Gå til innhold

Oljevolum


F 11
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. 

Bil : F11 520 dat X drive 190 hk. Motor B47-d20a.

2014 modell

Registrert første gang i Norge:05.08.2015

Ser fra YouTube at det skal være ganske greit å bytte motorolje og filter selv.

Et det noen som vet hvor mange liter som skal på og hva slags olje som bør brukes?

På forhånd takk! 

Endret av F 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All olje som bærer Ll04 sertifisering er OK å bruke. 

B47 har maksnivå på 5l. Anbefaler å la det renne en stund før du setter  plugger inn. Pleier som regel å alltid ha noe olje liggende fra sist oljeskift som jeg fyller for å "pushe" det gamle ut. Dette er seff ikke nødvendig. 

Fyll opp 4.5l, så sjekk nivå. Fyll deretter resten. Har du latt det renne lenge nok skal du klare bruke opp så nært 5l som mulig. 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott. 

Greit å vite at jeg klarer meg med en 5 L dunk da 😊 Og da bør vel denne være grei? https://www.gsbildeler.no/servicedeler-oljeprodukter/gulf_formula_ule_5w_30_5l_ll_04__1686236

Har tenkt å la det renne lenge for at det meste skal få rennt ut før jeg fyller på. Så leste jeg noe om denne modellen ikke har peilepinne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid slavisk forholdt meg til originalt filter. Bosch gjør jobben det, men når det kommer til noe så essensielt som olje, så pleier jeg å legge den ekstra kronen. Om forskjellen ikke er særlig stor, så kan du like godt gå for BMW filteret. 

Du får en ny kobberskive til oljepluggen når du kjøper filteret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Så da trenger man bare skive og ikke ny plugg? 

O-ringer til filter følger vel med..?

Og, bør man ha momentnøkkel for å stramme pluggen eller holder det med "sunn fornuft" ved tiltrekking? 

Endret av F 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener pluggen skal strammes til 25nm. Jeg har ikke momentnøkkel, men bruker sunn fornuft. Pluggen skal ikke gjøre stort annet enn å unngå at olje lekker ut, så pleier stramme til det kommer motstand og max en kvart runde. 

Anbefaler å tørke rundt pluggen når du har satt den på plass, fylle opp med ny olje og så se etter lekkasje før du monterer alt på igjen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...