Robin L Posted March 27, 2020 Share Posted March 27, 2020 Har en 2000 modell e46 320ia. Km 76000 kjøpte meg en e46 coupe i høst. Kjørte med den en dag før vinterlagring. Da fikk jeg motorlampe. Oppdaget at det var over Max med olje. Tappet av litt og satte den til lagring. tok den ut igjen denne uken. Motorlampa slukka etter en dags kjøring. Men så kom den tilbake. Dagen etter kom også antispinn, ABS, bremselys på. Lampene slukker og tenner periodevis. Mens motorlampa står støtt. Den fusker også tidvis på tomgang. I dag kom oljelampen (gul) så jeg sjekket oljen igjen. Den var over maz. bet det er vanskelig å si så mye uten diagnose, men erfaringer mottas med takk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted March 27, 2020 Share Posted March 27, 2020 Sjekket du nivået av olje, etter første gangen du korrigerte nivået? Og sjekket du nivået under like forhold? At motoren har CEL på, kan bety ekstremt mye. Men det er vakuumlekkasje og kam/vei Aksel sensorer som er kjente problemer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robin L Posted March 27, 2020 Author Share Posted March 27, 2020 14 minutter siden, Otis skrev: Sjekket du nivået av olje, etter første gangen du korrigerte nivået? Og sjekket du nivået under like forhold? At motoren har CEL på, kan bety ekstremt mye. Men det er vakuumlekkasje og kam/vei Aksel sensorer som er kjente problemer. Ja mener jeg sjekket nivået i høst etter jeg tok av noen dl. Men det er jo noen måneder siden, så mulig jeg tar feil. husker ikke om motor var varm eller ikke den gangen. I dag var den varm. Men gul oljelampe, det er vell for oljenivå? Kan ikke skjønne at det skal ha noen sammenheng med de andre lampene Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted March 28, 2020 Share Posted March 28, 2020 Om du ikke husker om motor var varm eller kald er testen ugyldig. Da må teste under like forhold på nytt. Oljenivået kan ikke stige av seg selv, så skulle nivået vært høyere har du tilsvarende mindre volum av annen væske. Har du det? Gul oljelampe er kanskje fordi sensor er defekt, ganske vanlig på e46 og e39. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robin L Posted March 28, 2020 Author Share Posted March 28, 2020 7 timer siden, Otis skrev: Om du ikke husker om motor var varm eller kald er testen ugyldig. Da må teste under like forhold på nytt. Oljenivået kan ikke stige av seg selv, så skulle nivået vært høyere har du tilsvarende mindre volum av annen væske. Har du det? Gul oljelampe er kanskje fordi sensor er defekt, ganske vanlig på e46 og e39. Jeg må måle nivået på nytt. Men det var mye over maks. Neppe at varm olje vil utgjøre så mye. Jeg sjekket kjølevannet, og det var ikke nok vann til at flottøren fløt. Jeg har uansett ingen referanse her da jeg aldri har sjekket det før. Får bare toppe den opp å se om det minker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robin L Posted March 29, 2020 Author Share Posted March 29, 2020 Kan legge til en ting til. Girkassen tar i litt hardt når man igangkjører. Uansett hvor forsiktig man er på gassen sø bykser turtallet opp til ca 13-1400 og da griper girkassa litt tak, slik at det blir en brå start. Giret girer ellers perfekt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted March 29, 2020 Share Posted March 29, 2020 Det kan være mange problemer, så diagnose er å anbefale. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now