Gå til innhold

Plystrelyd fra dashbord


Øyvind L.
 Share

Anbefalte innlegg

På min nyinnkjøpte 2011 mod E90 så kommer det en plystrelyd fra dashbordet når kupevifta går fort. Typisk når man starter bilen, den står i auto modus og det er kaldt ute.

Lyden kjennetegnes som at det er et spjeld eller noe som lekker luft. Det er ikke en typisk viftelager lyd, men mer en pipelyd fra luft i rask bevegelse. Når vifte demper seg så forsvinner plystre/pipelyden.

Noen som har tips om hvor man bør starte å lete? Håper å slippe ta ut hele dashbordet.

Endret av Øyvind L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo løfte av pyntelistene i midten av dashbordet og se etter gliper i pakninger mellom vifteåpninger, det kan jo hende noen har vert der tidligere og ikke montert det tilbake igjen korrekt. 

Kjøp inn ett plastverktøy før du begynner på jobben og ta den tiden du trenger så slipper du å knekke listen eller disse festene. Det sitter ganske hardt på dashbordet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bilen din Idrive? Hvis ja. kan der være luft slangen som kommer fra AC anlegget som kobles inn i siden som har sklidd litt av. Vet jeg så en youtube video av en som hadde en "ps ps ps ps ps ps ps" lyd som nesten plystret i volum. Evnt kan du og sjekke "turbo vifta" til ACen da den ofte blir ubalansert og kulelageren kan starte og hyle når de er kalde 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har iDrive ja.. Lyden kommer selv om jeg ikke har på AC.(Bruker sjeldent AC) 

Er ikke lyd fra viftemotoren det er helt garantert. Er en lyd som kommer av luft som presses gjennom en smal åpning. Typisk at et spjeld er lukket og luften presses forbi. Høres best på toppen av dashbordet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stihau skrev:

Noen deler av dashbordet som har vært av?

kan høres ut som det er noen luftkanaler/dyser som ikke er helt på plass eller har noen sprekker i seg. Det kan også være huset for klimaanlegget som ikke tetter ordentlig i skjøten/delingen.

Vet ikke hva tidligere eiere har drevet med, men jeg har ikke gjort noe. Lyden var er når jeg kjøpte den. Forrige eier hadde også hatt lyden der hele tiden. Skal demontere litt på dashbordet når jeg bare får tid. Må finne ut av det for er ganske irriterende lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2019 den 16.31, Øyvind L. skrev:

Den har iDrive ja.. Lyden kommer selv om jeg ikke har på AC.(Bruker sjeldent AC) 

Er ikke lyd fra viftemotoren det er helt garantert. Er en lyd som kommer av luft som presses gjennom en smal åpning. Typisk at et spjeld er lukket og luften presses forbi. Høres best på toppen av dashbordet.

 

Ja, men Mener att enten CIC eller CCC har en Luft slange koblet til seg. Hvis den har hoppet eller sklidd litt av kan det nokk være der du har lyden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...