Jump to content

strukt

Members
  • Posts

    67
  • Joined

  • Last visited

Profile Information

  • Kjøretøy
    530xiT - 07

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Går helt fint Det er nok lurere for de aller fleste å kjøpe et globalt indeksfond hvis man ikke har peil på enkeltaksjer.
  2. Helt riktig, men som du sier er dette forbundet med risiko. Det at vi gjør det sånn, betyr ikke at det nødvendigvis er så lurt for alle å gjøre det samme.
  3. Må huske på at alder spiller inn også. Vi er jo 40+ og har hatt litt tid på å bygge opp ting, det hjelper på for å si det sånn. Stiller seg annerledes hvis man er 20 og nettopp startet med bolig, jobb osv. Vil bare belyse at det finnes andre måter å gjøre ting på, enn det som kanskje anses som "normalen". Så får man lese seg opp og bestemme selv hva man gjør.
  4. Det må man vurdere selv i h.h til sin risikoprofil. Jeg hadde ikke satt alt på et kort.
  5. Vi finansierer ny bil med lån og med ca 150-200k i egenkapital. Må da hente ca 4-500k fra annet sted. Disse 500k kan tas fra krypto porteføljen, eller fondsporteføljen. Men det lønner seg mer (sannsynligvis, her har vi jo noe som heter risiko) å heller la pengene stå i ro der de er nå og yngle nye penger. Heller låne disse 500k via å øke boliglånet f.eks. Her setter vi opp en egen nedbetalingsplan i tillegg til boliglånet. Har samtidig kontroll på hvor mye som er boliglån og hvor mye som er bil og hvor mye som er igjen å betale på respektive. Google sheets er en fin ting ja. Vi gjør det i hvert fall slik, men er ikke sikkert at alle nødvendigvis skal gjøre det samme. Husk at inflasjon gjør at lånet ditt blir billigere for hvert år som går også. Ettersom pengene dine blir mindre verdt over tid. Det er jo også nettopp derfor man skal investere de i f.eks billige indeksfond, for å beholde kjøpekraft... Vi har lånet på lang tid og investerer det som blir til "overs" istedenfor. men nå sporer jeg av litt. "Har du lån på bilen", svar ja, men kan cashe den ut når som helst, eventuelt betale ned litt ekstra ved behov.
  6. BMW annonserer jo ganske hardt for kort ladetid. Da burde vel forvarming av batteri være helt åpenbart en funksjon bilene skal ha. Venter på min LCI, kommer vel om noen uker og denne skal ha det slik jeg skjønner det. Men dette ble jo utannonsert før LCI modellen ble sluppet. Dere som lader sakte, har dere lagt inn destinasjonen til lader i navigasjonen? Da burde den varme opp batteriet før ankomst?
  7. Hei Bilen kommer for salg om ca 1 mnds tid. Jeg skal skrive en mer utfyllende annonse da, men hvis noen er interessert så kommer denne på bruktmarkedet etterhvert. 220 000 km. Her er servicehistorikk https://docs.google.com/spreadsheets/d/1YkIWY61Mo1Orp83zGpy_nZizNTSwuAInBnpH2X8UkuE/edit?usp=sharing Video fra Sulland mekaniker ang bilens understell utført 28/12/2021 https://drive.google.com/file/d/1qtMJeX8EaVJLcWla6Ssh0TcHYyu_l7Wo/view?usp=sharing Kjente feil og mangler: Ulyd foran som kommer å går, merker ikke noe på selve bilen/motor/ytelse, annet enn at det er en lyd der. Har ikke funnet ut av hva det er og har hatt den i et par år nå. Nevnte det til Sulland siste gang jeg var der, men de fant ikke noe heller. Mulig jeg er litt for petimeter, bilen går jo greit. Bulk på bakfanger, i plastikken. Noe klarlakk er borte ved dørhåndtak. Noe klarlakk på frontfanger nederst er borte. Deksel foran luftinntak nede foran er borte. Innfeste til sidespeil er noe oksidert på begge sider. Vinterfelgene er ikke pene, lakken flasser av, og de er kantkjørt. (ikke av meg, men forrige eier). Mekanisk ok og dekkene er gode Nokian piggdekk.
  8. Dette er en av de gangene jeg ikke hadde brukt BMW original kit. Kablene er ikke noe særlig. Jeg og noen gode kollegaer gjorde denne jobben på min bil i april 2018. Vi brukte senscom kitet fra koed som Otis nevner. Et kit med veldig myke kabler, samt skjøtehylser som du både presser sammen og varmer opp. Det blir en veldig solid skjøt og det har nå holdt i over tre år uten et eneste tegn på strømbrudd eller sporadiske el.feil noen sted etter da. Jeg hadde for øvrig også problemer med den mikrobryteren på glassruta, før vi skiftet ut ledningsnettet på begge sidene. Lykke til.
