kalinkamaen Skrevet Juni 20, 2018 Share Skrevet Juni 20, 2018 (endret) Heisan, håper på å få noen tips til å finne ut av dette. Jeg har googlet litt for å få en forståelse hvordan vifta fungerer. Slik jeg forstår så har vifta ingen rele som styrer den. Men en signal kabel fra hjernen som gir forskjellige spenninger. Dette for å styre de forkjellige nivåene vifta skal kjøre på. Feilsøking jeg har gjort: 1- Sjekket sikring--> OK 2- Målt 12 volt mellom + og - 3- Målt 3 volt mellom signal kabel og - 4- Skiftet tempføler på motor, den fungerer. <-- Finnes det 2 tempfølere på disse? En til ECU og en til Vifte? Takker for inspill her! MvH MOrten Endret Juli 31, 2018 av kalinkamaen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M3 Skrevet Juni 20, 2018 Share Skrevet Juni 20, 2018 Trolig så er viften defekt. Dessverre ganske vanlig feil på E9X. Få noen med diagnose utstyr til å prøve å tvangstarte vifta. Funker ikke det er den ferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kalinkamaen Skrevet Juni 20, 2018 Forfatter Share Skrevet Juni 20, 2018 Heisan, takker for svar. Vet du om viftene 320d og 330d er kompatible? Ser at min er 600 watt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kalinkamaen Skrevet Juli 25, 2018 Forfatter Share Skrevet Juli 25, 2018 Heisan, har fortsatt problemer her og håper på å få noen ledetråder videre. Jeg handlet meg ny (brukt) vifte og monterte inn, absolut ingen forskjell. Viften starter ikke. Fikk så åpnet opp INPA og tvangskjørt viften fra pc-en. Da sviver den som bare det. Dette er et stykke på vei videre i feilsøkingen, og slik som jeg forstår så er det noe som ikke forteller ECU-en at den skal starte viften. Problemet mitt nå er at jeg ikke vet hvilke sensorer som gir klarsignal for viften til å starte. Vann temp sensor er ny, men vurderer å bytte. Er det andre sensorer eller enheter som forteller ECU-en om å starte viften? Jeg skulle gjerne hatt sviv på vifta i varmen. Sukk! MvH MOrten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kalinkamaen Skrevet Juli 25, 2018 Forfatter Share Skrevet Juli 25, 2018 Heisan, må rette opp litt fra posten over her. Jeg lot bilen svive til den ble 96+ grader, og da startet vifta rolig og holdt temperature mellom 95 og 96 grader C. Så da regner jeg med at vifta fungerer 100%. Men jeg har da selfølgelig et nytt problem, og dette er AC. Jeg trodde at AC ville starte når vifta fungerte, men det var desverre ikke så lett. Jeg får kun vanlig varm luft inn i bilen. Jeg har da prøvd å feilsøkt på problemet. Sjekk bilder som er lagt til. Print cooling agent, ligger på 9 bar og synker til 8 bar når jeg starter MAX kanppen. Er dette lavt trykk? Y value, som jeg ikke aner hva betyr. Står på minus 128 %. Er dette en ventil som skal åpne å lukke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kalinkamaen Skrevet Juli 25, 2018 Forfatter Share Skrevet Juli 25, 2018 En oppdatering. Stor sannsynlighet at jeg er tom for gass. Har funnet en gammel lekkasje som ser ut til å være i en overgang. Naboen mener at det er svært sjeldent at det legger i slike overganger, og mistenker at det kommer fra aircon radiatoren. Noen som har erfart at disse lekker noen gang. Bilen har gått 380 K km, så ta dette som betraktning. Jeg håper på en morknet oring inni der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kalinkamaen Skrevet Juli 28, 2018 Forfatter Share Skrevet Juli 28, 2018 For 2 dagersiden ,så var jeg inne og fikk sjekket trykket på Aircon anlegget mitt. Og som vi trodde så var det nesten helt tomt. Vi tappet anlegget og fikk 30 gram i retur. Bilen min skal pr lapp som henger under panser ha 590 gram +-5 gram. Vi sugde vakum på anlegget, derretter åpnet vi opp koblingene som hadde tegn til lekkasje. Disse så helt fine ut. Ingen tegn til lekkasje i disse. Satte i nye oringer å monterte på igjen. Så trykktestet vi med Nitrogen. Det lakk som bare det. Vi testet med 12 bar, og vi var vel nede i 5 bar på 5-6 minutter. Vi sprayet alle slanger/rør, koblinger etc ikke tegn til lekkasje noen steder. Ringte BMW, som ba oss sjekke røret til trykkføleren som er en svakhet etter deres erfaring. Ingen lekkasje der heller. Etter mye lekkasje testing så måtte vi se oss tapt. I det vi begynte å pakke sakene sammen, så naboen en sprayflaske som det stod AC tett på. Litt skeptisk og desperat så sa eg sleng på sjiten så prøver vi. Eg var sykt lei det øyeblikket. Vi gjorde som boksen beskrev, trykket på tettningsmiddelet for derretter å fylle på resterende aircon gass. Kjølen kom i bilen, og vifta sveiv på full speed. Hadde på Airconen i 15 minutter på full speed. Etter nå 2 dager så fungerer fortsatt Airconen, og jeg krysser fingrene for at det forblir tett. Flaska mente det var en permanent fix, men det vil tiden vise. Uansett så sviver nå vifta som den skal. Ellers så vil jeg også nevne at jeg kjøpte inn en brukt vifte fra en 530D med samme motor, koblet fra styringseheten inkl vifte motor for så å montere den inn i 330d dekselet. Dette fungerte utmerket. Da kablene til 530D er kortere så måtte jeg skjøte disse. Hpi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Juli 28, 2018 Share Skrevet Juli 28, 2018 On 25.07.2018 at 19.47, kalinkamaen skrev: En oppdatering. Stor sannsynlighet at jeg er tom for gass. Har funnet en gammel lekkasje som ser ut til å være i en overgang. Naboen mener at det er svært sjeldent at det legger i slike overganger, og mistenker at det kommer fra aircon radiatoren. Noen som har erfart at disse lekker noen gang. Bilen har gått 380 K km, så ta dette som betraktning. Jeg håper på en morknet oring inni der. Jeg bytta et slikt rør engang på E39, da var det ei tynn sprekk i en sving som de fant på verksted med farge sporstoff Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kalinkamaen Skrevet Juli 28, 2018 Forfatter Share Skrevet Juli 28, 2018 Heisan, takk for erfaring. Trust me, vi spraya ALT hehehe. Tettningsmiddelet har sporings farge, så vist det lekker nå, bør vi finne dette. So far so good for AC tetten!!. Hpi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå