Motorhavaristen Skrevet August 14, 2018 Share Skrevet August 14, 2018 Etter at jeg fjernet DPF på bilen min har den utviklet en høylytt resonanslyd fra eksos (tror jeg). Det inntreffer på lave turtall og kun i visse intervall, kanskje 900-1200rpm. Merker det hver gang jeg kjører sakte, spesielt når jeg slipper gassen og turtallet synker sakte, en drønnende bass-lyd. Ganske irriterende! Siden det kun gjelder visse turtall tenker jeg det ikke har noe å gjøre med eksoslekkasje, samtidig kan jeg ikke si at jeg merket det de første ukene etter operasjonen. Noen råd? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.Wreckless Skrevet August 14, 2018 Share Skrevet August 14, 2018 Lite å gjøre med dette er jeg redd. Ikke at jeg er noen lyd-ingeniør men jeg mistenker slik resonans antageligvis stammer fra at akkurat den frekvensen passer veldig bra til å bli forsterket av utforming og volum av kabinen. Du kan google Helmholz resonator for å lese litt mer om hvordan basisen for å stemme ut enkelte frekvenser gjøres. Ellers så tror jeg ikke det er noe annet isåfall enn å få sveiset på enten en eksospotte eller en resonator på ditt nåværende anlegg. Jeg fikk gjort noe lignende på min Audi og det utgjorde en forskjell, skrev litt om resultatet fra post nr 16 og utover her: https://www.a5oc.com/forums/build-threads/166704-mr-wreckless-a5.html Ellers så kan du kikke gjennom her: https://rm-motors.pl/en/141-universal-silencers Handlet min DPF pipe til Audien hos de via e-bay og det var helt kurante greier. Ellers så kan enkelte stikkord være perforerte rør i tillegg til eksospotte eller resonator. For ordens skyld så er, så vidt meg forstått, den generelle definisjonen på eksospotte: Demper alle frekvenser, Resonator: er bygget for å dempe enkelte frekvenser. Lykke til! Motorhavaristen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Motorhavaristen Skrevet August 14, 2018 Forfatter Share Skrevet August 14, 2018 Takk for info. Om dette er noe som er normalt å oppleve så er det kanskje andre som har gjort tilsvarende som har samme erfaring. Det er jo en ganske kurant motor og modifikasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå