Gå til innhold

Bytte innsugsmanifold M47N2 E87 120dA til en uten Swirl flaps


iittala
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg skal bytte innsugsmanifold på en E87 120dA for en i familien, og tenkte samtidig å montere blendeplater for Swirl flaps. Men så kom jeg til å tenke , er det noen grunn til å montere en manifold med flaps når jeg kan montere en uten, f.eks fra en 118d?

Jeg har sjekket ETK, og det ser ut som pakninger og alt rundt er likt, men jeg kan ikke se om det er lik diameter på åpninger osv. 

Bilen har vært på verksted og fått diagnostisert sprekk i manifolden, derfor byttet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan montere manifold fra 118d m47n2 uten spjeld ja, det går hetl fint og er det mest fornuftige hvis du uansett skal bytte. Hvis du samtidig ønsker å fjerne hele swirlflaps systemet (el, vakum, alt) må ecu programmeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det svaret jeg håpte på, tusen takk :-)

Det er mer feil på denne bilen, den har blant annet kjørt ganske langt med for lav kjølevæsketemperatur med feilkode på partikkelfilteret som resultat. Så først må kjølevæsketemperaturen opp, og en DPF-rens forsøkes før koding og eventuell fjerning av partikkelfilter vurderes. Inntil videre lar jeg det elektriske til flapsene sitte igjen og blender vakumslangene bare.

Over 20 000,- for filter og monteringsdetaljer til en så gammel bil er vanskelig å forsvare, men med 220kkm tilbakelagt må det kanskje byttes snart uansett (har ikke lest mye positivt om uoriginale DPF).

Endret av iittala
Presisering av tekst.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke i tvil om hva jeg ville valgt om det var min bil 😁

 

Takk for tips om Innotec DPF Doctor, men den så ikke helt enkel ut å få tak i. Ingen av selgerne jeg fant sender til Norge, og jeg fant ingen i Norge. Men formatet minner om Würths partikkefilterrens. Kan Würt selge Innotech under egen merkevare?

https://nettbutikk.wuerth.no/kjemi-2/tilsetningsstoffer-1/dieselpartikkelfilterrens

 

Jeg har ikke prøvekjørt eller sett på bilen selv enda, dette er en oppgave jeg har fått til juleferien, mye bedre enn å sitte inne og se TV og spise kaker :-). Jeg har blitt fortalt at den ikke oppfører seg så veldig ille, redusert effekt på varm motor bare. Så har den vært på verksted for feilsøk, hvor prisoverslaget ble i høyeste laget. Legger det ved hvis det er av interesse.

 

image.thumb.png.2861a035a66ee343f54c7559b26311f4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...