laffe Skrevet Desember 31, 2019 Skrevet Desember 31, 2019 Fjernkontrollen til sentrallåsen sluttet plutselig å fungere for et par uker siden. Stusser litt på om det kan være antenneforsterkeren siden kabelnettet til bakruta ble reparert for ca et halv år siden. Det er også helt dødt, ikke slik det var da kablene var dårlige og fjernkontrollen fungerte i tide og utide. Tok opp antenneforsterkeren, men ser ingen tegn til fuktskader eller annet (men her er jeg ingen ekspert). Vet ikke om det alltid er fukt som tar disse eller om det er andre ting. Legger ved et bilde av kretskortet om det hjelper noen å vurdere.
Otis Skrevet Desember 31, 2019 Skrevet Desember 31, 2019 Om begge nøkler ikke virker, og kabelnett er ok. Så kan det være defekt forsterker, selv om den ser ok ut. Men det kreves videre feilsøking. Slik som, har forsterker strøm, klarer den å gi signal ut, når den mottar signal fra nøkkel?
laffe Skrevet Desember 31, 2019 Forfatter Skrevet Desember 31, 2019 57 minutter siden, Otis skrev: Om begge nøkler ikke virker, og kabelnett er ok. Så kan det være defekt forsterker, selv om den ser ok ut. Men det kreves videre feilsøking. Slik som, har forsterker strøm, klarer den å gi signal ut, når den mottar signal fra nøkkel? Ja, det er kanskje ikke så dumt å sjekke om den har strøm inn☺️ Er vel ytterste kabel i akterretning på multikontakten som er strøm såvidt jeg klarer å google meg fram til. Har hvite sencom-kabler selv nå så ikke lett å se på kabelfarger lengre. Men jeg er kanskje er litt i blinde på hvordan jeg best går frem for å sjekke om den klarer å gi signal ut?
Otis Skrevet Desember 31, 2019 Skrevet Desember 31, 2019 https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e61-525d-tou/wiring-functional-info/body/locking-security-functions/remote-key/F7ZYaOKG Det er rød med hvit som er strøm inn, sikring F59 på 5 amp på pinne 1 til forsterker. Jord er brun på pinne 5. Men diagnose med dertil egnet utstyr er nummer 1 feilsøke rekkefølgen. Deretter visuell sjekk, så sjekk av kabler og sikringer. Men alt dette kan endres underveis, avhengig av resultatet fra hvert steg. laffe reagerte på dette 1
laffe Skrevet Desember 31, 2019 Forfatter Skrevet Desember 31, 2019 7 timer siden, Otis skrev: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e61-525d-tou/wiring-functional-info/body/locking-security-functions/remote-key/F7ZYaOKG Det er rød med hvit som er strøm inn, sikring F59 på 5 amp på pinne 1 til forsterker. Jord er brun på pinne 5. Men diagnose med dertil egnet utstyr er nummer 1 feilsøke rekkefølgen. Deretter visuell sjekk, så sjekk av kabler og sikringer. Men alt dette kan endres underveis, avhengig av resultatet fra hvert steg. Takk for link. Jeg er ikke så erfareren med feilsøking av denne type, men slik jeg forstår koblingsskjemaet på newtis så er det kabelen på pin 2 som videresender signal om at dørene skal låses opp. Så hvis det er strøm inn på forsterkeren så vil det da bli riktig å sjekke for spenning på pin 2 når man trykker på nøkkelen for å se om det går signal ut? Eller er det andre metoder når man skal se etter signal (litt grønn her)?
Otis Skrevet Januar 1, 2020 Skrevet Januar 1, 2020 Jeg tolker også diagrammet slik som at det er ett signal, altså målbart. Men som sagt, diagnose er veldig mye enklere og bedre om du kan ta det først.
laffe Skrevet Januar 1, 2020 Forfatter Skrevet Januar 1, 2020 Har kun kjørt diagnose med Carly. Ikke fått noen relevante feilmeldinger der, men Carly er kanskje ikke helt egnet verktøy i dette tilfellet.
laffe Skrevet Januar 1, 2020 Forfatter Skrevet Januar 1, 2020 10 timer siden, Otis skrev: Nja, tja. Jeg er usikker. Skal gjøre et til forsøk med Carly'n senere idag for å se. Men nå har jeg har googlet litt har jeg ikke inntrykk av gåen antenneforsterker noe man får opp på diagnose. Står forøvrig og sjekker nå, og det er strøm inn på antenneforsterkeren i hvertfall. Når jeg måler på pin2 får 4.67v, men ingen reaksjon når jeg trykker på nøkkelen. Vet ikke om det er normalt og avlese spenning på denne i hele tatt.
Otis Skrevet Januar 1, 2020 Skrevet Januar 1, 2020 Jeg er heller ikke sikker på det, så jeg vet ikke om 4,67 volt er godt nok. Men en defekt utgang på antenneforsterker vil nok ikke vises på diagnose, vil jeg tro.
laffe Skrevet Januar 1, 2020 Forfatter Skrevet Januar 1, 2020 Ja, blir litt usikker av hele greia. Burde kanskje sjekket kabelen mellom antenneforsterkeren og CAS for brudd for sikkerhetsskyld, men tror jeg bare sjanser på å bestille en ny antenneforsterker mens det fortsatt er 15% på GS bildeler. Takk for hjelpen så langt Otis👍👍
laffe Skrevet Januar 2, 2020 Forfatter Skrevet Januar 2, 2020 Fikk henta ny antenneforsterker på GS i dag og montert. Må si jeg var litt nervøs da jeg trykka på fjernkontrollen etter byttet, ville det bli 3300,- rett ut av vinduet eller suksess? Heldigvis fungerte alt som det skulle så nå venter en kort stund med lykke før EU-kontroll i morgen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå