Jump to content

Div varsellamper på e46


Robin L
 Share

Recommended Posts

Har en 2000 modell e46 320ia. Km 76000

 

 

kjøpte meg en e46 coupe i høst. Kjørte med den en dag før vinterlagring.  Da fikk jeg motorlampe.  Oppdaget at det var over Max med olje.  Tappet av litt og satte den til lagring.

 

tok den ut igjen denne uken.  Motorlampa slukka etter en dags kjøring.  Men så kom den tilbake.  Dagen etter kom også antispinn, ABS, bremselys på.   Lampene slukker og tenner periodevis.  Mens motorlampa står støtt.  Den fusker også tidvis på tomgang.  I dag kom  oljelampen (gul) så jeg sjekket oljen igjen.  Den var over maz.

 

bet det er vanskelig å si så mye uten diagnose, men erfaringer mottas med takk

Link to comment
Share on other sites

Sjekket du nivået av olje, etter første gangen du korrigerte nivået? Og sjekket du nivået under like forhold?

At motoren har CEL på, kan bety ekstremt mye. Men det er vakuumlekkasje og kam/vei Aksel sensorer som er kjente problemer.

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Otis skrev:

Sjekket du nivået av olje, etter første gangen du korrigerte nivået? Og sjekket du nivået under like forhold?

At motoren har CEL på, kan bety ekstremt mye. Men det er vakuumlekkasje og kam/vei Aksel sensorer som er kjente problemer.

 

Ja mener jeg sjekket nivået i høst etter jeg tok av noen dl. Men det er jo noen måneder siden, så mulig jeg tar feil.   husker ikke om motor var varm eller ikke den gangen.  I dag var den varm. 

 

Men gul oljelampe, det er vell for oljenivå? Kan ikke skjønne at det skal ha noen sammenheng med de andre lampene

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke husker om motor var varm eller kald er testen ugyldig. Da må teste under like forhold på nytt. Oljenivået kan ikke stige av seg selv, så skulle nivået vært høyere har du tilsvarende mindre volum av annen væske. Har du det?

Gul oljelampe er kanskje fordi sensor er defekt, ganske vanlig på e46 og e39.

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Otis skrev:

Om du ikke husker om motor var varm eller kald er testen ugyldig. Da må teste under like forhold på nytt. Oljenivået kan ikke stige av seg selv, så skulle nivået vært høyere har du tilsvarende mindre volum av annen væske. Har du det?

Gul oljelampe er kanskje fordi sensor er defekt, ganske vanlig på e46 og e39.

Jeg må måle nivået på nytt.  Men det var mye over maks.  Neppe at varm olje vil utgjøre så mye. 

Jeg sjekket kjølevannet, og det var ikke nok vann til at flottøren fløt.  Jeg har uansett ingen referanse her da jeg aldri har sjekket det før.  Får bare toppe den opp å se om det minker 

Link to comment
Share on other sites

Kan legge til en ting til.  Girkassen tar i litt hardt når man igangkjører.  Uansett hvor forsiktig man er på gassen sø bykser turtallet opp til ca 13-1400 og da griper girkassa litt tak, slik at det blir en brå start.   Giret girer ellers perfekt.  

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...