 1 tank med dette. Skal bytte tennplugger nå. For bare håpe at noe av det kan være feilen, men er så rart at den går 100% fint etter at jeg slettet feilkodene. Så neste morgen er det tilbake med samme feilene, helt til jeg sletter feilkoden.

 

Men fant du ut hvilken av dette var feilene på din? Eller bare tok du alt i 1?

 

Ser at tennpluggene skulle blitt byttet for 6000km siden, da de er gådd 76,000km.

Er så rart at når jeg sletter feilkodene er feilene vekk. Brukte injektorrens og kjørte en tank med det.

Hadde vært så fint om noen her hadde visst problemet.

Jeg tror mine feil var sammensatt, altså det blir vanskelig å peke på en enkelt ting på min bil... Det viktigste tror jeg var skifte av injektorer, jeg fikk feilmelding på disse når jeg brukte BMWs diagnoseverktøy. ISTA (rheingold).

Jeg hadde nok villet kjøpe 6 nye plugger og 6 nye coils og ta utgangspunkt fra det. Da vet du iallefall at de er i orden. Når det er gjort kan du kjøre videre diagnose for å ev sjekke dysene og studere nettstedet du fikk link til tidligere.

Det koster jo litt med coils og plugger, men det er kanskje det "billigste" å starte med.

Ang 95/98 oktan, i manualen til bilen står det at 95 oktan går helt fint å kjøre på. Har kjørt på 98 noen tanker selv og kan kanskje mene at den gikk bittelitt jevnere, men det kan godt være placebo. Hva vet jeg. 

Lykke til. :)

Endret av strukt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden 95 ron her i Norge inneholder 10% ethanol så er den egentlig 91-93ron uten ethanol. Ethanol inneholder vann som gjør at den «brenner» mer urent enn uten. 

Dette gjelder ikke bare N53, det gjelder alle motorer med direkte innsprøytning. Ikke glem at N53 ikke ble solgt i USA pga dårlig kvalitet på bensinen. 

Prøv som strukt sier å bytte coiler og plugger. Hvis problemet fortsatt er der er det noe med bensin tilførselen. 

Har bilen fått byttet injektorer og pumper på recall av BMW? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, strukt skrev:

Jeg tror mine feil var sammensatt, altså det blir vanskelig å peke på en enkelt ting på min bil... Det viktigste tror jeg var skifte av injektorer, jeg fikk feilmelding på disse når jeg brukte BMWs diagnoseverktøy. ISTA (rheingold).

Jeg hadde nok villet kjøpe 6 nye plugger og 6 nye coils og ta utgangspunkt fra det. Da vet du iallefall at de er i orden. Når det er gjort kan du kjøre videre diagnose for å ev sjekke dysene og studere nettstedet du fikk link til tidligere.

Det koster jo litt med coils og plugger, men det er kanskje det "billigste" å starte med.

Ang 95/98 oktan, i manualen til bilen står det at 95 oktan går helt fint å kjøre på. Har kjørt på 98 noen tanker selv og kan kanskje mene at den gikk bittelitt jevnere, men det kan godt være placebo. Hva vet jeg. 

Lykke til. :)

Okey, for sjekke om jeg finner noen som har ISTA, da jeg bruker Carly. Fått 3 plugger idag, så jeg skal bytte bare dem, for å se om feilen ordner seg, visst ikke, skal jeg bytte om på coilene, og se om det fikser problemet.

3 timer siden, ahj skrev:

Siden 95 ron her i Norge inneholder 10% ethanol så er den egentlig 91-93ron uten ethanol. Ethanol inneholder vann som gjør at den «brenner» mer urent enn uten. 

Dette gjelder ikke bare N53, det gjelder alle motorer med direkte innsprøytning. Ikke glem at N53 ikke ble solgt i USA pga dårlig kvalitet på bensinen. 

Prøv som strukt sier å bytte coiler og plugger. Hvis problemet fortsatt er der er det noe med bensin tilførselen. 

Har bilen fått byttet injektorer og pumper på recall av BMW? 

Hei, takk for svar. Er ikke sikker på om bilen har fått byttet injektor & pumper, da jeg bare har hatt bilen i 2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, E92325i skrev:

Okey, for sjekke om jeg finner noen som har ISTA, da jeg bruker Carly. Fått 3 plugger idag, så jeg skal bytte bare dem, for å se om feilen ordner seg, visst ikke, skal jeg bytte om på coilene, og se om det fikser problemet.

Hei, takk for svar. Er ikke sikker på om bilen har fått byttet injektor & pumper, da jeg bare har hatt bilen i 2 uker.

Det burde en forhandler kunne svare på for deg. Hvis dem er byttet innen de siste 5 årene burde du kanskje få det på reklamasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...