Gå til innhold

Viftereim bytte 525D - E60 2004-2005!! HJELP!


soundboy
 Share

Anbefalte innlegg

Hei...

Er det noen som kan kort forklare hvordan fremgangs måten på denne modellen typen.

Litt usikker hvilken motortype.. M47 ? 

I følge reg nr så er det reim nr : 6PK X2080 , ingen andre typer (kilde GSbildeler). MEN fant tre andre typer størrelser på bildeler.no

Blitt byttet så langt strammerhjul , løpehjul også skal begge reimer byttes. (vifte+ AC)

Vi får rett og slett ikke på den viftereim i det hele tatt...!! Presser ned strammerhjul , men forsatt er for stramt til å settes på! 

Mangler vel ca 3-5 cm til å tre over på servopumpe reim hjulet. 

Er det noe VI HAR GLEMT HER??? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min m47 klarte jeg å presse strammemekanismen nok tilbake ved å bruke en 3/8" forlenger og legge press på den. Kilte den inni et firkantet søkk/hull på toppen av strammeren. Men du kan også sette umbracopipe m/skralle på bolten på strammeren mener jeg, og bøye den greit tilbake på den måten.

Servoreima krever et lite spesialverktøy da den ikke har strammer

Søk bmw m47 power steering belt special tool, eller bmw strech belt special tool. Eller se link under:

http://www.otto.ie/stretch-belt-theres-a-tool-for-that/

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Otis skrev:

 

Takk, skal følge den. Må få til slik at reima kommer seg over på servo reim hjul.. Her liksom problemet ligger selv strammeren holdt igjen helt nede med skralle/pipe 23. 

Har jo klart på en måte fått "skadet/sår" litt på kanten av plasthjul på strammeren innsiden. Kommet for tett en kant et sted..

Tror går fint likevel. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Har aldri tatt av reima vi, den røk av under kjøring rett før hjemmestedet (flaks🙄😊) av og lå igjen flere biter i motorrommet. Så derfor ikke funnet hvordan det gjøres. 

Aldri hatt problemer med dette på de bilene har hatt inkl E39 som er enkelt. Av og på.. Men her E60/61 møtt på litt utfordringer 🙄😣

Det ble prøvd å sette på alt andre steder, å tok et hjul uten kanter, fikk heller ikke på plass ved denne metoden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Otis skrev:

Så du forsøker å montere? Og den passer ikke? Da har du enten feil type reim, eller så monterer du den feil.

Stemmer. Prøver å sette på plass nye reim. 6PK 2080 er det man fikk om på gsbildeler. Fins ingen andre reim valg hos dem. Siden da ikke vet type motor nr er, denne har da servopumpe på toppen og dynamo under. 

Hvilken reim bane skal man bruke? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status

Helt håpløst, umulig å få på reima. Enda da strammeren er helt nede, så mangler det en del for å få på reima på plass. Minst 5cm, reima (dayco) er ikke noe i grad strekk bar i det hele tatt. 

Løphjulet på strammer ble ødelagt til slutt, må bestille ny igjen. 

Mistanke om feil type reim, skal heller ha 2160 og ikke 2080.

Motortype : M57-TUD25 som bilen har. 

Disse oppgitte mål

Gsbildeler : kun 2080 

Koed : 2080 og 2160

Mekonomen : 2080 og 2160 

Kanskje den hos gsbildeler er litt flexi og kan strekke litt på.?! Siden dem kun selger en type størrelse her. 

Skal ringe dem.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Otis skrev:

Høres ut som du har feil reim, den andre er 8 cm lengere så...

Tja, si det. GSbilder sier at kun 2080 som er riktig i følge dem.

Klarer ikke å gi meg klart svar hvorfor det sitter 2 stk løpehjul på 70mm / 80mm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik at de som har Dynamic Drive skal ha 2160mm belte.

Har du dobbeltsjekket at du har lagt reimen slik den skal ligge?

Endret av Otis
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...