Gå til innhold

E39 M5 IKE/IKI retrofit i ikke M5 bil progr hjelp


MrBrum
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har ettermontert et originalt IKI M5 panel (high OBC) i en 520i med Kombi (low OBC) originalt. IKE/IKI har som kjent 3 kontakter og KOMBI har 2.Men dette har jeg bygget om. Hentet og studert koblingsskjema fra TIS. 👍☺️

Men for at alt skal virke som det skal trenger jeg å få kodet inn i bilen at det er IKI som sitter der og ikke KOMBI. Noen som vet hvordan? Går det med NCS, eller må jeg inn med Toolset32? Er klar over at ikke mange har gjort dette og at BMW sikkert nekter for at det går an. Det som er gjort foreløpig er å programmert inn bilens chassis nr i panelet, samt 6 syl motor og automat.  ☺️Slenger med et bilde:

Lys skalaen står konstant. Oljetemperatur fusker. (kan være ekstern feil). Gir indikator viser alle bokstavene.

20190826_150451.thumb.jpg.0fbfa5b9fbd2e5c7dc55a77793d4d696.jpg

 

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mudbug skrev:

Hvis cluster er ny, bruker du DIS v.44 og koder som retrofit. Men du vil få feil hastighet på viseren? din E39 vil komme ikke helt opp til 300 km/h.

Etter det jeg har funnet ut ligger innstillinger tilgjengelig for 300 km/t i IKE og dette M5 panelet er allerede innstillt på 300(innstillingene er lagret i instrumentpanelet.) .  Ligger også innstillinger tilgjengelig for Alpina_E39_300 i standard IKE(ikke M5). KOMBI (Low OBC) panelene går ikke an å kode til 300. ;-) Håper dette ikke var forvirrende.

Jeg skal kontrollmåle speedometeret i morgen med hensyn på hastighetsvisning. Men spedometeret skal vise riktig hastighet selv om bilen ikke går i 300. Det viser hastighet etter signal på venstre bakhjul, men det forutsettes at det er programmert til 300 skala. På et senere tidspunkt skal det større motor inn i bilen. Bilen er et hobby prosjekt som overvintrer i varm garasje. :-)

Speedometeret er brukt.

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Clipictrial skrev:

Dette kan såvidt meg bekjent kodes med BmwScanner.

Jeg har BMW Scanner 1.4.0 som jeg har brukt til noen oppgaver. Supert verktøy. Vet du hvordan?

Foreløpig sliter jeg med feilkode 200.159 for å få DIS til å fungere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en oppdatering. Jeg har funnet ut av ting. DIS er installert og virker. Jeg hadde flere problemer oppi alt sammen. Hadde lav batteri spenning, og en defekt LCM3. Men det er nå fikset. Programmerte ZCS med RETROFIT funksjon i DIS. Panelet ble identifisert som IKI. M5 panelet har altså egen betegnelse og egne innstillinger/filer. Std high OBC panelet heter IKE og har egne filer/innstillinger.

Nå virker alt bortsett fra det som har med oljetemperatur å gjøre. Det er oljetemperatur viseren og lysene i rpm skalaen. Disse lysene styres av oljetemperatur. For at dette skal virke må DME programmeres til å sende oljetemperatur til instrumentpanelet via CAN-BUS. Har ikke gjort det enda.

Oppdatering kommer. ☺️

20190830_140157.thumb.jpg.edf5cc45e6d546b023c8304d18bc0454.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sensor B6238 som gir oljetemperatur til DME på M52TU motor med MS42. Som blant annet brukes til å styre VANOS. Tar gjerne imot tips til programmering av DME. ;-)

M52 motor med singel VANOS frem til 08/98 har ikke denne sensoren.

Legger ved bilde plassering av sensor og koblingskjema:

Engine oil temperature sensor - www.newtis.info.pdf

B6238.png.f1f29c206aeeea66a0d7a8694240e3c3.png

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2019 den 8.03, mudbug skrev:

bruk Winkfp for å programere DME. 

Har du tips til hvordan jeg kan få oljetempereratur nålen til å motta signal fra DME? ;-)

På Bimmerforums.com i USA har jeg lest meg frem til at noen har gjort det på MS43, men ikke MS42 som er software versjonen til M52TU. (MS43 brukes til M54).

Har også funnet software som kan brukes på MS43 til å få DME til å styre oljetemperatur led lampene i turteller i M5 panelet. Men som ikke vil fungere i MS42. Ser for meg at jeg må hente signal fra oljetemperatursensor utenom DME og programmere uavhengig av denne. Med bruk av egen elektronikk. :-)

Tips ønskes. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...