Gå til innhold

03' E39 520d problemer etter motorbytte/turbobytte


arsa666
 Share

Anbefalte innlegg

Meldte meg inn på bimmers i håp at dere skarpe bmw kjennere kan hjelpe meg og dama med hennes "morsomme" bil :-)

Som det står i tittelen sliter vi med å få bilen til å gå skikkelig etter at det er foretatt motorbytte og turbobytte. Hele historien starta med at både motor og turbo røyk sommeren 2015, turboen slukte olje som endte med rådebank og skjært motor (eksen hennes som kjørte rådebank på den, artig kar...). En kollega av dama fikk satt bilen inn på et verksted som skulle "fikse det billig", de fikk lærlinga til å skru på den, som endte med en hel haug med knekte interiørdeler, å ett interiør så innsmurt med olje og skitt som jeg faen meg aldri har sett maken til. Etter ett halvt år med "fiksing" fikk dama mi beskjed om at de ikke fikk motoren til å gå skikkelig, og de hadde fått igjen pengene for motoren på huggeriet der de kjøpte den. Da ble fruen lei, å dro og hentet den igjen å satte den ifra seg hos mora si. Jeg hadde blitt sammen med dama for ikke så lenge siden da, så vi reiste for å se på skadene og høre på åssen motoren gikk. Etter mye om og men startet den, men turboen skreik og den røykla hele tomta til mora. Etter en kjapp sjekk kunne jeg konstantere at ihvertfall turboen var gåen.

Noen måneder senere fikk jeg endelig henta den fra Sørskogbygda og kjørt den hjem til gården til foreldra mine på Toten. Etter ukesvis med leiting etter en turbo som ikke koster en arm og et bein, og heller ikke bygd sammen med kina deler, fikk vi endelig kjøpt en på Lillehammer til den nette summen av 5300kr, som også er en oppgradert turbo sånn at den bedre tåler chipping. Etter et jævla mareritt av et turbobytte var det klart for oppstart igjen. Masse vasking av rør, intercooler, egr osv.... Den startet greit, men vil fortsett ikke opp på turtall, og den røyk fortsatt ganske mye. Etter endel testing (om det var olje i kat'en osv), så har nå bilen gått 2-3 timer etter turbobytte, den gløder ikke virker det som heller. Tungstartet og går veldig røft i starteten, går kjempefint på tomgang når den er varm, ingen ulyder i motor eller fra turbo (takk gud for det). Den har heller ikke brukt noe særlig olje etter oppstart.

Så det virker som blandingsforholdet er helt på trynet? Den ryker fortsatt ganske bra for å si det sånn. Vi fikk skanna den med utstyret vi har på verkstedet her, men feilene sier meg fortsatt ikke så veldig mye. Største problemet er at jeg ikke har noen anelse om hva det verkstedet som gjorde motorbyttet faktisk har gjort. Altså, "halve motorommet" lå jo i bagasjerommet, og jeg har finni duplikater av noen releer og en hjerne, så dem har jo tydeligvis drivi endel med elnettet også. De sa de hadde trykktestetet motoren, og den skulle være bra (komp test kanskje? jeg veit virkelig ikke jeg har aldri prata med dem). Men ikke har vi noen papirer på verken motor eller arbeid, men vi fikk jo arbeidet gratis så vi skulle visst ikke ha noen grunn til å klage. Det mest ergelige i hele saken var at ingen fortalte dama mi at ettersom hun faktisk hadde fullkasko på bilen kunne hun bare ta kontakt med forsikringselskapet, og fått det fiksa igjennom dem. Istedet har hun hatt en dyr, ubrukelig bil, ståendes i over halvannet år nå :-(

 

Men men, her er uansett feilkodene vi fikk opp på den, forhåpentligvis kan noen hjelpe oss med dette :-) 

 

IMG_20170226_213910.jpg

IMG_20170226_213933.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan da ikke være seg selv mtp effekt?

Tenker da på feilkoder for :
48 Injection quantity regulation
65 Charge air pressure control
26 Air flow meter
36 Boost pressure control
0A Injection regulation valve

Alle disse vil gi dårlig effekt.
Har de justert dieselpumpen rett etter motorskifte? Ellers må man sjekke vakumslanger og at alle kabler sitter fast. Evt måle alle kabler med voltmeter og ohm. Deretter skifte deler.

Mht kald start problemet så er jo denne feilkoden svaret:
8 Glow plug control module, mulig den ikke er koblet på? Evt så er relè defekt. Ikke ukjent feil.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilkodene kan jo henge sammen også, sånn at mange av dem kommer pga en enkelt feil.
Så ikke nødvendigvis alt det der som er gåent heller.

Har ikke disse CR motor i 2003? Eller tar jeg feil?
Om det er CR ville jeg hvertfall sjekket at matetrykk og høytrykk er ok også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Otis said:

Den kan da ikke være seg selv mtp effekt?

