Heischann Skrevet November 10, 2018 Share Skrevet November 10, 2018 (endret) Hei, Trenger noen tips. Har en Bmw x5 som nå står parkert ute i gata med parkerings brems på og den vil ikke av. Har prøvd følgende: 1. Dra i nød-waier venstre side bak uten at det løsner parkerings bremsen. Merker ingen motstand mens jeg drar i vaieren. 2. Har prøvd og resette modulen ved og trykke ned parkerings brems bryter (bak gir spaken) i fem sekunder, deretter holde den oppe i fem sekunder. Eneste som skjedde var at rød alarm ikon gikk fra rødt til gult. Ingen lyder eller merkbare reaksjoner fra parkerings bremsen. 3. Sikringene 10, 94 og 129 er sjekket og ok. 4. Har hatt av det ene hjulet for å sjekke om jeg kommer til justerings skruen gjennom et av bolt-hullene, men kommer ikke til og for ikke rikket bremestrommelen en millimeter. Med hjulet på for jeg rikket det ca 1 grad - mulig det er slarken i bremseskoene?? Dette ble også testet med bilen i nøytral mens det ene hjulet var klar av bakken. 5. Har også prøvd og ta av strømmen på hele bilen for å se om det ville resette modul osv, men ingen. resultat på det. Jeg mistenker selv at det er selve aktuatoren (motoren)/ modulen som er problemet?? Helst gjerne mekansik da pkt1. ikke gir resultat?? Eller er det noe jeg ikke har tenkt på som kan hjelpe og få bilen til og trille uten at jeg må klippe vaierene som jeg nå ser som eneste løsning. Jeg ser modulen opp under bilen, men regner ikke med jeg klarer og løsne den ned og vri den slik at jeg får sett inne i den uten og få løsnet vaierne som går til hjulene? Og for at jeg skal få de løsnet må jeg inn bak bremse trommlene og de sitter igjen bom-fast. Beklageligvis har jeg ikke fått til og lese ut noen feilkoder. Har en dashcmd som er noe håpløs og gir lite fornuftig diagnostikk når den først klarer og koble til. Setter veldig stor pris på noen tips:) Endret November 10, 2018 av Heischann Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lagunilla Skrevet November 10, 2018 Share Skrevet November 10, 2018 Kontakta til aktuatoren pleier å irre på E7X. Sjekk det, eventuelt mål. Det hender også at ledningen subber bort i kanten på lokariskjermen og irrer. Hvis alt er ok er det bare å bytte aktuator, også vanlig at de ryker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Heischann Skrevet November 10, 2018 Forfatter Share Skrevet November 10, 2018 Ok, bra tips. Skal løsne kontakten og prøve med noe elektro spray. Men, det er jo også veldig rart at ikke nød-vaier baki klarer og løsne ut bremsen?? Denne bør vel være full mekanisk og gjøre jobben i en slik situasjon?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Heischann Skrevet November 10, 2018 Forfatter Share Skrevet November 10, 2018 Fått åpnet og kikket i selve boksen. Kobling og inne i boksen ser rent og pent ut. Ikke noe brent. Men spørs om det kan være en mekanisk feil et sted🤔 skjønner ikke at nød-release vaier ikke klarer og løsne bremsene? I så fall bør feilen gjerne ligge mellom løsne-mekanismen og skruen som strammer? Vurderer og bare måtte kutte vaierene imorgen om jeg skal få den til å trille igjen. Eventuelt om noen feilkoder kan gi noen flere svar? Flott om noen har flere tips:-) noen som har opplevd lignede problem før? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Heischann Skrevet November 11, 2018 Forfatter Share Skrevet November 11, 2018 Status så langt: har da fått bilen til å trille med å finne ut hvilken arm man skal fiske på inne i boksen (se bilder) for å release brekk-vaiere. Godt fornøyd! Nå står hvert fall bilen i gården under halvtak, så videre operasjon blir enklere. Gikk endel tid på YouTube for å finne riktig arm som måtte dras i. Stiller meg fortsatt spørsmålet hvorfor ikke nød-vaier gjorde jobben. Men har forstått at den sannsynligvis ikke har noe mekanisk påvirkning på selve gir/utvekslings boksen. Må nevnes at nød-vaier vandring er ca5cm hvilket bør være tilstrekkelig for å klare jobben. Neste er og få demontert og tatt ut boksen for videre feilsøking på faktisk problem. Eventuelt først få lest ut feilkoder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Heischann Skrevet November 15, 2018 Forfatter Share Skrevet November 15, 2018 Konklusjon på det hele: blir å bytte hele boksen. Ikke funnet noen synlig feil. Skal få lest ut feilkoder på lørdag ved koble den raskt til før jeg monterer inn ny). Men ifølge Bavaria er det byttet hele 90stk av disse bare i år. 200 stk de tre siste årene. Ser via YouTube at flere bilmerker bruker disse Küster sine parkeringsbrems bokser. Også sett at det byttes et omron relé, samt noen har gåen elektromotor (børster muligens). Mistanken min er på enten omron releet eller selve strekklast sensoren (lyseblå komponent som har en flat tre leder koblet til). At nød-release vaier ikke utførte hva den er designet for (ergo svakt design), er at skruen(e) har kjørt seg helt i endeslag og dermed har ikke kule på vaier tatt tak i den sorte lille armen (fikk gjort dette manuelt bare etter endel timers knot og mange nye gloser) på denne YouTube videoen til ivan fra Russland 🤪 (13min50sek og utover) ser dere hvilken arm det er snakk om) ifølge Bavaria kommer det ny boks til en rimeligere pris. Pris på dagens utgave er 11234,-😳 Om noen har erfaring eller interesse mtp videre feilsøking på boksen så har jeg den liggende👍 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lagunilla Skrevet November 15, 2018 Share Skrevet November 15, 2018 Hvor holder du til? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Heischann Skrevet November 15, 2018 Forfatter Share Skrevet November 15, 2018 Konklusjon på det hele: blir å bytte hele boksen. Ikke funnet noen synlig feil. Skal få lest ut feilkoder på lørdag ved koble den raskt til før jeg monterer inn ny). Men ifølge Bavaria er det byttet hele 90stk av disse bare i år. 200 stk de tre siste årene. Ser via YouTube at flere bilmerker bruker disse Küster sine parkeringsbrems bokser. Også sett at det byttes et omron relé, samt noen har gåen elektromotor (børster muligens). Mistanken min er på enten omron releet eller selve strekklast sensoren (lyseblå komponent som har en flat tre leder koblet til). At nød-release vaier ikke utførte hva den er designet for (ergo svakt design), er at skruen(e) har kjørt seg helt i endeslag og dermed har ikke kule på vaier tatt tak i den sorte lille armen (fikk gjort dette manuelt bare etter endel timers knot og mange nye gloser) på denne YouTube videoen til ivan fra Russland 🤪 (13min50sek og utover) ser dere hvilken arm det er snakk om) ifølge Bavaria kommer det ny boks til en rimeligere pris. Pris på dagens utgave er 11234,-😳 Om noen har erfaring eller interesse mtp videre feilsøking på boksen så har jeg den liggende👍 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Heischann Skrevet November 15, 2018 Forfatter Share Skrevet November 15, 2018 Hei lagunilla, Jeg holder til i Kristiansand.😊 mvh Vidar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
k.p Skrevet Juni 11, 2022 Share Skrevet Juni 11, 2022 Hei. Fant du ut hva årsaken til feilen var? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå