Jump to content

Recommended Posts

Hei. 

Bil : F11 520 dat X drive 190 hk. Motor B47-d20a.

2014 modell

Registrert første gang i Norge:05.08.2015

Ser fra YouTube at det skal være ganske greit å bytte motorolje og filter selv.

Et det noen som vet hvor mange liter som skal på og hva slags olje som bør brukes?

På forhånd takk! 

Edited by F 11
Link to post
Share on other sites

All olje som bærer Ll04 sertifisering er OK å bruke. 

B47 har maksnivå på 5l. Anbefaler å la det renne en stund før du setter  plugger inn. Pleier som regel å alltid ha noe olje liggende fra sist oljeskift som jeg fyller for å "pushe" det gamle ut. Dette er seff ikke nødvendig. 

Fyll opp 4.5l, så sjekk nivå. Fyll deretter resten. Har du latt det renne lenge nok skal du klare bruke opp så nært 5l som mulig. 

Edited by ///M-ini95
Link to post
Share on other sites

Flott. 

Greit å vite at jeg klarer meg med en 5 L dunk da 😊 Og da bør vel denne være grei? https://www.gsbildeler.no/servicedeler-oljeprodukter/gulf_formula_ule_5w_30_5l_ll_04__1686236

Har tenkt å la det renne lenge for at det meste skal få rennt ut før jeg fyller på. Så leste jeg noe om denne modellen ikke har peilepinne?

Link to post
Share on other sites

Har alltid slavisk forholdt meg til originalt filter. Bosch gjør jobben det, men når det kommer til noe så essensielt som olje, så pleier jeg å legge den ekstra kronen. Om forskjellen ikke er særlig stor, så kan du like godt gå for BMW filteret. 

Du får en ny kobberskive til oljepluggen når du kjøper filteret. 

Link to post
Share on other sites

Ok.

Så da trenger man bare skive og ikke ny plugg? 

O-ringer til filter følger vel med..?

Og, bør man ha momentnøkkel for å stramme pluggen eller holder det med "sunn fornuft" ved tiltrekking? 

Edited by F 11
Link to post
Share on other sites

Mener pluggen skal strammes til 25nm. Jeg har ikke momentnøkkel, men bruker sunn fornuft. Pluggen skal ikke gjøre stort annet enn å unngå at olje lekker ut, så pleier stramme til det kommer motstand og max en kvart runde. 

Anbefaler å tørke rundt pluggen når du har satt den på plass, fylle opp med ny olje og så se etter lekkasje før du monterer alt på igjen. 

 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...