  9. Facelift må man vente til årsskiftet med å få levert ifølge en selger på Sulland, dersom man bestiller nå. Så noe leveringstid er det nok ja. Er man heldig: juletider. Ganske så perfekt størrelse på den egentlig. Gikk akkurat inn i garasjen så man slipper slanke seg 25kg for å komme seg ut av bilen.
  10. Da fikk jeg muligheten å prøvekjøre iX3. Takk til Sulland i Trondheim. Ville i utgangspunktet prøve den for å se hvordan tre minde mennesker har det i baksetet. Da det er en X3, og jeg har en eldre 5-serie 2007 tenkte jeg det var litt trangt om plassen i en 2021 X3. Men her ser det ut som at plassen er bra! Rekkevidde, lading, og slike ting har jeg ikke testet. Det har mange andre allerede gjort og her vet vi jo at rekkevidde er ganske grei i denne. Kjørte jeg pent og i eco pro så jeg km stand gå opp en gang. Ellers så kjenner man at det er en tung bil, særlig i svingene, men det var morsomt å kjøre bakhjulstrekk igjen! Med det sagt, prøvde en tur uten kone og barn og dro på litt i krappe svinger. Gikk helt greit, men en sportsbil, det er det ikke. Det hjelper dog med å ha batteripakken langt nede. Dette er en komfortabel familiebil, som går på batteri. Opplevd kvalitet innvendig er som forventet av BMW, man tenker ikke helt over at det er en elbil man kjører synes jeg. Ikke varme i ratt, eller større skjerm på den jeg prøvde. Men det kommer på faceliften som produseres nå. Tenker be om tillbud fra Sulland på fullt utstyrt facelift, så får vi se hva prisen blir. Hvis du lurer på noe så spør i vei, skal prøve å svare så godt jeg kan.
  11. I know, man får vel nyte den så lenge man kan.
  12. Leasing er ikke aktuelt, siden jeg kjører så mye. Har sett litt på bruktmarkedet ja, men nå må du fortsatt ut med 950k+ for en 45e som har gått 40 000+km. Tror ikke iX3 er en hurtigløsning egentlig. Den plasserer seg i et helt annet segment kostnadsmessig kontra iX/X5 og det er nok helt 100% bevisst. Den får jo bra skryt, så noe har vel BMW gjort riktig. Er ikke noe bilkrise, jeg kan nok vente et år eller to men artig å planlegge litt. Kjører en 2007 E61 530iX som fortsatt går helt greit uten større problemer.
  13. Det skjer jo mye med tanke på teknologi og batteriutvikling, så ting kan forandre seg raskt på bare 2-3 år. Derfor synes jeg at det å legge ut bortimot 1 million på noe blir litt risikosport. Mine krav går mye på økonomi. Har man ikke problem med at det koster penger stiller deg seg annerledes selvfølgelig. Derfor tror jeg iX3 er en veldig kompetent bil i denne "overgangsfasen" eller hva vi skal kalle det. Skal den selges om 2-3 år, blir verditapet i kroner noe hyggeligere kontra en millionbil... men kanskje bare jeg som tenker på det.
  14. Skal bytte bil innen noen år jeg også, og har sett på mye rart, men det lener mot å bli BMW. Den bilen jeg har aller mest lyst på, er en X5 45e. Eller en vanlig X5 dersom pris er ute av bildet (det er det ikke). Familie på 5 trenger litt plass. Hadde iX sett mer eller mindre ut som en normal X5 hadde jeg kjøpt den tvert. Blir ikke helt enig med meg selv når det gjelder utseendet og interiøret på iX. Synes det blir for mye bling og er skeptisk til de haptiske knappene på rattet og ved idrive, kanskje jeg som begynner å bli gammel. Deretter har vi verditapet på X5 45e og iX. Disse to blir millionbiler i den konfig jeg kunne tenkt meg og i kroner og ører blir jo verditapet relativt stort på 1,1 mill kr. Det er noe jeg bryr meg om. Kjører mye også, så km legger seg på raskt. Kjøper jeg en iX3 til 600k, har den verditap den også, men det blir mindre i kroner. Bilen er 500k billigere kontra iX/X5-45e. Man får ikke 4x4 og kun 750kg hengervekt på ix3. Båten og henger vi har er under 750kg så det går greit. Bortfall av 4x4 skal man nok takle fint også. Så litt på RAV4... men så her at @Otis nevnte pianolakk, det er dealbraker altså. Og så er det jo ikke BMW. Men er nok en fornuftig bil sånn ellers. Hybriden har jo grei rekkevidde på ca 7 mil. Nesten som 45e til halvparten av prisen. Artig å aldri bli enig med selg selv , men lener litt mot iX3 pga pris. Veldig mye BMW for pengene her mtp utstyr man får med. I tillegg viser det seg i tester at rekkevidden i denne er helt kurant. Noen som vet om det er endringer på gang på iX3 i årene som kommer?
×
×
  • Create New...