Gå til innhold

E46 M3 SMG Varsellys


Daniel80
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Har en M3 med fast SMG varsel lys som lyser, men alt fungerer problemfritt.. Lurer derfor på om noen kjenner igjen symptomene og kan tipse om hvor jeg bør starte feilsøkingen slik at jeg har ett utgangspunkt å begynne fra.

Når jeg sletter feilkoden, og girer igjennom alle girene er det ingen varsel lys, men samme øyeblikket jeg rører gasspedalen dukker Smg lyset opp og blir..  Uavhengi av gir/fri.
Diagnosen var uavklarende. Noe med feil signal på k-line. Fikk beskjed om å sjekke alle sikringer. Ingen problemer der.  Neste steg blir ledningsnett og eventuelle sensorer. 
"salmon" releet er skiftet uten endring. Veske-nivået på smg oljen er perfekt, og som sagt girer alle girene helt perfekt uten noen symptomer på noe galt. Også under kjøring. 
(Det er også tatt oljeservice på smg pumpen for 15.000km siden, hos BMW)

Mine mistanker retter seg mot en kortsluttning til en av sensorene (tilfeldig hvilken, men kanskje veiv føleren? (Crankshaft engine speed sensor)). Evt utslitt smg pumpe  , eller utslitt klutch. Men det er jo rart at alt fungerer i praksis da. Bilen er kjørt 167000km

Hvis noen har vært borti noe lignende eller har tips tas det imot med takk! :)   Ellers blir feilsøkingen litt som lotto :P Ordnes skal det uansett.
Har tilgang på diagnose apparat, men som sagt klarte det ikke å lese av noe mere spesifikk feilkode enn k-line fault.(som egentlig ikke sier meg så veldig mye).

Ps: Bilen er bare testkjørt med varsel lyset, og er ikke i bruk. Er også vinterlagret nå, noe som er en perfekt tid for å reparere på :) )
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier feilkodene? Har du sjekket hva google sier?

Jeg har ikke mye erfaring siden min M3 er ny for meg, men jeg sitter på et britisk forum M3Cutters hvor det er litt mer spesialisert direkte på M3 av alle generasjoner.

Det har vært nevnt GPS i noen tråder jeg har lest der (gear position sensor), det kan riktignok være helt urelevant for din feil.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har lest av feilkoder ved hjelp av INPA nå. Får opp en feil:

151 (0x97) Operating break signals by CAN

Alternative feilkilder er 

  • longitudinal acceleration sensor faulty
  • short-circuit
  • open cuircuit

Etter litt leting i tegninger og på nett fant jeg ut at akselerasjons sensoren ligger under passasjer setet, så planen er å hive ut dette og sjekke sensor og ledningsnett rundt der for feil. Evt finne delenummeret på sensoren og bestille ny. (Ifølge BMW koster visst denne rundt 6000,- 😬)

Hvis noen har vært borti noe tilsvarende før setter jeg pris på tilbakemeldinger eller veiledning :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...