Gå til innhold

E87 118d For høyt trykk fuel rail


Medisinmannen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kjøpte enda en BMW her om dagen, 118d 2007 E87. Billig kjøp fordi diffen er gåen - noen som vet om folk som overhaler?

Det største hodebryet er trykket i fuel rail som er for høyt. Dette fører til at motorlampen lyser etter å ha gitt på litt. Tidligere eier har informert om;

- Injectorer er byttet til større.

- Usikker på om den er trimmet/tunet/chippet

- Når motorlampen lyser, fungerer alt som det skal - ifølge enda tidligere eier. 

 

Når jeg sjekker med ISTA, ser jeg at trykket er for høyt(inntil + 300 bar) fram til motorlampen lyser. Da er trykket innenfor (+-10 bar). ISTA viser ønsket og faktisk trykk.

Er jo ikke kjekt å kjøre rundt med motorlampe, men ettersom ISTA viser ok trykk, ser det ut som tidligere eier har rett. Eller viser ISTA feil trykk med motorlampen på?

Hvordan/hvilket program sjekker jeg om dysene er kodet? Kan det være trykksensor/regulator som er defekt?

 

Noen som har gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bytter til større dyser uten at software er tilpasset så vil jeg tro det kan gi rare utslag. Dyser og dieselmengde styres av åpningstider på dyser, hvis du da setter inn større dyser uten å endre software så tror jeg du drar mer diesel fra pumpa enn du skulle og pumpe kan overskride max tillatt trykk for å levere nok. 

Jeg ville begynt med å være sikker på at disse tingene stemmer i software

Jeg var borti at pumpe gikk over tillatt max trykk med Trf steg 4 men han finjustere alle disse verdiene i software og det fungerte veldig bra etterpå.  

 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har planer om å sjekke at rette dyser ligger kodet inni. Strever med å laste ned ISTA. Brukte INPA for å se feilkoder og live. Antar ISTA lar meg endre dyser? På e60 brukte jeg ncsexpert, men er vel ikke bruktbart på denne e87?

 

Hvis dysene gir mer diesel skulle man tro at trykket ble lavere? Målingen av trykket skjer jo på commonrail. 

Spørs om jeg ikke må forhøre meg med en tuner. Anbefaling? Hvem brukte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update;

ISTA viser at eldre/andre injector ID ligger i DDE. Sikkert derfor jeg har svart røyk og litt voldelig tomgang. 

Etter jeg legger inn ny ID og skal lagre disse, får jeg feilmeldingen "Not OK".
Når jeg legger inn de gamle ID`ene blir det også "Not OK". 
Forsøkte bytte èn ID, "Not OK" på den nye, "OK" på de andre. 

Noen forslag? Skal laste ned en nyere ISTA og prøve igjen i morgen, kjører 4.01.20 med k+dcan adapter. INPA viser ingen mulighet for å justere. Kanskje det er mulig med NCSexpert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fikset feilkoden med trykk. Mengdeventilen som var slitt.

Mengdeventilen får pwm(elektrisk) strøm for å regulere mengde diesel. Lite strøm gir mye diesel. Når den ble slitt ga den for mye mengde som førte til for mye trykk. Når feilkoden blir aktivert, gies det intet signal til mengdeventilen og den leverer max. Det blir også sputet mindre diesel inni motorn. Reguleringsventilen for trykk gjør da hele jobben og holder trukket innenfor ønsket nivå.

 

Bilen går bra, men har mye svart røyk. Feil dyser som må tunes. Noen som være behjelpelig med tuning(møre og romsdal) eller har tilgang for diesel injector data??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...