Tenker da på feilkoder for :
48 Injection quantity regulation
65 Charge air pressure control
26 Air flow meter
36 Boost pressure control
0A Injection regulation valve

Alle disse vil gi dårlig effekt.
Har de justert dieselpumpen rett etter motorskifte? Ellers må man sjekke vakumslanger og at alle kabler sitter fast. Evt måle alle kabler med voltmeter og ohm. Deretter skifte deler.

Mht kald start problemet så er jo denne feilkoden svaret:
8 Glow plug control module, mulig den ikke er koblet på? Evt så er relè defekt. Ikke ukjent feil.
 

Mulig jeg prata meg litt bort, men det har absoulutt mye med effekt å gjøre, ved prøvekjøring fikk vi ikke lirka den opp i mer enn 60-70kmt ved goood tid. 

Ellers så tviler jeg på at de har justert på dieselpumpa, er det vanlig å gjøre det? Har bare bytta diesel motor på gammal peugeot med XUD diesel og det var plug and play. Jeg har gått over endel kontakter og slanger, virker som alt sitter det det skal sitte å sitter skikkelig. Men det kan jo såklart hende at jeg har gått glipp av noe. Hvilke deler er det eventuelt jeg må måle med multimeteret? Litt grønn på detta her, jobber for det meste med karosseri ellers på biler ;)

Skal sjekke releet til glødinga, forhåpentligvis er det bare det som er ødelagt.

 

7 hours ago, Alpejohn said:

Feilkodene kan jo henge sammen også, sånn at mange av dem kommer pga en enkelt feil.
Så ikke nødvendigvis alt det der som er gåent heller.

Har ikke disse CR motor i 2003? Eller tar jeg feil?
Om det er CR ville jeg hvertfall sjekket at matetrykk og høytrykk er ok også. :)

 

Det trur jeg også, derfor jeg lurte på om noen her hadde fått opp noe lignende før? Hadde vært fint om det bare er ett par ting som må byttes, sånn at den ikke blir kostendes oss så mye mer :)

6 hours ago, Otis said:

@AlpejohnE39 fikk aldri CR før man gikk opp til R6.

Ellers er jeg selvsagt enig med deg ang feilkodene, det er ikke sikkert alle er reèlle.

 

6 hours ago, Alpejohn said:

Hm.. 
Sjekket på wikipedia, der sto det at M47TUD2 (eller hva den het) hadde CR, fra 2001 opp til et eller annet.
Men E39 var vel ikke nevnt der, var vel helder 3 serie og X3 om jeg ikke husker feil. :)

 

Om det er CR motor regner jeg dere veit bedre enn meg :P  Men, jeg er trur 3 serien og 5 serien hadde samme motoren parallellt hele tiden, så om 320d fikk CR i 2001 trur jeg vel kanskje at 520d fikk det også. Kan hende det ikke står noe om det på wiki fordi 520d til bare ble solgt til begrensede land? Altså er det ikke så vanlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, arsa666 skrev:

Mulig jeg prata meg litt bort, men det har absoulutt mye med effekt å gjøre, ved prøvekjøring fikk vi ikke lirka den opp i mer enn 60-70kmt ved goood tid. 

Ellers så tviler jeg på at de har justert på dieselpumpa, er det vanlig å gjøre det? Har bare bytta diesel motor på gammal peugeot med XUD diesel og det var plug and play. Jeg har gått over endel kontakter og slanger, virker som alt sitter det det skal sitte å sitter skikkelig. Men det kan jo såklart hende at jeg har gått glipp av noe. Hvilke deler er det eventuelt jeg må måle med multimeteret? Litt grønn på detta her, jobber for det meste med karosseri ellers på biler ;)

Skal sjekke releet til glødinga, forhåpentligvis er det bare det som er ødelagt.

 

 

Det trur jeg også, derfor jeg lurte på om noen her hadde fått opp noe lignende før? Hadde vært fint om det bare er ett par ting som må byttes, sånn at den ikke blir kostendes oss så mye mer :)

 

Om det er CR motor regner jeg dere veit bedre enn meg :P  Men, jeg er trur 3 serien og 5 serien hadde samme motoren parallellt hele tiden, så om 320d fikk CR i 2001 trur jeg vel kanskje at 520d fikk det også. Kan hende det ikke står noe om det på wiki fordi 520d til bare ble solgt til begrensede land? Altså er det ikke så vanlig? 

E39 520d er ikke CR. Selv ikke 03 modellen. Hvorfor den ikke fikk CR når e46 fikk dette i 2001 (?) må gudene vite. Det vil si du har en motor som KAN ha feil på dieselpumpa også, da det er en kjent feil på dem. Men hva og hvordan, tror jeg nesten TRF på forumet her kan svare deg best på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evopower gjentok meg, og det gjelder fremdeles. E39 fikk ikke cr r4! Den er en form for rotasjonsdyse pumpe på m47 i e39. 

