Gå til innhold

Drivetran fault 520D f10, INPA feilsøking


azith
 Share

Anbefalte innlegg

Hvis det nå er vnt (min beveger sen ikkje med kraft helder) så virker det som at mange he klart sej bra gjenom at bruke mr,mussle for på få vekk sotet på vanene.

Såg den her på youtube... 

Fanst mange forskjellige som he gjort det same men ulike på kor dei infører mr.mussle.

Men spørsmålet er kor man ska tørre og sprute in mr mussle? Sjå bilde.. Er det verdt et forsøk i det heile tatt?

mr mussle.jpg

mr mussle2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de feilene som kommer opp her, så er det iallefall helt tydelig at det er noe galt med turbotrykksreguleringen. Hvis du sier du ikke ser bevegelse på vnt-mekanismen, så er det mest sannsynlig her feilen ligger. Har sett det mr.muscle-trikset, og det kan hende det fungerer, men jeg skal passe meg for å råde deg til å gjøre det. Syns det virker litt risikabelt. Om du skulle finne på å prøve, så må du få de inn i eksoshuset på turboen, da det er der vanene sitter. Du an prøve å legge ut det du har funnet ut nå i "den store dieseltråden", å se hvilke svar du får der? Jeg er ikke mekaniker, men har hatt min del turbotrøbbel opp igjennom. 🤣🤮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en liten oppdatering. Etter Mange om og men så gjekk ej for å teste å løyse opp sotet med mr.muscle. Fekk sprøyte in nåken gånger og gjekk kvar 15minutt og bevegde i armen som då styrde Vnt-mekanismen. Den gjekk lettere og lettere for kvar gong men siden ej ikkje viste kor lett den ska bevege sej så gav ej mej etter en stond og monterte tillbake alt. Tok en prøvde runde og kjørte bilen ganske hardt, ville få ut det meste av mr.muscle. Ingen feilkoder så lenge og ingen feilkoder med Inpa helder. 

Tusen takk for hjelpa BrilleBjørn :) Hade faktiskt ikkje funnet ut av feilen uten din hjelp 💪🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske vanlig problem på litt eldre passater og A4 med 1.9TDI motoren. vnt mekanismen kokser fast. Enkleste på passatene/audi a4 var rett og slett å demontere turboen og splitte den på arbeidsbenken. ut med boltene/skruene som holder eksoshuset og kakke til eksoshuset et par ganger med gummiklubbe eller lignende så løsnet som regel eksoshuset. Etter det er det bare å pusse og skrape vekk sot til det ser rent og pent ut og sjekke at VNT mekanismen kan bevege seg fritt.

 

Variable-turbo%20gif_0.gif

Det er disse avlange dingesene du ser 9 stk av på bildet som pleier å sette seg fast.

 

Mr muscle er nok mer en midlertidig løsning, og fjerner bare litt av sotoppbygningen.

 

Vi gjorde dette på en kompis  sin passat dagen før vi skulle til Rudskogen me den bilen. Aldri gjort det før, alikevel tok det kun noen timer på ettermiddagen. Verkstedet kompisen min hadde vært innom ville skifte turboen for å fikse problemet.... var ikke nødvendig.

 

Endte opp med å gjøre denne fiksen på 2 passater og en a4  , som alle hadde samme problemene...så ganske vanlig feil på VAG sin 1.9TDI i hvertfall.

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, azith skrev:

Her er en liten oppdatering. Etter Mange om og men så gjekk ej for å teste å løyse opp sotet med mr.muscle. Fekk sprøyte in nåken gånger og gjekk kvar 15minutt og bevegde i armen som då styrde Vnt-mekanismen. Den gjekk lettere og lettere for kvar gong men siden ej ikkje viste kor lett den ska bevege sej så gav ej mej etter en stond og monterte tillbake alt. Tok en prøvde runde og kjørte bilen ganske hardt, ville få ut det meste av mr.muscle. Ingen feilkoder så lenge og ingen feilkoder med Inpa helder. 

Tusen takk for hjelpa BrilleBjørn :) Hade faktiskt ikkje funnet ut av feilen uten din hjelp 💪🏻

Så bra du fikk orden på det! 😁 

Om ddt skulle skje igjen, så er det jo som han over her skriver, en mulighet å dele turbo, for å få gjort skikkelig rent. Men jeg har hørt nevnt at dette muligens kan kødde til den mekaniske innstillingen av vnt-mekanismen, så dette ville jeg lest meg litt opp på først, om du får demontert og montert igjen uten at du kødder til innstillingen, så er det bare å kjøre på. Men dette er en litt større jobb, er mye som må skrus løs før en faktisk får turboen ut, men du finner oppskriften på newtis.info eller TIS om du har dette. 

Mvh.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...