Gå til innhold

Løst - NCS-Expert Problemer


OlavRydland
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, lenge siden jeg har skrevet noe på forumet her nå, men følger støtt og stadig med :)

Jeg har fått litt problemer med NCS Expert, skulle kode inn AUX på min nyinnkjøpte 2004 E61 530D med CCC Proff og Logic7. 
Da jeg har kodet inn 2TB på 2 av mine F10-er før med ESYS og Enet kabel har dette gått helt smertefritt, men dette skulle vist ikke fungere å bruke på 2004 E61. 

Jeg kjøpte da INPA og NCS-Expert fra denne siden, med denne innstallasjonsmanualen og jeg køpte denne K+DCAN Kabelen. 

Pc-en jeg bruker kjører Windows 7 Professional 32-bit. 
Problemet mitt er da følgende:

- Jeg åpner INPA, og får bekreftet at datamaskinen har kontakt med bilen, deretter lukker jeg INPA.
- Jeg åpner NCS-Expert Tool, og laster inn profil Expertmode for å skrive inn +NAUX i bilens VO.
- Så trykker jeg F1 (VIN/ZCS/FA)
- Så går jeg inn på F3 (ZCS/FA f. ECU) og velger her E60, deretter velger jeg CAS
- Her får jeg da opp FG (bilens chassienr), men bak FA står det ingenting
- Deretter trykker jeg F2 (Enter FA), velger igjen E60, trykker OK, får opp riktig chassienr, og kommer inn på Enter FA
- Her skriver jeg inn +NAUX og trykker ADD og ser den ligger i listen, og trykker så OK.
- Her begynner da problemene; Etter jeg har trykt OKEnter FA, får jeg opp følgende error: "ERROR | Following feature is invalid for FA: #0904"
- Pcen klikker ikke, men jeg får ikke lest noe inn på bilen..

Noen som har noen formening om hva som er galt? Er det bare jeg som gjør feil? 😅

Jeg har brukt denne instruksjonen på koding. 

Setter pris på all hjelp. 

Hilsen Olav
 

Endret av OlavRydland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Otis skrev:

Var det ikke noe problemer med for gammel bil da? Eller er det ikke bare +AUX du skal bruke?

Det skal jeg ikke svare helt for sikkert på.. Jeg må helt ærlig si jeg ikke har 100% kontroll på hvilke programvarer som skal brukes på spesifike årstall.
Bilen min har ikke AUX originalt, og det har jeg montert, og plugget inn i spiller. 
Det jeg har forstått en trenger av koding så er det å legge +NAUX i VO. Samt aktivere aux på modulen, stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Otis skrev:

Det ser ut som du kun skal gjøre dette.

CAPPL change AUX_CONFIG = mounted 
and 
module CAUDI change INPUT_SCALING_SUB2 = wert_02

Ok, takk da skal jeg forsøke det :) 
Det ser ut til at programvaren og kabelen skal funke? :) 
På NCS Expert står det at jeg har fil verson 1.0.0.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Otis skrev:

Tja, usikker på hvilke versjoner man skal ha. Men om du får lest ut konfig så er det jo rett.

Da prøvde jeg dette nå:

  1. Lastet inn INPA og feltet for batterry og ignition var svart og ok; så jeg lukket denne.
  2. Så åpnet jeg NCS Expert og valgte LOAD PROFIL, der valgte jeg "Code control unit, allow ZCS reading" og trykte ok. 
  3. Så valgte jeg F1 "VIN/ZCS/FA"
  4. Så valgte jeg F1 "ZCS/FA f. ECU"
  5. Da fikk jeg opp "SG ausw" og valgte "CAS" for så å trykke ok.
  6. Da fikk jeg opp denne meldingen på skjermen igjen, det er samme som på Expert mode.

IMG_0104.jpg

Viss jeg søker opp "0904" på søkefeltet i Winfows, så får jeg opp følgende filer:

- REFERENZ.lst
- REFERENZ.tab

Disse filene er plassert i følgende mappe:

C:/Desktop/INPA NCS-EXPERT INSTALL FILER/inpa643full/ediabas643full/Referenz/

Dette er da i mappen med filer jeg brukte til å installere programvaren. 
 

Endret av OlavRydland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Otis skrev:

Ja, 0904 er bygge dato.

Men jeg vet ikke hvor problemet ditt ligger. Stusser veldig på at den sier feil på bygge dato.

Jeg vet at min versjon virker, så du kan jo forsøke den. 

Det gjør jeg også.. når jeg søker opp for utstyrsliste kommer det opp at bilen er bygd 30.aug.2004 kan det balle til noe?

Hva mener du med din versjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Otis skrev:

Jeg se du har en veldig gammel versjon av NCS, og lurer da på om den kan forkludre noe.

Ja, jeg ser at jeg kikka feil plass. 
Versjonene er:
NCS-Expertentool | V3.1.0
INPA - Loader | V5.0.2

Kan det ha noe å si med Daten filene for e60?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...