Gå til innhold

Felger med forskjellig dim foran/bak


Dammern
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Kjøpte inn et par felger til min G30, men lurer på et par ting ang. godkjenning og konsekvenser hvis ikke.

Bilen er allerede godkjent med 245/35R20 8Jx20-ET30 & 275/30R20 9Jx20-ET44, da BMW leverer med dette fra fabrikk. Men felgene jeg har skaffet er på 9Jx20-ET32 foran, og 10Jx20-ET45 bak. Fikk beskjed av BT at siden det er forskjellig bredde foran/bak, og at innpresset bak er også langt over ET27 som standard, at det må Tüv-papirer (Evt andre laberatorium) til for å få de godkjent inn i vognkortet. Ingenting stikker utenom hjul-bue og det er god klarning til alt, ingen spacere etc. heller. Forstod det slik at det ikke trenger å være Tüv-papirer på de spesifikke felgene, men kun papirer som viser at felgbredden/ET er godkjent til min spesifikke bil og dekk-kombinasjon, stemmer dette? Selvsagt vanskelig uansett å skaffe papirer på det. Er ikke papirer på felgene så vidt som jeg vet.

Hva vil konsekvensene være å kjøre uten å ha de i vognkortet? Blir muligens trøbbel kontroll/EU etc, men det som bekymrer meg mest er hvordan blir det med forsikring dersom jeg skulle være ute i et uhell? Blir det avkorting i forsikring, enten helt eller delvis? Siden bilen er "ulovlig" ombygd? Blir kjipt å "ofre" bilen for et par felger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skriver inn dimensjon før/etter på willtheyfit.com, vil du se hvor mye sporvidden endres. Lovlig er vel +/-7,5mm per side uten godkjenning. Her viser det +11,7mm endring bak, noe som er utenfor det som er lovlig. Ved EU-kontroll må dette være innskrevet i vognkort for å få den gjennom. Hvilke felger har du kjøpt? Mange felgprodusenter leverer med TÜV-papirer på felgene med aktuelle bilmodeller listet opp. Du må ha papirer på felgene linket mot den aktuelle bilmodellen for å få det innskrevet i vognkortet hos BT.

Skal ikke være bastant her, men jeg har enda til gode å høre om noen som har fått avkorting på forsikring ved ulykke/uhell med bil med ettermarkedsfelger. Gitt det ikke er helt på trynet dimensjoner som er direkte farlige da..

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felgene er Ispiri FFR1, er ikke Tüv papirer på de til min bil (G30-530e) såvidt jeg vet. Kan prøve å ta kontakt med de direkte for å se. Felgene er som sagt ikke utenfor hjulbuene, og det er klarning til alt. Dekkdimensjon er innenfor, også med tanke på lasteindeks. Skal ikke være noe ravgalt i mine øyne, men det er forsåvidt ikke de som teller 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er godkjent med ET44 bak, både på 18/19/20" fra før originalt, men siden felgbredde ikke stemmer med vognkortet så ville jeg ikke få de godkjent uten Tüv. Kan evt. prøve en annen trafikkstasjon, var kanskje uheldig med inspektør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Dammern skrev:

Er godkjent med ET44 bak, både på 18/19/20" fra før originalt, men siden felgbredde ikke stemmer med vognkortet så ville jeg ikke få de godkjent uten Tüv. Kan evt. prøve en annen trafikkstasjon, var kanskje uheldig med inspektør?

Det er ganske klare regler på dette, så tviler på du får noe annet svar en annen plass. Jeg ville ha spurt der du kjøpte de om TÜV-papirer på de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, papertiger skrev:

Det er ganske klare regler på dette, så tviler på du får noe annet svar en annen plass. Jeg ville ha spurt der du kjøpte de om TÜV-papirer på de. 

Var det jeg var redd for. Har send vei en forespørsel til selve produsenten av felgene. Vet ikke om det kommer til å bli mye svar å få, da leverandør har sagt at det ikke var Tüv på de.

Synses det er rart at det er så få som har felger i de godkjente dimensjonene. Virker nesten som om det er kun BMW selv. Har funnet et par andre felger med korrekt dim/ET, men ingen som jeg liker godt.

Får vurdere å skaffe et par originale BMW felger istedet, og prøve å selge de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du hatt felger som lå innenfor +/-7,5mm endring i sporvidde per side hadde du ikke trengt å fremskaffe TÜV-papirer for godkjenning, da hadde det vært tut og kjør. Så alternativet kan være å skaffe seg lignende felger med «lovlige» dimensjoner og legge på et sett spacere, evt felger med TÜV-papirer, evt originale felger med spacere som har TÜV-papirer. Disse får du da godkjent hos BT i kombinasjon med originale felger selv om de overgår +/-7,5mm endring.

Til info så hadde jeg et sett OZ Alleggerita til Minien min med 11mm lavere innpress enn originalt med lik felgdimensjon. Disse hadde TÜV-papirer med aktuell Mini bilmodell listet opp i papirer (blant mange andre bilmodeller), altså alt jeg trengte for å få det innskrevet i vognkort Jeg skulle egentlig bestille time for godkjenning av felger hos BT, men solgte felgene før jeg i det hele tatt hadde de på bilen. Men godkjenning av spacere i vognkort kan være en god løsning, dog med originale dekk/felgdimensjoner (vet ikke helt om originale felger påkreves, men originale dekkdimensjoner er påkrevd mener jeg å huske), anerkjente merker leverer med TÜV på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Hadde du hatt felger som lå innenfor +/-7,5mm endring i sporvidde per side hadde du ikke trengt å fremskaffe TÜV-papirer for godkjenning, da hadde det vært tut og kjør. Så alternativet kan være å skaffe seg lignende felger med «lovlige» dimensjoner og legge på et sett spacere, evt felger med TÜV-papirer, evt originale felger med spacere som har TÜV-papirer. Disse får du da godkjent hos BT i kombinasjon med originale felger selv om de overgår +/-7,5mm endring.

Til info så hadde jeg et sett OZ Alleggerita til Minien min med 11mm lavere innpress enn originalt med lik felgdimensjon. Disse hadde TÜV-papirer med aktuell Mini bilmodell listet opp i papirer (blant mange andre bilmodeller), altså alt jeg trengte for å få det innskrevet i vognkort Jeg skulle egentlig bestille time for godkjenning av felger hos BT, men solgte felgene før jeg i det hele tatt hadde de på bilen. Men godkjenning av spacere i vognkort kan være en god løsning, dog med originale dekk/felgdimensjoner (vet ikke helt om originale felger påkreves, men originale dekkdimensjoner er påkrevd mener jeg å huske), anerkjente merker leverer med TÜV på disse.

Hadde det ikke vert for lasteindeksen bak, så hadde dette ikke vert stort problem, da jeg bare kunne hatt samme bredde foran/bak.

Men først en er inne på lasteindeks, så har jeg et idiotspørsmål. Det står i dørkarmen at det må være XL dekk foran og bak på 20" (95Y XL & 97Y XL), med det står ikke "XL" bak dimensjonene på dekkene jeg kjøpte, men det står "Extra Load" på de et annet sted. Er dette det samme, eller har jeg gått på en tabbe her også? Dekkene er Falken Akensis FK510 i dimensjoner som listet tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...