Gå til innhold

M50 manifold og CCV delete på M52B28

Weiders
 Share

Anbefalte innlegg

Ja hallo ja,

Har noen halvambisiøse planer for 328i-en jeg har stående, bl.a M50 innsugsmanifold og veivhusventilasjons-delete. Har dessverre ikke gjort noe slikt før, men er veldig nevenyttig, lærer fort og har tilgang på en anselig mengde semi-profft verktøy så ser for meg at dette burde gå greit.

Spørsmålene knyttet til dette er som følger, da jeg enda ikke har klart å finne en DIY som dekker både M50 swap og CCV-delete på én gang:

1. Jeg planlegger å kjøpe et M50 adapter kit, men dette er tilsynelatende beregnet på å beholde veivhusventilasjonen, noe jeg hadde tenkt å fjerne. Hvordan løser man dette?

2. Burde jeg gå for et lite veihusfilter på topplokket, eller kommer dette til å ryke og sprute noe helt jævlig over hele motorrommet?

3. Burde jeg heller gå for en såkalt oil catch can?

4. Er det noen som kan gi en kort og konsis redegjørelse for hvilke slanger som skal hvor i denne prosessen? Hadde håpet å få gjort begge deler på én gang. (M50 innsugsmanifold OG veivhusventilasjons-delete)

På forhånd takk for alle svar og hjelp :-)

Mvh. Weiders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, quandt1960 skrev:

Hvorfor vil du ha ccv delete? M52 motoren går for jævlig uten rett vakuum på ccv og du risikerer å blåse div interne pakninger og simmering på veivaksel

Har lest om svært mange som har gode erfaringer med det og at det sparer en for mye bryderi da veivhusventilasjonen går til helvete med ujevne mellomrom, men jeg MÅ for all del ikke fjerne den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sant, selve ventilen kan gå til h av og til og gjøre vondt verre. Om du kjører tjukkere olje (10W-60) er det og utfordrende da det tar lengre tid før oljen renner tilbake til bunnpannen og kan tette seg ved kaldt vær. Tror det finnes flere gode ettermarkeds løsninger men jeg personlig har bare byttet og sjekker tilbakerenning med jevne mellomrom. Du kan og teste ventilen med å prøve skru av topplokket til oljepåfylling, om det er god sugekraft fungerer ccv som den skal. Hvis ikke så er fjøren eller diafragmen innå gåen og ventilen må byttes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, quandt1960 skrev:

Ja det er sant, selve ventilen kan gå til h av og til og gjøre vondt verre. Om du kjører tjukkere olje (10W-60) er det og utfordrende da det tar lengre tid før oljen renner tilbake til bunnpannen og kan tette seg ved kaldt vær. Tror det finnes flere gode ettermarkeds løsninger men jeg personlig har bare byttet og sjekker tilbakerenning med jevne mellomrom. Du kan og teste ventilen med å prøve skru av topplokket til oljepåfylling, om det er god sugekraft fungerer ccv som den skal. Hvis ikke så er fjøren eller diafragmen innå gåen og ventilen må byttes

Høres forsåvidt greit ut det, kanskje jeg bare deiter i hele CCV-deleteopplegget. Vi får se! Men til neste gang; må man av med innsugsmanifolden for å bytte veivhusventil? Eller går det an å slange seg innunder og bytte uten å demontere halve motoren?😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Weiders skrev:

Høres forsåvidt greit ut det, kanskje jeg bare deiter i hele CCV-deleteopplegget. Vi får se! Men til neste gang; må man av med innsugsmanifolden for å bytte veivhusventil? Eller går det an å slange seg innunder og bytte uten å demontere halve motoren?😅

Jeg tenkte litt på dette når jeg tok M50 swap på min M52B28. Endte opp med å bare bytte veivhus delene når jeg var nedi i forbindelse med M50 swap'en.  Kjører med 10-60, men dog bare i sommer halvåret.  Ikke hatt noe issues så langt.

Om du klarer å bytte uten å ta av manifolden vet jeg ikke. Men jeg hadde ikke klart det med mine ape hender og null syn nedi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Weiders skrev:

På M52 kan du bytte hele veivhusvent uten å løsne manifolden. Du må da først løsne to bolter som holder på plass servovæskebeholderen og skyve den da forsiktig til side. SÅ må du klipse av tankventventilen og innsug med gasspjeld og skyv ledninger under litt vekk. CCV vent får du da inn kun med en bevegelse framifra der servobeholder er men det går, husk å kjøp alt nytt og helst orginalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...