Gå til innhold

X5 med høyt oljeforbruk og startproblemer


Johanna
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi har en X5 2009 modell som vi har hatt i snart 3 år. Km stand nå 163xxx. I desember i fjor varslet bilen lite olje, vi fylte på en liter. Det var da tett opp mot sevice, så vi tenkte det kunne være normalt. Service inkl oljeskift ble utført i februar i år. 3 uker etter service ny varsel, lite olje, fyll på en liter. Jeg peilet, og nivå var helt på minimum (vi tenkte det kunne være en sensorfeil). Verkstedet sa de kanskje hadde fylt på for lite.. Jeg fylte da olje til nivå var på max strek, ca 1,5 l. Peilet oljen igjen ca 3 uker etter påfyll, (kjørt ca 1500-2000 km), helt nede på minimum (ingen varsel, men det var vel rett rundt hjørnet). Bilen går som den skal ut i fra hva vi kan bedømme, den ryker ikke ut av eksosen og det er absolutt ingen oljelekasje. Etter å ha googlet litt, ser jeg at høyt oljeforbruk på eldre X5 ikke er unormal, men SÅ høyt (altså 1-1,5 l pr 1500-2000 km) ? Noen som har erfaringer med det eller formeninger hva som kan være årsak til dette?

 

Så problem nr 2.. i hele vinter har bilen ikke starta i kulde (-10 og nedover) uten motorvarmer. Verksted (merkeverksted) mente gløderele var defekt da det var feilmelding på alle plugger. Dette ble byttet inkl plugger, til en ordentlig sum penger. Dette hjalp dog ikke. Nå er det jo ikke kaldt lenger, så problemet er ikke aktuelt før til neste vinter. Verkstedet mente det kunne være brudd i ledning mellom gløderele og motor (?) og bilen skal snart inn på feilsøk.. Noen som har vært borti lignende problemstilling?

Takker på forhånd for innspill

Mvh Johanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, TRF skrev:

1. Ja. Endte med å bytte motor.

2. Ja. Du må bytte den aktuelle kabelen, man pleier å bytte den sammen med rele/modul.

1. Ouch... ikke det jeg håpet på, men takk for svar.  Dumt spm kanskje, men noen formening om hvor lang tid det tar før den ryker helt med et slikt forbruk? Ikke noe å legge ut på langtur med kanskje..

2. Da blir det "oppattarbeid" på verkstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men dpf går tett når det er slik. Dette fører i neste rekke til en hel del problemer med å få brukte bilen, og om den er tunet kan utfallet bli "interessant".

PS: Jeg har en 30sd motor stående ("til overs").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, TRF skrev:

Nei, men dpf går tett når det er slik. Dette fører i neste rekke til en hel del problemer med å få brukte bilen, og om den er tunet kan utfallet bli "interessant".

PS: Jeg har en 30sd motor stående ("til overs").

Ikke tunet. Skal huske på det når den tid kommer. Takk igjen for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...