Gå til innhold

Motorfeil


Gøran Meek Mo
 Share

Anbefalte innlegg

Først, bare bytt veivhusventil samt evt rørene, diafragmen på disse (innmat) løser seg opp av olje med tiden. Feil trykk i veivhus på disse får de til å gå shit og det svakeste punktet etter toppdekselpakning er ventilpakninger. Husk å bruk Dreibond 1209 så slipper du irritere deg over at det lekker igjen etter noen uker, spesielt bak mot torpedovegg som en ikke ser uten speil. Ser du har en TU motor? Da har du lamba rett under grenrør. En for hver bank. Om du har INPA og bruker de 3 viktigste INPA sidene så slipper du spekulere og bytte alt mulig rart. Du kan luke ut feil med INPA rådataverdier mens bilen er i gang. For å skjønne hele bildet og hvordan så kan jeg varmt anbefale Timm sin BMW side, den vil gjøre de fleste til små BMW eksperter på MXX motorene hva gjelder tenningssystem. Meget bra forklart, hovedsakelig M62 motor men disse er i prinsippet identiske i utformingen som M52 motorene hva gjelder sensorikk og funksjonsmåte. Det finnes også et bra tips om hvordan sjekke om cat er dårlig. Min feks vet jeg har gått litt i oppløsning (ikke uvanlig) og samlet seg i bunnen med smådeler som rasler når en kjører over humper, typisk. Noen versjoner har lamba etter kat og da kan du bruke INPA direkte og sammenligne verdier før og etter cat for å se tilstanden. Et annet supert forslag som nevnes her er temperaturmåling med IR. Skal faktisk måle min med IR kamera når jeg kommer meg under bilen igjen en dag. :) 

 

TIMM sin side: http://www.meeknet.co.uk/E38/Diagnostics.htm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettet motorlampen i dag og kjørte i litt over 1 time med litt kjøring og litt stopp der den stod på tomgang, men lampen kom ikke igjen før etter 1 time. Hva kan feilen vær da, sidan den ikke kommer igjen med ein gang?

Endret av Gøran Meek Mo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...