quandt1960 Skrevet April 10, 2019 Share Skrevet April 10, 2019 Er det noen som har byttet filter på automatkassen samt en "light" oljedrenering på sin BMW som har ZF 5HP18 kassen? 5 trinns steptronic på E39 med grønt skilt. BMW intern benevnelse A5S310Z. Konverteren tar 7.8liter og bunnpanna 3.3 så trenger 4 liters kanner. I følge litteratur, både fra BMW og ZF ble det på fabrikken fylt ESSO LT 71141. Nå leverer BMW sin egen som heter ATF4 med delenummer 83222344206. Bruker BMW fremdeles Esso, eller Mobil som det heter idag? ZF leverer også en som heter Lifeguard 5 men jeg blir litt usikker hvilken som er best å bruke mtp kompabilitet? Databladene til oljer som forskjellige leverandører/produsenter anbefaler er nemlig ikke like på viskositet og et par andre ting. Når jeg ikke flusher vil jeg være 100% sikker at oljen jeg bruker er kompatibel, ETK til BMW sier ingenting om olje nemlig mens Koed og GS sin gjør det og jeg stoler på de 99% av tiden men dette er den lille tvilen. Misjonen er egentlig mest å bytte filteret samt sjekke magnetene for fremmedlegemer. Kassen girer upåklagelig og er som ny men jeg føler at med 22 år og 99000km nå bør hvertfall filteret byttes. ZF sier 10 år mens BMW sier lifetime, men det er på oljen og ikke filter. Rådet jeg fikk var if it works don't touch it noe jeg prøver å følge alltid men det er ikke lett her En leverandør i Bergen (Automatgearservice) bruker Ravenol som leverandør på flushing vel og merke. Men jeg er skeptisk til da jeg ikke kjenner Ravenol. Setter pris på tips og erfaringer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet April 10, 2019 Share Skrevet April 10, 2019 Har du hørt med ZF hva de anbefaler? Jeg har fått mange råd fra Rats som er ZF service. quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RemyNG Skrevet April 10, 2019 Share Skrevet April 10, 2019 Jeg fylte på med ZF oljen da min lakk olje fra bunnpanne og kjøler. Så tok filter i samme slengen, ikke vært noe å klage over. Fulgte anvist å fylle til det renner ut med motoren på. Skulle ta olje service på gamle bruks bilen men ble frarådet av en del folk. Siden den girte helt strøkent så var det lite poeng å ta service på den da en del hadde fått problemer med kassa etter flush eller olje skift. quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå