Gå til innhold

Strippe E39. Trenger tips


Mariuse34
 Share

Anbefalte innlegg

Hallois! 

Jeg har kjøpt meg E39 igjen. For åttende gang eller noe. En 528i som skal ha litt kjærlighet. I første omgang er det snakk om to nye dører og bakluke. Funnet delene på bil som skal vrakes. 

Her oppstår det et par problemer. Hva trenger jeg av verktøy for å demontere dører og bakluke og hvor mye tid bør jeg beregne?

Kan skru men akkurat dette har jeg ikke gjort før. 

Beste utfordring er at delebil er shadowline og min er ikke det. Hva er enklest? Montere shadowline på min bil, eller flytte chrome over på dørene jeg skal montere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger bare helt normale basisverktøy som skraller, piper, bits og fastnøkler. Hvor langt tid det tar avhenger ganske mye av deg og hvor fort du skrur. Bakluke på touring er ganske dritt å bytte. Brukte sikkert 5 timer med all flytting av deler. Hadde nok gått raskere å bytte en gang til nå, men det er ikke en jobb jeg kunne tenke meg igjen.

Bytte lister er ikke så ille med en gang du vet hvordan du skal gjøre det. Kan være lurt å sjekke litt opp på youtube på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre! 

I første omgang må jeg få demontert fra bilen det står på. Hvor stress er det for å unngå å ødelegge noe? Hvordan er ledningsnettet? Noe jeg må passe på for å unngå å skape mer arbeid for meg selv når det monteres på bilen min? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledningsnettet henger igjen i bilen. Du må ta av det meste av deksler, der er det fort å knekke plastbiter. Jeg koblet fra dempere til glassluka og tok den av først, det ser ut som at de gjør det i den svenske guiden også. Så kan du velge å koble fra de store dempere til selve luka eller la de være i spenn sammen med festene (litt tricky, men antaglivis enklere enn å sette de på igjen, jeg koblet ikke fra de store demperne). Største utfordringen er å justere alt på plass igjen, ellers vil du ha forskjell i glipper på sidene. Dette gjelder både hovedluka mot karosseriet og glassluka mot luka. Her må du ha en mann som hjelper til, alene er det håpløst. Du bør egentlig ha med en mann når du løsner luka fra bilen.

Lister på døren er ikke så ille. Så lenge du ikke klemmer klipsene som holder de på plass helt ihjel, slik at du får festet ting på plas igjen, så bør det gå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et spørsmål. 

Tenningslåsen på bilen snurrer. Det betyr vel at den må byttes? Må jeg kjøre en ny en som matcher nøkkelen, eller kan den byttes med en brukt? For delebilen har en og nøkkel til og da slipper jeg å bytte nøkler på førerdøren iallefall. 

Eller blir det programmeringshelvete?

 Edit. Kanskje greiest å bestille ny? Vet noen delenummer og pris?

Endret av Mariuse34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis begge bilene har samme type nøkkel (ser like ut) så kan du bytte til tenningslåsen, dørlåsen og eventuelt hanskeromlåsen fra delebilen og flytte innmaten fra din gamle nøkkel over til "den nye" fra delebilen.

Jeg hadde en sliten diamantnøkkel på min E39 og kjøpte en ny "blank" nøkkel uten innmat. Fikk slipt bladet etter eksisterende nøkkel for å passe i mine låser hos låsesmed. Flyttet over innmaten og loddet inn et nytt oppladbart batteri, synkroniserte med låsemodulen og da var alt i orden. Siden du har 528i så har du nok preface-nøkkel, så der er det bare å åpne nøkkel, gjerne bytte de ikke oppladbare batteriene og flytte over innmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, E.C. skrev:

Hvis begge bilene har samme type nøkkel (ser like ut) så kan du bytte til tenningslåsen, dørlåsen og eventuelt hanskeromlåsen fra delebilen og flytte innmaten fra din gamle nøkkel over til "den nye" fra delebilen.

Jeg hadde en sliten diamantnøkkel på min E39 og kjøpte en ny "blank" nøkkel uten innmat. Fikk slipt bladet etter eksisterende nøkkel for å passe i mine låser hos låsesmed. Flyttet over innmaten og loddet inn et nytt oppladbart batteri, synkroniserte med låsemodulen og da var alt i orden. Siden du har 528i så har du nok preface-nøkkel, så der er det bare å åpne nøkkel, gjerne bytte de ikke oppladbare batteriene og flytte over innmat.

Takk! 

Nøklene til 528en er så og si nye, så lurer på om jeg bare skal bestille en ny tenningslås. Skal høre med GS hva det koster iallefall. 

Så får jeg heller finne ut hvordan jeg flytter låsen fra en dør til en annen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...