xracer Skrevet Mai 4, 2020 Share Skrevet Mai 4, 2020 Hei, Jeg har en 2000 e39 528i som har fungert relativt bra et par år nå, men siste måneden har jeg sett at fueltrim har svinget mye på begge bankene. Ikke noe spesielt ugjevn gange, men her om dagen så fikk jeg plutselig når startet opp +25-27 på bank 2 (syl 4,5,6), men andre banken fortsatt var under +5. Dette er nå mer eller mindre permanent og bilen går ugjevnt på spesielt tomgang. Fikk også opp Pending Misfire nå på syl 4,5,6. Bilen går ikke ut på EU før i slutten av september og hadde håpet jeg kunne kjørt med den til da før jeg evt. ser etter noe annet. Jeg har forstått det sånn at høy positiv fueltrim betyr at O2 sensorene sier det er for mager blanding. Tenkte da på falskluft og jeg vet at toppdekselpakningen er litt dårlig. Også om det kanskje kan være for lavt bensintrykk eller filteret begynner å gå tett. Tenkte jeg skulle begynne med å skifte plugger siden det er billigst og vet at de ikke har vært byttet i mitt eie. Tror coilene skal være ok og at siden feil er på flere sylindere, så er det neppe det. Noen som har et godt forslag til hva jeg bør sjekke mhp på denne feilen? Har ikke annen bil nå, så haster litt :-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mai 4, 2020 Share Skrevet Mai 4, 2020 (endret) Vakuumlekkasje er mitt beste tips. Endret Mai 4, 2020 av Otis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xracer Skrevet Mai 7, 2020 Forfatter Share Skrevet Mai 7, 2020 On 5/5/2020 at 12:09 AM, Otis said: Vakuumlekkasje er mitt beste tips. Sorry, litt sent svar...ja vacuum kan det alltids være...må til med røykmaskin da regner jeg med hvis ikke finner en opplagt lekk. Men lurte på en ting. Tror du det vil blir lettere å pinpointe noe med INPA? Har bare brukt Torque appen foreløpig og den leser vel bare feil direkte relatert til blandinga og utslipp? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mai 8, 2020 Share Skrevet Mai 8, 2020 Om det er vakuumlekkasje, så kan ikke diagnose være så ekstremt mer nøyaktig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xracer Skrevet Mai 10, 2020 Forfatter Share Skrevet Mai 10, 2020 On 5/8/2020 at 7:24 AM, Otis said: Om det er vakuumlekkasje, så kan ikke diagnose være så ekstremt mer nøyaktig. Skjønner...men før jeg begynner å skru i vilden sky, er det f.eks sannsynlig at hele feil på fueltrim er på bank 2 (syl 4,5 og 6) hvis lekk i nnsugsgummien ved ICV hvor jeg har hatt lekk på andre e39 jeg hadde? Har altså 27 på bank 2 og under 5 på bank 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mai 11, 2020 Share Skrevet Mai 11, 2020 Det er sannsynlig ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xracer Skrevet Mai 11, 2020 Forfatter Share Skrevet Mai 11, 2020 6 hours ago, Otis said: Det er sannsynlig ja. Ok, takk for hjelp sålangt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mai 11, 2020 Share Skrevet Mai 11, 2020 Men lekkasje på icv skal jo påvirke hele motoren og ikke bare en bank. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xracer Skrevet Mai 11, 2020 Forfatter Share Skrevet Mai 11, 2020 10 hours ago, Otis said: Men lekkasje på icv skal jo påvirke hele motoren og ikke bare en bank. Ja, det var jo det jeg mente ovenfor at hvis falskluft i dette tilfelle, så må det nesten være noe annet f.eks lekk bakkant toppdeksel eller noe som er relatert til cyl 4,5,6...dårlige plugger betyr vel for mye bensin så ville blitt negativ fueltrim...tenkte å bytte de uansett på bank 2 siden billigst og de kan være gamle...hvis 1 coil er dårlig vil vel det også gi neg fueltrim? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
warg Skrevet Mai 11, 2020 Share Skrevet Mai 11, 2020 Startgasstrikset kan du feilsøke for lekasje som suger falsk luft. spray litt rund der du mistenker lekkasje og viss motoren får raskere gange vet du hvor problemet ligger. vær forsiktig nært eksosmanifoil så det ikke tar fyr Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mai 12, 2020 Share Skrevet Mai 12, 2020 Hvis det er feil på gnist, får du misfire Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå