schlagwerk Skrevet August 4, 2019 Skrevet August 4, 2019 Hei godtfolk. Har noen småproblemer med min X5, som ellers fungerer ganske greit vil jeg si. Har siden jeg anskaffet bilen hatt noen småproblemer med akselerasjon på mellomregisteret. Dvs, at når jeg tar pedalen helt til bunns er det ikke noen symptomer (stort sett). Jeg opplever at bilen hakker seg fremover.Noen ganger i et fast mønster, noen ganger ikke. I det siste har bilen gått inn i nødmodus noen ganger når jeg har påbegynt forbikjøring (med lys i motorlampa). Ved stopp og start av motor, er bilen tilbake i normal drift og lampa lyser ikke. Det ser ut til å være et problem som oppstår der og da, og ikke noe vedvarende feilkode. Har et diagnoseverktøy, og har lest ut feilkodene; 0235 - charge air pressure control 1e30 - boost pressure control or boost pressure controller 1190 - rail pressure control Har sett på dieseltrykket, og det ligger på ca 3,6 bar. Virker å være ok på høytrykksiden også. Kanskje en sensorfeil, eller vakum?
TRF Skrevet August 4, 2019 Skrevet August 4, 2019 1e30 peker vel mot at selve den elektriske vakuumventilen er defekt. Du kan nok kjøpe ny (original!) og bytte alt av slanger samtidig. Hva er det som gjør at du mener at railtrykk "virker å være ok på ht side"?
schlagwerk Skrevet August 4, 2019 Forfatter Skrevet August 4, 2019 Ok, så da er de andre feilkodene kanskje et resultat av at denne feiler og gir feil på ladetrykk? Jeg mente at jeg har lest av verdiene på railtrykket og de så normale ut ifølge det jeg har lest om ønskede verdier etc.
TRF Skrevet August 4, 2019 Skrevet August 4, 2019 (endret) Ja. (Men feilen kan også ligge i ledningsnett) Railtrykk må testes under full belastning. Det samme må forøvriig matetrykk. Endret August 4, 2019 av TRF
schlagwerk Skrevet August 4, 2019 Forfatter Skrevet August 4, 2019 Jeg satt matetrykk og railtrykk (faktisk og forventet) på logging og fyrte avgårde. Matetrykket varierte fra 3,4 til 3,6 og railen lå opp mot 13-1500 bar ifølge det jeg kunne se. Problemet var kanskje at oppdateringsfrekvensen på loggingen ikke var så stor at jeg ikke kunne se eventuelle avvik i det de skjedde. Er disse vakuumventilene kostbare, og ligger de vanskelig til?
TRF Skrevet August 4, 2019 Skrevet August 4, 2019 Vakuumventilen er enkel å bytte (den står på en brakett på eller i nærheten av turbo vanligvis). Den er for øvrig samme type ventil som på EGR, så du kan evt prøve å bruke den for å se om 1e30 forsvinner i det minste. Men anbefaler ny original, og nye slanger. Ah, ok. Imponert, det er ikke så ofte folk faktisk har gjort det før de spør. Dersom du har vært oppe i 1500bar så er det en feil, da skal den kutte. Originalt ber den om max 1350 bar på med fult pådrag. Den kan overskyte noen titalls bar akkurat i det den når målet sitt, men noe særlig mer enn det (1450) så kutter den hvis det skjer lengre enn x tid. Normalt så er det for lavt trykk under fult pådrag, og vanligste feil er dyser, deretter reguleringsventil eller pumpe. Ingvaldsen reagerte på dette 1
schlagwerk Skrevet August 4, 2019 Forfatter Skrevet August 4, 2019 Ok. Du sier dyser, reguleringsventil eller pumpe. Er det noen måte å teste dyser på? Har hørt injektorer kan gå av og til på disse motorene. Reguleringsventil er vel denne vakuumventilen som regulerer turbotrykket/wastegaten? Og pumpen er høytrykkspumpe? Har lyst å finne den skyldige, istedet for å bytte masse deler til man treffer det rette. Har lest at reguleringsventilen på railtrykket kan være en skyldig i enkelte tilfeller. TRF reagerte på dette 1
TRF Skrevet August 4, 2019 Skrevet August 4, 2019 Med "reguleringsventil" under punktet om innsprøytning så prater jeg om railtrykksreguleringsventilen på ht pumpa ja. Ang dyser, laveste og enkleste terskel er en enkel retur mengde test. Denne er dog noe begrenset i at du kun får testet på relativt lavt trykk. Neste er å kjøre dysene i testbenk, dette har vi.
schlagwerk Skrevet August 12, 2019 Forfatter Skrevet August 12, 2019 Hei Liten oppdatering. Har logget railtrykk litt bedre og under belastning og det ser ut til å holde seg inntil max 1350 bar, peaker litt opp i 1370 korte perioder ved pådrag. Da antar jeg at sensoren her er ok. Tenker jeg bytter vaakumventilen og slangene til/fra denne da?
TRF Skrevet August 12, 2019 Skrevet August 12, 2019 Begynn med det, som du tross alt vet det er feil på schlagwerk reagerte på dette 1
schlagwerk Skrevet August 28, 2019 Forfatter Skrevet August 28, 2019 Liten oppdatering: Byttet denne trykkventilen, og det viste seg å være den. Responsen fra turboen virker normal nå, og har mye bedre pådrag. Den som stod der virker å være en uoriginal billigdel. Satt inn en original pierburg. Very nice :)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå