Gå til innhold

Ccc viser feil plass. Men beveger seg


Anbefalte innlegg

Heisann bimmers

da ble jeg akkurat ferdig med min none idrive til idrive conversion. Alt er koblet opp og kodet med VO koding slik att alt går sammen

alt funker fint, men ikke selve possisjonen til GPS.. den sier att jeg er i hvittingfoss mens jeg faktisk er i stavanger.  Det virker som den har gps link da den beveger seg når jeg kjører rundt, men går tilbake til samme start punkt etter en restart (skru bilen av og på). 

Noe som får meg til å tro den bruker wheel speed sensorer og compass for og bevege kartet? 

Har sjekket med inpa og den sier gps antenne er koblet til.  (Universal gps antenne) da jeg ikker vil ha hai tann antennen (vil ikke borre hull i taket).  Og har sett flere med suksess som bruker en universal gps antenne.  

 

Noen som har en pekepinne evnt erfaring med liknende problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 23.58, bmwe84 skrev:

Har du sjekket i CCC service menu ,GPS Status menu ,  GPS Status message ? Hva de sier ? 

Yepp, Har og koblet meg til med inpa å sjekket status for gps. Alt viser til att GPS antennen er tilkoblet og virker. Etter en del knoding å fundering fant jeg ut att GPS antennen var "dårligt" plassert av meg. (er CCC retrofit fra non idrive) så har ikke haitann antennene.  Endte opp med å legge en metall plate på undersiden av GPS antennen da detter "forsterker" signalet noe.  

 

etter en liten omplassering pluss den stålplaten virker alt som det skal. (antennen er en Generic Fakra GPS fra ebay til 30kr) men det virker fint nå. skal teste litt hvor godt den får signaler. Da den har 8 satellitter i "lock" normalt nå.  Før var det 0-1 tydligvis. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Bare for å oppdatere hvis noen andre skulle ha de samme problemene... 

Løsningen var bare å feste selve GPS antennen til en stål plate (Noe som er strømledende).  Det vil skape en "parabol" effekt der gpsen vil lettere klare å hente signalet.  Monterte selve antennen horisontalt bak skjermen med 3m dobbelsidig teip som holder metallplaten med GPSen på.   Selve GPS antennen var en 30kr antenne fra ebay med Fakra kontakt. Virker helt utmerket den dag i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...