Gå til innhold

Active steering Aktuator hsr BMW F10


Bmw Halden
 Share

Anbefalte innlegg

Så bra det ordnet seg for deg også! Jeg støtter absolutt opp under honnør av trådstarter.

 

Når du først nevner dette med vanninntrenging, så har jeg registrert at den ene av gummibelgene på min bakhjulsstyring har fått en flenge. Noen som vet hvor det kan være mulig å få tak i en ny slik (antar det ikke selges som enkeltdel fra BMW) – har uten hell prøvd å finne tilsvarende, men antar det må spesialbestilles et eller annet sted (betech muligens)?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i kontakt med ZF som har laget aktuatorene. De kan ikke skaffe en eneste reservedel til aktuatoren.

Jeg antar du ønsker å bytte belgen uten å ta ned aktuatoren igjen, alternativet må vel være å finne en splittet mansjett til drivledd. Dersom du finner mansjetter som har samme størrelse i endene vil jeg tro du klarer å skære av den gamle og montere den nye.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det ikke mulig å skaffe en eneste reservedel :-) - Men absolutt greit å vite - takk

 

Jeg er enig med deg, tror det beste er å finne noe som ligner og tilpasse dette. Den korte lengden gjør det imidlertid litt vanskelig å finne noe med riktig diameter i begge ender. Alternativt kutt til to deler og stripse i overgangene (blir kanskje ikke vanntett) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gleder meg at dere der ute kan spare penger samtidig gjøre en god reparasjon samtidig som vi knuser «kjøp nytt» hele tiden. Vi snakker om over 20.000.- spart? Det er elendig at dette ikke er en reservedel Bmw leverer. Belger må vi forsøke finne- leter. God helg 😎👍

Jan Magne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
5 timer siden, Rhavn skrev:

Ser ut som noen har reservedeler til salgs snart 😁

Se her ja. Ennå en hobby mekaniker. Å erstatte plastforingene med ny plastforing kan ikke være noe smart. Få laget de i messing eller bronsje og de blir mye mer stabil enn plast. Da tåler de og svinge med også hehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Bmw Halden skrev:

Se her ja. Ennå en hobby mekaniker. Å erstatte plastforingene med ny plastforing kan ikke være noe smart. Få laget de i messing eller bronsje og de blir mye mer stabil enn plast. Da tåler de og svinge med også hehe. 

Det er sikkert best ja, men vanskelig å få tak i.

Jeg vet jeg må bytte mine foringer snart, men har ikke peiling på hvordan jeg skal få lagd eller skaffet foringene i bronse/messing. Så frister heller å kjøpe i plast av han karen i youtube videoen.

🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
14 timer siden, Henriklitle skrev:

Hei, har mye ulyd i min actuator og lurer på om det er foringene. Har du målene på de du maksinerte selv? 
 

mvh henrik

Hei Henrik

Det har jeg irritert meg over lenge- 

Jeg tok ikke målene av de foringene jeg lagde og det er trist. Hadde jeg gjort det skulle du gjerne ha fått målene. 
Vennlig hilsen

Jan Magne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dersom noen av dere trenger overhalt HSR aktuator legges nok min ut som bruktdel av en eller annen "høgger" i løpet av kort tid. Bilen endte dessverre sine dager alt for tidlig og ble kondemnert. Dersom dere søker på brukte aktuatorer kommer delen fra en 525d touring 2010 f11 med 107-8k på telleren. Her er foringene byttet til bronseforinger og fungerte utmerket etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
På 27.11.2021 den 11.49, 730Driver skrev:

Jeg trenger en HSR aktuator. Vet du hvilket høgger bilen ble levert til?

Jeg har forsøkt å finne det ut, men har ikke klart å avdekke det ennå. Jeg følger opp videre og gir beskjed om jeg finner ut hvem det er. Dersom det er foringene som knirker og du har litt hastverk med å få byttet aktuatoren ville jeg prøvd å finne en som kan dreie nye foringer til deg. Prøv mindre dreie/maskineringsverksteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ingen som har målene på foringene? Bakhjula mine står med 4-5 grader vinkel og masse feilmeldinger... 😕 HSR Actuator var definitivt ikkje det eg hadde planlagt å jobb med til helga. Hadde planer om å bygge om fra 730d til 740d twin oppsett med 740d dyser, 50d rail sensor og hppf... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Noen som har flere tips til hvordan man får ut selve aktuatoren? 

Fått løsna alle bolter og muttere, men lenkearmen på venstre side får jeg ikke av, den kræsjer i eksosen og står bom fast. 

Lurer faktisk på om det ikke er mulig på min bil, da det går en haug med støttestag akkurat under aktuatoren slik at det ikke går an å få den ut. 🤔 Dette er på en f11 til info..

 

Endret av Rhavn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg også fått byttet desse foringene på min HSR aktuator. 

Jobben med å få ut selve aktuatoren er som sagt tidligere i tråden, veldig kronglete men ikke umulig. 

En ting som hjalp veldig under demontering var å bruke jekkestroppe mellom bakhjula slik at de stod rettet inn mot senter av bilen. Da får man frigjort lenkearmene på begge sider av aktuatoren lettere. ( Boltene i hver lenkearm må selvsagt demonteres først) 

Jeg kjøpte 3d printa plastforinger og monterte dem med molybden fett etter grundig rengjøring. 

Jeg var ekstra nøyen på å montere alt tilbake i samme posisjon og slapp unna feilkoder og feil hjulstilling.

Foreløpig ser alt bra ut, men tiden vil vise om det holder med nye 3d printa plastforinger. Satser på det går bra. 

20220318_155937.jpg

20220129_121114.jpg

20220318_120250.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...