Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte bilen min, en 08 530xd E61 med 524 adaptive lys for ca ett år siden. Bilen hadde da varsel om cornering lights failure i dashbordet og jeg tenkte det var smc modul som var gått pga venstre lykt hadde en del vann i seg etter at forrige eier ikke har latt dekslet på lykta stå ordentlig på. 

Jeg kjøpte ny-ubrukt SMC modul og prøvde å kode inn ny SMC uten hell.. Fikk tak i ei brukt lykt da jeg tenkte at det kanskje var kontaktfeil mellom smc og lykt da kontakten var også irret og kommer ikke til å få renset skikkelig..

Monterte den nye lykten og prøvde å kjøre testplan i ista-d med ny og modul som fulgte med lykta uten hell. Prøvde også å kode inn begge modulene uten hell. 

Jeg får opp feilmelding "Short circut fault, disturbed communication with StepperMotorBox left og right. Feilkoder 009cbc og 009cbd.

Har aldri sett noe bevelgse på lyktene siden jeg kjøpte bilen, ikke engang under oppstart av bil. Men lysene lyser heldigvis rett frem som dem skal. Det blinker heller ikke i det grønne lyset ved lysbryteren men lyser fast grønt. 

Når jeg prøver å kode inn de nye smc modulene får jeg opp vedlagte feilmelding (får ikke kontakt med LIN-bus)

Noen som har noe forslag for hvor jeg går fremover nå? Måle kontakten til lyktene, måle på lysmodul, ny lysmodul?

Tips og forslag settes stor pris på!

20191014_105847.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du får en feil i NCS trenger ikke bety at du ikke får kontakt på LIN bus?

Uansett så tror jeg du rett og slett må følge ledninger og måle gjennomgang i de rette ledningene. Om alle kabler er ok, må du se på kommunikasjon på de rette ledningene, evt strøm på ledningene.

Det er ikke så artig, men det er nå slik det må gjøres. Evt kan du kaste deler på bilen å håpe det fikser seg selv, hvilket jo er mulig avhengig av hva som er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Otis skrev:

At du får en feil i NCS trenger ikke bety at du ikke får kontakt på LIN bus?

Uansett så tror jeg du rett og slett må følge ledninger og måle gjennomgang i de rette ledningene. Om alle kabler er ok, må du se på kommunikasjon på de rette ledningene, evt strøm på ledningene.

Det er ikke så artig, men det er nå slik det må gjøres. Evt kan du kaste deler på bilen å håpe det fikser seg selv, hvilket jo er mulig avhengig av hva som er feil.

Har snakket med en som tydeligvis skal være god på dette igjennom E60/E61 gruppa på facebook, men han sluttet og svare..

Han mener at disse ikke får kontakt med LINbus med tanke på feilmeldingene jeg får og den feilsøkingen vi har gjort.

Jeg leser på nett at det kan være verd ett forsøk å reflashe LM, men dette blir utenfor min kunnskap... Må nokk lese meg litt opp å prøve det først. Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at å reflashe LM er noe søkt, men man skal jo aldri si aldri, som vi vet.

Når det er sagt, så hadde jeg heller brukt ISTA for å lage en feilsøkingsprosedyre for meg å tatt det derfra. ISTA er rett på sak, når man har en evt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Otis skrev:

Jeg tror at å reflashe LM er noe søkt, men man skal jo aldri si aldri, som vi vet.

Når det er sagt, så hadde jeg heller brukt ISTA for å lage en feilsøkingsprosedyre for meg å tatt det derfra. ISTA er rett på sak, når man har en evt feil.

Har brukt ISTA-D og gått gjennom testplan for å fikse dette, men det kommer ingen vei og ber meg bytte lysmodul..

Endret av Tpftww
Siter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Otis skrev:

Da antar jeg det er sjekket for kabelbrudd?

Har ikke målt, men har sett over alle ledninger som går til hovedlykter i motorrom å de ser fine ut.. Kan selvfølgelig være

brudd inni uten at det vises. Men skal gå over og måle også, men vet ikke hvilke kontakter som skal ha strøm på og ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår ikke ISTA noe der da? Det pleier å foreslå sjekk av ledninger når det er det som er feilkode. Er det ikke det feilkode påpeker, så vil den følgelig ikke foreslå sjekk av ledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Otis skrev:

Foreslår ikke ISTA noe der da? Det pleier å foreslå sjekk av ledninger når det er det som er feilkode. Er det ikke det feilkode påpeker, så vil den følgelig ikke foreslå sjekk av ledninger.

Ista foreslår bare å se over ledninger og kontakten, men ikke noe spesifikt hvilke ledninger. Skal måle, men skjønner ikke mye av koblingsskjema i ista, står ikke mye hva de forskjellige går til som gjør det vanskelig å feilsøke 😫

wiring diagram.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei igjen,

Sliter enda med samme problem, har forsåvidt ikke feilsøkt så mye i di siste mnd..

Men igår hadde jeg inpa koblet opp, og fikk ikke opp vinnummer på LM, mente vinnummer skulle være lagret på lysmoduler? Første jeg tenker da i såfall er at lysmodul begynner og ta kvelden..

Noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...