Gå til innhold

bensinforbruk E32 750


Rune-K
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg skal drive litt feilsøking på en M70 motor imorgen som plutselig har begynt og bruke mye bensin. Tenkte og høre litt her om ideer. Den har ligget på rundt 1,1 liter hele tiden men for en måneds tid siden så skjedde det noe og den begynte og bruke nesten 2 liter på mila. Det jeg har tenkt kan gjøre det er en defekt trykkregulator slik at bensintrykket blir for høyt eller at en dyse har blitt så slitt at den spruter inn alt for mye bensin. 

Noen som har noen andre ideer? Og måle bensintrykket er greit men for og finne ut om en dyse lekker så må man vel skru ut tennpluggene for og sjekke. Ulempen er jo at det er endel timers jobb. Jeg har et gammelt BMW diagnoseapparat fra 80 tallet som jeg tenkte og koble på men jeg vet ikke om det er nøyaktig nok til og identifisere hvis en sylinder får for mye bensin.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg va som er gjort med denne men første jeg tenkte var, gåen lambda kan føre til samme symptom?

Jeg tenker det må være noe som leser feil verdier å dermed gir for mye bensin? 

Men nå er jeg langt ifra no ekspert:rompe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som eier den sier motoren føles som den alltid har gjort. Forbruksmåleren viser også det som den alltid har gjort. Han kommer om et par timer så jeg får lete litt. 

Jeg byttet alt på tenningsiden for et års tid siden så det bør fortsatt være iorden. Da byttet jeg ut originaldelene fra 1988.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, interessant lesning.

De eneste feilmeldingene som var lagret var at lambda verdiene var feil men jeg trengte ikke diagnose for og skjønne det. Det dunstet uforbrent bensin over hele bygda her så det var tydelig den fikk altfor mye. Ellers så sjekket jeg bensintrykket og det var bra, koblet også ifra vakumslangene på trykkregulatorene og da steg trykket litt så det var tydelig at de virket. Det var også tilnærmet likt på begge sylinderrekken så da virker det som alt er iorden der.

Jeg heller mere og mere mot at en dyse lekker slik at den ikke stenger, får begynne og skru ut tennplugene for og sjekke tilstanden men siden det er en dagsjobb så får det vente litt.

Går det ann og sette trykkluft på fuelrailen for og undersøke om den holder trykket? Det blir litt voldsomt og bytte alle dysene bare for sikkerhets skyld. Det blir tross alt dyrt når det er 12 av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv litt lekkende dyse på min m52, det er ikke så gale og er verdt når bilen er i oppvarmingsmodus de første 20 sel, da får den bevisst mye. Jeg leser relativt lett ut med inpa på min og kan se at additiv ligger i minus 30 for å kompensere for en dårlig dyse, men det kan og tyde på liten lekkasje på eksos manifold, kommer helt an på hvilken additiv og multiplikativ verdier du har for hver sylinder bank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...