Gå til innhold

Beltekontakt E61


krisring
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har konstant airbag-lys og beltevarsel i min bil.

Fikk feilkode på setematte passasjersete foran, og har montert bypassmodul for dette.

Det fulgte også med en bypassmodul for beltekontakt, men denne ser ikke ut til å ha ønsket funksjon.

Har lest ut og slettet og lest ut feilkode igjen, feilen vedvarer både med denne installert og med beltekontakten montert tilbake.

Må jeg bytte hele beltestrammeren for å få vekk feilen? Føler ikke at jeg har noen som helst garanti for at feilen blir borte da heller.

Har også lest at det går an å sette en motstand i kontakten (274ohm eller deromkring) for å simulere belte som er plugget i. Men modulen jeg fikk bør da fungere til dette?

Ikke så greit med tanke på eventuelt videresalg av bilen at den har denne feilen. Jeg vil i så fall plassere et klistremerke på dashbordet som viser at man ikke må plassere barnesete der.

 

Noen innspill til hvordan jeg kan fikse setebeltevarsel og dermed (forhåpentligvis) airbag-lys?

 

Feilkoden jeg leser ut nå er 93BB (gurtkontakt beifahrer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/22/2019 at 2:57 PM, Otis said:

Du bør jo helst bytte hele sete belte feste anordningen med sprengladningen. 

Ja, det var vel det jeg tenkte på som beltestrammeren. Ok, får kanskje satse på å få byttet denne da. Men synes det er rart at bypass-saken ikke fungerer når hele beltelås-kontakten faktisk er plugget fra og denne montert i stedet. Nåja.

Takk for tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/25/2019 at 5:03 PM, Otis said:

Men om beltekontakt er frakoblet og du fremdeles får feilmelding da virker jo ikke bypass tingen eller så er det kabelbrudd.

Da må jo bruddet i så fall være i selve kabelen som går til ECU? Jeg prøvde å måle resistans mellom rød og svart på kabelen som kommer fra beltelåsen for å se om det var noen forskjell med belte i eller ikke. Skal vel være mulig å måle, iallfall med belte i.

Målte vel verdi over multimeterets range i begge tilfeller. Skal prøve å måle resistans på bypass-saken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vært noe forsiktig med å måle ohm på en krets med sprengladning. Ohm metoden sender jo strøm igjennom kretsen, så du kunne ha fått deg en overraskelse der, visstnok.

Men en såpass høy verdi tyder jo på brudd i kretsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kan melde at jeg fikk løst problemet. Byttet ut bypass-modulen for beltekontaktvarsel med en 270 ohms motstand (bypassmodul målte noe over 600 ohm mellom pluss og minus). Da forsvant setebeltevarselet. Men nå fikk jeg tilbake feilmeldingen om setematte (selv om bypassmodul for denne var installert!).

Prøvde flere ganger å slette feil i INPA under 'Functional Jobs'. Feilen ble borte der og da (i hvert fall i følge INPA), men var tilbake omtrent i samme øyeblikk.

Sjekket koblinger, plugget modul til og fra og slettet feilkode flere ganger. Til slutt fikk jeg den bort ved å gå inn på SGM/SIM-modulen og slette feilen der.

Ingen 'Restraint systems faulty'-beskjed så langt. Krysser fingrene for at det vedvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
På 22.3.2019 den 9.06, krisring skrev:

Hei, jeg har konstant airbag-lys og beltevarsel i min bil.

Fikk feilkode på setematte passasjersete foran, og har montert bypassmodul for dette.

Det fulgte også med en bypassmodul for beltekontakt, men denne ser ikke ut til å ha ønsket funksjon.

Har lest ut og slettet og lest ut feilkode igjen, feilen vedvarer både med denne installert og med beltekontakten montert tilbake.

Må jeg bytte hele beltestrammeren for å få vekk feilen? Føler ikke at jeg har noen som helst garanti for at feilen blir borte da heller.

Har også lest at det går an å sette en motstand i kontakten (274ohm eller deromkring) for å simulere belte som er plugget i. Men modulen jeg fikk bør da fungere til dette?

Ikke så greit med tanke på eventuelt videresalg av bilen at den har denne feilen. Jeg vil i så fall plassere et klistremerke på dashbordet som viser at man ikke må plassere barnesete der.

 

Noen innspill til hvordan jeg kan fikse setebeltevarsel og dermed (forhåpentligvis) airbag-lys?

 

Feilkoden jeg leser ut nå er 93BB (gurtkontakt beifahrer).

Gå i anskaffelse av programmet bmw  WDS tis. Det forteller hva problemet er og hvordan det fikses det må kjøres på en virituell hd så jeg fekk ikke tatt skjermdump av det og delt desverre. det er veldig billig program jeg kjøpte det på ebay for 70 kr tror jeg det var og lasta det ned får support med 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...