Gå til innhold

Overhale diff 188k - tips?


quandt1960
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som har gode tips til overhaling av min 188k diff? Tror durelyden jeg har fra 50km og oppover stammer fra diffen, backlash og trolig slitt lager til pinionaksling. Litt rart da den bare er gått 102000km. Quaife eller kjøpe lagersett fra england? Alle tips tas imot. Trolig kjøper jeg en brukt diff til å prøve på først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, stig. skrev:

det første jeg hadde gjort hadde vert å kjenne etter for slakk i pinjong, samnt se på utvekslinga, for har pinjong/kronjul fått skader så er det lite vits å overhale.

Takk, ja er egentlig det jeg må gjøre, byttet olje på den i helgen men fikk ikke tid til å åpne lokket og se skikkelig. Når jeg får tid skal jeg ta den ut og måle backlash med indikatorklokke, usikker hva maks skal være på da det ikke finnes noen manualer på det. Men hvis det er mer enn 0,2 mm tenker jeg det blir en brukt diff, det er ikke lett å bedømme bare etter lyd, kan like gjerne være hjullager som er mer sannsynlig. Disse 188 diffene var jo veldig solide. En ny diff koster 28 løk 😫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 toleransen på 188 er vell rundt 0,05 - 0,10 ish. er en del hysteri rundt de stakkars differensialene. folk måler 0,15mm og sier dem er utslitt. bruker å gå fint 250-300k km uten noe dramatikk ved normal kjøring og ett og annet oljebytte. 

låser du kronhjulet, og setter måleur på hjulnavet måler du nok sikkert fort 4-10 ganger så mye pga slakke i drivaksling ledd og splinen inn i diff. på en LSD er det fort enda mere pga klaring i clutchpakke mot hus osv. Gearkasse/hjullager og hjullager er somregel synderene. 

åpen diff er jo veldig rett fram å overhale, god time så har du bytta alle lager. Kan bestille lager flere plasser, selv bestiller jeg bare på lagernummer fra jernvarebutikk i england. bl.a Racing diffs selger jo også mye ferdige pakker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hsd skrev:

 toleransen på 188 er vell rundt 0,05 - 0,10 ish. er en del hysteri rundt de stakkars differensialene. folk måler 0,15mm og sier dem er utslitt. bruker å gå fint 250-300k km uten noe dramatikk ved normal kjøring og ett og annet oljebytte. 

låser du kronhjulet, og setter måleur på hjulnavet måler du nok sikkert fort 4-10 ganger så mye pga slakke i drivaksling ledd og splinen inn i diff. på en LSD er det fort enda mere pga klaring i clutchpakke mot hus osv. Gearkasse/hjullager og hjullager er somregel synderene. 

åpen diff er jo veldig rett fram å overhale, god time så har du bytta alle lager. Kan bestille lager flere plasser, selv bestiller jeg bare på lagernummer fra jernvarebutikk i england. bl.a Racing diffs selger jo også mye ferdige pakker. 

Takker, enig der, det er en del normal slakke i disse, det må det være. Nå bytter jeg først hjullager bak og ser om det beroliger vibrasjonene. Grunnen til at jeg mistenker hjullager er fordi det er mindre vibrasjoner med tynnere vinterdekk og det har sin naturlige forklaring i geometri og lastvinkel på lager med tynnere hjul og annen innpress. Jeg har prøvd å google hjullagre til 188K utgaven. K eller L utgaven tåler mindre enn 188. 188 er de samme som brukes i M biler og har plass til en 210 220 kronhjul. L utgaven var visst "Leichlauf" lagre på, altså lettgående lagre. Det ser egentlig ut som en rettfrem jobb med å bytte lagre og simmeringer. Det jeg er mest spent på er om de er presset på med stor eller moderat kraft da jeg ikke har en hydraulisk lagerpresse. Kan da evt. prøve 300 grader i ovnen og kulde på aksel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, quandt1960 skrev:

Det ser egentlig ut som en rettfrem jobb med å bytte lagre og simmeringer. Det jeg er mest spent på er om de er presset på med stor eller moderat kraft da jeg ikke har en hydraulisk lagerpresse. Kan da evt. prøve 300 grader i ovnen og kulde på aksel? 

Lager må vanligvis ikke oppvarmes til mere en 110 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300 grader så er lageret defekt. 120-130 er fint. 20t presse bør du også ha både for demontering, og montering. 

konlager SKAL presses etter dem er eventuelt varma på, pga dem krymper når dem blir varme, slik at du får klaring mellom endestopp på aksling og lageret. Under belastning så detter dem på plass, og vipps har du enorm lagerklaring iforhold till spec. (0) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, hsd skrev:

300 grader så er lageret defekt. 120-130 er fint. 20t presse bør du også ha både for demontering, og montering. 

konlager SKAL presses etter dem er eventuelt varma på, pga dem krymper når dem blir varme, slik at du får klaring mellom endestopp på aksling og lageret. Under belastning så detter dem på plass, og vipps har du enorm lagerklaring iforhold till spec. (0) 

Takk for innspill, ser den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...