MrBrum Posted August 26, 2019 Share Posted August 26, 2019 (edited) Jeg har ettermontert et originalt IKI M5 panel (high OBC) i en 520i med Kombi (low OBC) originalt. IKE/IKI har som kjent 3 kontakter og KOMBI har 2.Men dette har jeg bygget om. Hentet og studert koblingsskjema fra TIS. 👍☺️ Men for at alt skal virke som det skal trenger jeg å få kodet inn i bilen at det er IKI som sitter der og ikke KOMBI. Noen som vet hvordan? Går det med NCS, eller må jeg inn med Toolset32? Er klar over at ikke mange har gjort dette og at BMW sikkert nekter for at det går an. Det som er gjort foreløpig er å programmert inn bilens chassis nr i panelet, samt 6 syl motor og automat. ☺️Slenger med et bilde: Lys skalaen står konstant. Oljetemperatur fusker. (kan være ekstern feil). Gir indikator viser alle bokstavene. Edited August 30, 2019 by MrBrum Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrBrum Posted August 26, 2019 Author Share Posted August 26, 2019 Etter å ha googlet noen timer dukket plutselig denne opp. Så da får jeg forsøke det som står her. Så da får jeg installere DIS. http://v12.dyndns.org/BMW/BMW X5 (E53)/High_OBC_retrofit.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
mudbug Posted August 26, 2019 Share Posted August 26, 2019 Hvis cluster er ny, bruker du DIS v.44 og koder som retrofit. Men du vil få feil hastighet på viseren? din E39 vil komme ikke helt opp til 300 km/h. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrBrum Posted August 26, 2019 Author Share Posted August 26, 2019 (edited) 1 time siden, mudbug skrev: Hvis cluster er ny, bruker du DIS v.44 og koder som retrofit. Men du vil få feil hastighet på viseren? din E39 vil komme ikke helt opp til 300 km/h. Etter det jeg har funnet ut ligger innstillinger tilgjengelig for 300 km/t i IKE og dette M5 panelet er allerede innstillt på 300(innstillingene er lagret i instrumentpanelet.) . Ligger også innstillinger tilgjengelig for Alpina_E39_300 i standard IKE(ikke M5). KOMBI (Low OBC) panelene går ikke an å kode til 300. Håper dette ikke var forvirrende. Jeg skal kontrollmåle speedometeret i morgen med hensyn på hastighetsvisning. Men spedometeret skal vise riktig hastighet selv om bilen ikke går i 300. Det viser hastighet etter signal på venstre bakhjul, men det forutsettes at det er programmert til 300 skala. På et senere tidspunkt skal det større motor inn i bilen. Bilen er et hobby prosjekt som overvintrer i varm garasje. Speedometeret er brukt. Edited August 26, 2019 by MrBrum Link to comment Share on other sites More sharing options...
Netlandet Posted August 27, 2019 Share Posted August 27, 2019 Dette kan såvidt meg bekjent kodes med BmwScanner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrBrum Posted August 27, 2019 Author Share Posted August 27, 2019 1 time siden, Clipictrial skrev: Dette kan såvidt meg bekjent kodes med BmwScanner. Jeg har BMW Scanner 1.4.0 som jeg har brukt til noen oppgaver. Supert verktøy. Vet du hvordan? Foreløpig sliter jeg med feilkode 200.159 for å få DIS til å fungere... Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrBrum Posted August 27, 2019 Author Share Posted August 27, 2019 Jeg har forresten i dag fått sjekket at både speedometer og turteller viser riktig. Dvs at speedometer er programmert for 300 km/t og turteller for 8000 o/min. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrBrum Posted August 30, 2019 Author Share Posted August 30, 2019 Her kommer en oppdatering. Jeg har funnet ut av ting. DIS er installert og virker. Jeg hadde flere problemer oppi alt sammen. Hadde lav batteri spenning, og en defekt LCM3. Men det er nå fikset. Programmerte ZCS med RETROFIT funksjon i DIS. Panelet ble identifisert som IKI. M5 panelet har altså egen betegnelse og egne innstillinger/filer. Std high OBC panelet heter IKE og har egne filer/innstillinger. Nå virker alt bortsett fra det som har med oljetemperatur å gjøre. Det er oljetemperatur viseren og lysene i rpm skalaen. Disse lysene styres av oljetemperatur. For at dette skal virke må DME programmeres til å sende oljetemperatur til instrumentpanelet via CAN-BUS. Har ikke gjort det enda. Oppdatering kommer. ☺️ Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrBrum Posted August 31, 2019 Author Share Posted August 31, 2019 (edited) Det er sensor B6238 som gir oljetemperatur til DME på M52TU motor med MS42. Som blant annet brukes til å styre VANOS. Tar gjerne imot tips til programmering av DME. M52 motor med singel VANOS frem til 08/98 har ikke denne sensoren. Legger ved bilde plassering av sensor og koblingskjema: Engine oil temperature sensor - www.newtis.info.pdf Edited August 31, 2019 by MrBrum Link to comment Share on other sites More sharing options...
mudbug Posted September 5, 2019 Share Posted September 5, 2019 bruk Winkfp for å programere DME. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrBrum Posted September 6, 2019 Author Share Posted September 6, 2019 På 5.9.2019 den 8.03, mudbug skrev: bruk Winkfp for å programere DME. Har du tips til hvordan jeg kan få oljetempereratur nålen til å motta signal fra DME? På Bimmerforums.com i USA har jeg lest meg frem til at noen har gjort det på MS43, men ikke MS42 som er software versjonen til M52TU. (MS43 brukes til M54). Har også funnet software som kan brukes på MS43 til å få DME til å styre oljetemperatur led lampene i turteller i M5 panelet. Men som ikke vil fungere i MS42. Ser for meg at jeg må hente signal fra oljetemperatursensor utenom DME og programmere uavhengig av denne. Med bruk av egen elektronikk. Tips ønskes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now