Gå til innhold

X3-E83-2.0D 2006


Bmwfyr
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Sikkert til det kjedsommelige, men min X3 fungere altså ganske greit, men den nykker ved skikkelig pådrag.  Gjerne på motbakke og

godt pådrag, passerer 3000 rpm, da kan det komme noen "nykk" (kanskje 3-5), og så akser den som normalt.

Videre er det slik at den kanskje "bom-starter" på kald motor.  Dvs...Man gløder og starter på vanlig måte, men motoren stopper om 2-3 sekunder.

Gløder på nytt, starter, alt som normalt......! 

Er det noen her som har de samme symptomer?

For ordens skyld:   Ingen lys på dashbord som lyser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal få lest feilkoder.

En vital opplysning her er at girkassen er manuell, ikke automat.  VTG....er det i sammenheng med automat-kasse?  Mitt kunnskapsnivå om BMW er begrenset, da det er den første jeg har av dette merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Hei, uten å kidnappe tråden din, jeg har en f25 2012 og merka i 70kmt flat vei at bilen nappa litt, 3-4 ganger nokså svakt. Automat. I lange nedoverbakker har jeg brukt cruisekontroll for å holde farta lovlig, men her har jeg opplevd mye risting/napping, kan det være fordelingskassen? Har slutta med cruisekontroll i nedoverbakker siden dette skjer omtrent hver gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei!

 

Har en BMW X3 E83 2007 modell, eg hadde også denne nykkingen slik som dere beskriver. Eg skiftet olje på fordelingskasse, og resatte denne, måtte resatte (fortelle at den har fått ny olje) mellom 3-4 ganger før den sluttet å nykke. Gjorde også rein insug, og fjernet swirlflaps, og kodet vekk EGR. Eg hadde ingen feilkoder bilen selv om den nykket. Bilen har nå gått i flere år uten noen form for symtomer for nykking. tror det gikk 0,6 literolje til fordelingskassen. BMW i bergen hadde vært borti dette tidligere.

at den starter og stopper etter noen sek, høres nesten ut som startsperren slår inn, men les av feilkode slik som er foreslått lengre oppe :)

 

Mvh

Lars

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
På 14.1.2020 den 11.21, sveinis skrev:

Hei. Fikk du noen løsning på problemene @Bmwfyr ?
Jeg har en 07 X3 med helt like symptomer.
M47TUD20 motor. 

Har forsøkt å leite etter tips i tråden til @TRF uten hell...

Har vært utenlands en periode, men har nå funnet ut at det er tett partikkelfilter.  Regenereringen funker ikke når filteret er for tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det endte med at jeg monterte nytt partikkelfilter kjøpt på Eurodel.  Bilen ble frisk 99%, men nykker litt ved 1800rpm, uansett gir (manuell).  Nykkingen kommer mest når man øker turtallet sakte forbi 1700 til 2000 rpm.  Gasser man på litt kraftig, så merker man nesten ikke nykkingen.

Generelt fornøyd, men håper å finne grunnen til at den nykker.  Har vel en mistanke om at det kan være luftmengdemåler, men er ikke sikker.

Noen som har kommentar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 
Har to feilmeldinger som kan relateres til dette, og det gjelder DPF og MAF. Har ellers skifta alle deler til glødeanlegget, kun sikring som gjenstår. Hovedproblemet mitt er at bilen stopper ett sekund etter den har starta, men dette skjer kun når bilen er kald og det er kaldere enn 10 grader ute. Må da starte på nytt to ganger til, så går den greit. 
Blir ikke klok på det 🙄

Den lille nykkinga jeg kjenner under på pådrag tror jeg er fra drivverket, men skyldes andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det endte med at jeg monterte nytt partikkelfilter kjøpt på Eurodel.  Bilen ble frisk 99%, men nykker litt ved 1800rpm, uansett gir (manuell).  Nykkingen kommer mest når man øker turtallet sakte forbi 1700 til 2000 rpm.  Gasser man på litt kraftig, så merker man nesten ikke nykkingen.

Generelt fornøyd, men håper å finne grunnen til at den nykker.  Har vel en mistanke om at det kan være luftmengdemåler, men er ikke sikker.

Noen som har kommentar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.5.2020 den 10.36, sveinis skrev:

Takk for svar. 
Har to feilmeldinger som kan relateres til dette, og det gjelder DPF og MAF. Har ellers skifta alle deler til glødeanlegget, kun sikring som gjenstår. Hovedproblemet mitt er at bilen stopper ett sekund etter den har starta, men dette skjer kun når bilen er kald og det er kaldere enn 10 grader ute. Må da starte på nytt to ganger til, så går den greit. 
Blir ikke klok på det 🙄

Den lille nykkinga jeg kjenner under på pådrag tror jeg er fra drivverket, men skyldes andre ting.

Sveinis, dette var fast problem på min X3 også.  Jeg lot den gløde i 10 sek før jeg startet og da gikk det greit.
Hovedproblemet på min, var at den rapporterte høyt mottrykk på avgass, tett partikkelfilter.  Husker ikke kodene som kom.
Uansett....alt dette forsvant med engang nytt partikkelfilter kom på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...