Gå til innhold

Låseverktøy til kam og veiv, ny type har gammel.


Sand1
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann, har trøkket litt i salaten, bestilte meg timing verktøy til registret til n47, der fulgte det med 114320 (https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f11-520d-tou/repair-manuals/11-engine/11-31-camshaft/4yHQaZZ) ut i fra det jeg kan se så er denne blitt erstattet av2285671 (https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f11-520d-tou/repair-manuals/11-engine/11-31-camshaft/1VnXxRXfkr) dette med fører til at det den gamle metoden og time hp pumpen er endret, virker som dette har blitt den nye stadaren etter 2013, er det noen som har rep manual som er føre 2013? er meget intressert i om det er greit og time hp pumpen på 45' etter tdc. jeg ser den nye er på 11' etter tdc. For når jeg tok av hp pumpen, så var den timet på 45'.

 

Blir jo mindre distrê av de forskjellige løsningene, Å jeg har virkelig ikke lyst til og gjøre denne jobben ennå engang. jeg ha også hørt at denne hp pumpen ikke trengs og times på samme måte som de eldre. så jeg er usikker på om de bare har innført en ny standar som skal følges som gjør at det verktøyet jeg har bestilt ikke stemmer lengre. ekke så lett og få tak på den nye modellen umidelelbart og når jeg ser på tis så står det at det verktøyet jeg har er til føre 2013 og skal da brukes til demontering av hp pumpen og olje drevet https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f11-520d-tou/repair-manuals/11-engine/11-31-camshaft/1VnYduOHRr så jeg ville jo tro at det nye verktøyet ikke har eksistert føre 2013 så den må gå ann og bruke det gamle på en måte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er det ikek fordi en del er blitt endret med nytt delenummer? Ville sjekket det. om du ikke har byttet noen av de delene burde det jo gå fint med 45'? Den fungerte jo før med det og vil det etter om ikke deler er endret. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funket med 45° men ble veldig usikker da det virker som de bare har endret deler av tis. Og at de vil at de gamle modellene også skal over på11° men det jeg ikke helt forstår er at det lengre opp i boka nevner det nye verktøyet på modeller etter 2013 og der står det at det nye verktøyet på samme posisjon sier at den er på 45°. Så virker for meg at det det er det samme om den er i 45° eller i 11° da det ikke er noe problem med kam drevet da dette er mulig og justere ganske mye. Da det virker som hp pumpa ikke er nødvendig og time. Så hadde det ståt en liten notis på tis om at gamle modeller er timet fra fabrikk på 45° etter tdc og at ny standar er på 11° etter tdc på eldre biler.  Siden da de vil utfase gammelt verktøy. Men posisjon fra svinghjul og kam er jo det viktigste.  Men virker som 2013 mod og nyere har fått ny veiv og blokk som gjør at de ønsker at det nye verktøyet skal kunne brukes på eldre mod også. Men blir litt spekulasjoner så hadde vært greit vis noen kunne ha bekreftet eller rettet slik  at andre ikke sliter med det samme. 

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har funnet ut mer ang. timing av HP pumpe? 

Og hva som egentlig er grunnen til at den skal times i det hele tatt?

Jeg kjøpte en 08mod 520 med havari som jeg skal sette sammen så fort jeg får igjen topplokket fra overhaling så greit å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som vet noe mer rundt timing av dieselpumpen? En jeg snakket med i går som hadde skiftet noen kjeder på N47 motorer mente å huske at han monterte kjede mens motor var øvre posisjon / 0grader . 

Mens manualen fra BMW som jeg har nå sier 11grader . Etter TDC?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite respons her men jeg oppdaterer alikevel. Jeg monterte sammen motor etter jobb i kveld. Brukte det gamle verktøyet og timet HP pumpen 45grader etter ød. Starter og gikk fint! Har ikke prøvekjørt bilen enda men alt vel sålangt 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Var det samme jeg fant ut av, er nok en ti en eller annen plass, jeg vil tippe at det ikke har noe for seg på eldre biler da det virker som de er timet til 45 grader etter tdc fra fabrikk, men at det er mulig det blir kluss med motorer etter 2013. da disse er timet til 11 grader etter tdc. jeg vet at veivakselen ble endret i 13 så kan være at de har endret rep manualen til 11 for at de ikke skal skje noe galt med de nye motorene. altså de velger og kjøre samme prossedyre på begge. men blir jo ikke klok uten og ha en begrunnelse på hvorfor og hva. ut i fra det jeg har hørt så har det ikke noe praktisk betydning på pumpa, men hadde jo vært greit og funnet ut av det. Vi har kjørt litt i under kant av 10 000 etter kjede bytte, og har ikke hatt et feil slag. går som en drøm. Men må innrømme at jeg hadde hjerte i halsen når jeg skulle fyre den. samtidig som den ene dysen hadde klart og få noe bøss under skiva. så jeg ble litt redd for at det ikke hadde gått etter planen. 

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...