Gå til innhold

På'n igjen, dieselpumpe problemer på M47D20 E39.


arsa666
 Share

Anbefalte innlegg

Da jeg endelig trudde at våres problemer med dama's E39 520d var løst var det langt ifra sannheten. De fleste feilene er borte, men sitter igjen med noen som gjør bilen ukjørbar.

Har laget ett par tråder på denne bilen før, men tenkte der var greit å starte en ny med dages tilstand.

Her er de gamle:

http://bimmers.no/forums/topic/812538-03-e39-520d-problemer-etter-motorbytteturbobytte/

http://bimmers.no/forums/topic/815615-koblingsbokssikringsboks-under-setet-%C3%B8delagt-av-vann-p%C3%A5-e39/

Sitter nå en ny sikringsboks under setet, med nye ledninger og nye kontakter. Var forøvrig fuktsperra som hadde løsnet på begge dørene på passasjersiden, fikset dette samt byttet ut rustne propper i gulvet med gummipropper. Detta fikset mye av problemene i bilen, men vi sliter fortsatt med dieselmengden.  Feilene vi sitter igjen med er:

 

74 - A/C compressor activation from DDE (interiøret er fortsatt litt i biter, etter at vi måtte demontere og rense hele bilen innvendig)

8 - Glow Plug Module Control Circuit (Som såklart forklarer hvorfor den er tungstartet å går røft frem til den blir varm, men fortsatt ikke helt sikker på hvilke komponenter som er dårlig?)

 

Disse to neste feilene er grunnen til at den går utrolig dårlig, svak og treg, vil nesten ikke opp i turtall. Bedre når den er blitt varm, men vil ikke noe særlig over 80kmt på flata, ryker og lukter uforbrent diesel. Motoren går helt strøkent på tomgang, og ryker da helle ikke noe. Bruker verken vann eller olje, har ikke brukt en dråpe siden jeg byttet turboen i fjor. Men den har da heller ikke blitt brukt noe særlig, ettersom den er avskiltet. 

48 - Injection quantity regulation

0A - Injection regulation opening valve

 

Søkte endel på dette, og beste treffet var egentlig på bimmerforums i England

http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f18/320d-fuel-pump-timing-code-48-control-timing-device-t173633/

Etter at jeg leste tråden målte vi motstand i dyse nr4, og den var på 96 ohm og skal da fungere etter det jeg skjønte?

Så da sitter jeg litt fast igjen. Hva nå? Har dieselpumpa tatt kvelden eller er det mulig å justere på den? Hvis den er død, kan jeg da bare bytte den til en ifra en huggerbil? Så den kosta rundt 2,5k hos flere bilopphuggere, men må det justeres i huggu og ræva eller skal det være plug and play?

 

Takker for eventuelle svar, hilsen en som er lei en død E39 med ett alt for høyt billån vi ikke blir kvitt 😰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vel komme opp feilmelding på hva som er feil. Feilkode 48 og 0A, er dette feilkoder du har fått nå eller noen du søker på?

Jeg sliter også med min e39 520d. Der er alt kontrollert bortsett fra pumpa, dysene og veivsensor. Jeg skal bytte veivsensor nå, og hvis ikke det hjelper, skal jeg få kontrollert dysene. Det siste jeg da skal teste ut er å bytte pumpa.

Etter hva jeg leser og erfarer på disse motorene så er det at: hvis alt annet er kontrollert og motoren likevel går dårlig, så er det veldig stor sjangse for at det er pumpa som må skiftes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/25/2018 at 9:37 AM, Evopower said:

Det skal vel komme opp feilmelding på hva som er feil. Feilkode 48 og 0A, er dette feilkoder du har fått nå eller noen du søker på?

Jeg sliter også med min e39 520d. Der er alt kontrollert bortsett fra pumpa, dysene og veivsensor. Jeg skal bytte veivsensor nå, og hvis ikke det hjelper, skal jeg få kontrollert dysene. Det siste jeg da skal teste ut er å bytte pumpa.

Etter hva jeg leser og erfarer på disse motorene så er det at: hvis alt annet er kontrollert og motoren likevel går dårlig, så er det veldig stor sjangse for at det er pumpa som må skiftes ut.

 Dette er feilkoder vi har fått nå. Hadde en smørbrødliste med feil før, men er kun de fire vi har fått etter fiksing av elektriske gremliner.

 

Hadde ikke hørt av veivsensor kunne forutsake disse feilene engang jeg, men det er jo også noe å se på da! Kan du eventuelt sette opp en liten liste på hva du har kontrollert? I tilfellet det er noe jeg har misset 😉 Og hold meg gjerne oppdatert på hvordan det går med bilen din!

Jeg kan også legge ut ett filmklipp av hvordan den oppfører seg hvis det er noe interesse for det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...