Gå til innhold

Fekzen
 Share

Anbefalte innlegg

Hallå hallå,

Tänkte lägga upp lite info om ett spännande projekt vi håller på med just nu! Att utveckla nästa generation engine swap lösnining, så att dessa fina motorer kan användas fristående i valfri kaross framöver.

Gäller då N52B30 med en ny generation motorstyrsystem. Motorn vi jobbar med nu kommer från en BMW 1-serie, 130i E87. 258 hk. Den har optimerats för banracing och vi siktar på att nå runt 280 hk.

Vi har kommit så långt att allt ser bra ut på "bänken" och håller på att installeras i en banracingbil, BMW E46. I nya karossen har vi börjat provköra alla "funktioner" separat för att säkra att allt fungerar som tänkt innan vi ger oss på att försöka starta motorn.

Vi kör med den elektroniska gaspedalen vilket fungerar på samma sätt som med tidigare engineswap projekt. Men en sak som är ny är att vi kör med original EKP modul - "Elektrische Kraftstoffpumpe". Vi kör alltså BMWs EKP modul från 130i och styr bränslepumpen via CAN-bus. Det är ett måste för att följa reglerna i den CUP som denna banracingbilen ska vara med och tävla i. Pumpen får inte gå direkt på tändningen utan pumpen måste ställa ut en startpuls vid start och automatiskt stängas av om motorn stannar.

Vi har nu alla förutsättningar för att göra en första uppstart. Vi har bränsle genom att pumpen styrs på rätt sätt och spridarna öppnar, samt att vi har tändning. Förhoppningsvis har vi möjligheten att prova att starta motorn mot slutet av nästa vecka.

Mvh//
Andreas

IMG_20190201_165222_002.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Motorn har nu startat i nya karossen!
EKP funkar fint och det mesta som har med motorn att göra verkar fungera som det ska nu. Dock hade kunden kopplat in e-gas/spjället lite fel från början så adaptionen blev galen. Nu har vi raderat adaptionen och tagit bort lite felkoder och då går den fint på tomgång :)

Har inte hunnit prova mer än så men den kommer behöva adaptera en stund sen ska vi börja köra lite och se hur den beter sig. Det kan mycket väl bli problem med att den inte får hastighetssignal via CAN, trots att jag har försökt ta bort det "behovet" i mjukvaran. Så det återstår att se. Då brukar den sänka turtall-stoppet till ca 5ooo rpm.

Vi planerar att varva ca 72oo rpm med hårt varvstopp :)

Jag skriver mer så fort vi hunnit testa vidare.

 

Mvh//
Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...