Pumpen må stilles korrekt ved motorskifte. 

Du må få lest av feilkoder på nytt, slette feilkoder å lese av på nytt. De som da er igjen er de du skal fokusere på. 

Men på generelt grunnlag så er såpass lav effekt som du beskriver at du enten mangler turbo trykk via lekkasje eller at motor går i nødmodus. Da er feks boost controller et godt tips. 

Ang feilsøking med multimeter så er det litt kjipt å feilsøke med det. Men det brukes for å sjekke gjennomgang i kabler for å sjekke kabelbrudd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Otis said:

Evopower gjentok meg, og det gjelder fremdeles. E39 fikk ikke cr r4! Den er en form for rotasjonsdyse pumpe på m47 i e39. 

Pumpen må stilles korrekt ved motorskifte. 

Du må få lest av feilkoder på nytt, slette feilkoder å lese av på nytt. De som da er igjen er de du skal fokusere på. 

Men på generelt grunnlag så er såpass lav effekt som du beskriver at du enten mangler turbo trykk via lekkasje eller at motor går i nødmodus. Da er feks boost controller et godt tips. 

Ang feilsøking med multimeter så er det litt kjipt å feilsøke med det. Men det brukes for å sjekke gjennomgang i kabler for å sjekke kabelbrudd. 

Da veit jeg det ;) Skal få lest av feilkodene på nytt neste gang jeg er på Toten.
Jeg tror ikke det er noe lekkasje på turbotrykket, men kanskje motoren går i nødmodus? Burde den ikke si ifra på kjørecomputeren elns da? For det gjør den ikke, ingen varsellamper som lyser i bilen i det hele tatt faktisk.

Og hvordan stilles dieselpumpa?

7 hours ago, Evopower said:

E39 520d er ikke CR. Selv ikke 03 modellen. Hvorfor den ikke fikk CR når e46 fikk dette i 2001 (?) må gudene vite. Det vil si du har en motor som KAN ha feil på dieselpumpa også, da det er en kjent feil på dem. Men hva og hvordan, tror jeg nesten TRF på forumet her kan svare deg best på :) 

Da skal jeg se om jeg får tatt kontakt med han, forhåpentligvis har han vært borti dette her før :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste vi hørte nå var både at bilen går i nødmodus, og at dieselpumpa MÅ stilles inn på verksted (Fyksen Hamar/Lillehammer f.eks.)  Men jeg har sendt PM til TRF på forumet her nå, så håper han har noe konstruktivt å komme med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyksen har god peiling på diesel utifra hva jeg har hørt/lest. 

Jeg er ukjent med at litt feil pumpe innstilling vil gi såpass redusert motorkraft, men det er nok mulig om motor er i nødmodus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/2/2017 at 6:47 PM, Otis said:

Fyksen har god peiling på diesel utifra hva jeg har hørt/lest. 

Jeg er ukjent med at litt feil pumpe innstilling vil gi såpass redusert motorkraft, men det er nok mulig om motor er i nødmodus. 

Hakke fått noe svar fra TRF, hadde vært greit med et lite svar ihvertfall. Ikke at jeg "basher" på han ellerno, sikkert mange som snakker med han på forumet! ;) 

Men er det mulig å få den ut av nødmodus igjen? Driver nesten bare med gamle biler, så har aldri hatt det problemet at en bil går i nødmodus for meg før :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/8/2017 at 11:34 PM, Otis said:

Den skal i utgangspunktet gå ut av nødmodus etter man slår den av og på, eller sletter feilkoder. Men den vil jo gå i nødmodus igjen om feilen er der.

Stemmer det, begge deler. Den gikk ut av nødmodus etter at vi slettet feilkodene, gikk fortsatt veldig røft på tomgang, men nå startet vi den trossalt med varmepistol i innsuget. Satte på trykkrøret på innsuget igjen, men kom bare noen meter før den begynte å "sperre" på 2000 omdreininger igjen. Kjørte den en kilometers tur for å sjekke om det var noe forskjell, og det var det ikke. Skulle rygge den på plass foran verkstedet igjen, men den stoppet når jeg klutsjet og den ville søren meg ikke starte igjen. Og da kom det masse andre rare feil også:

Skjerm under speedometer mørk, ingen kontakt med OBDII-leser.

Bremselys på når tenning av

Kjølevifte startet når tenning av - med KALD motor

Skjerm på mediaenhet på når tenning av

Så nå begynner å lure på om det er for det meste elektriske gremliner ute å går....

Her er forresten nye avlesningene

FT56454_2017_03_11_13_55.pdf

FT56454_2017_03_11_14_07.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...