amentia Posted May 10, 2020 Share Posted May 10, 2020 Jeg driver og restaurerer en 1995 320i Cabriolet og har den nå på vugge og driver med understellet. Jeg trenger å bytte ut de "lommene" hvor de bakre bærearmene monteres til karosseriet. Har søkt på nettet, men finner kun de brakettene som forsterker festene til bærearmene (skal sette på de også), altså rundt kanten, men jeg trenger lommene som er punktsveiset på karosseriet. De er rundet i bunnen så ganske utfordrende å lage dem selv, men dersom de ikke finnes på markedet har jeg neppe noe annet valg enn å prøve å lage dem selv. Dersom noen har tips om hvor jeg kan kjøpe dem, setter jeg stor pris på det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hsd Posted May 10, 2020 Share Posted May 10, 2020 Må kjøpe hele vangen, kutte av det du trenger. Jeg lagde bare nye kopper selv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
amentia Posted May 10, 2020 Author Share Posted May 10, 2020 44 minutter siden, hsd skrev: Må kjøpe hele vangen, kutte av det du trenger. Jeg lagde bare nye kopper selv. Det hørtes dyrt ut å kjøpe hele vangen, så da lager jeg selv også. Er vel heller ikke så nøye om den blir rund i bunnen. Det viktigste er gjerne at det blir plass til braketten og foringa som sitter på bærearmen. Jeg trenger kanskje ikke å ta med hele kanten rundt oppe der heller? Bare lage sylinderen med bunnen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BjornarHS Posted May 10, 2020 Share Posted May 10, 2020 Jeg kom over de vangene på finn for en overkommelig pris. Nå ser jeg att du ikke får selve de vangene med skålene nye lenger, så man må kjøpe hele karosseridelen som er over bakstillingen og her snakker vi fort 7000,-... Dog en grei sak å skifte de viss en kun trenger å bytte skålene amentia 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
amentia Posted May 25, 2020 Author Share Posted May 25, 2020 Hei igjen! Jeg har fått (!) en M52TUB28 som jeg har planer om å sette inn i bilen etter at jeg først har overhalt motoren. Dvs, jeg må rense den helt (olje og frostvæske i en "fin"miks" i motoren) slipe toppen og sette inn ny toppakning. Siden bilen den skal inn i er manuell og bilen motoren kommer fra er automat, må jeg vel sikkert bytte svinghjul, men det kan jeg kanskje bare flytte over fra M52B20-motoren som jeg allerede har? Hva annetmå jeg gjøre av forsterkninger ogombygging for å få dette godkjent? Må jeg også søke SVV om å få det godkjent? Hva må jeg gjøre mht bremser, forstilling, drivlinje, eksosanlegg (originalmotoren har single vanos, mens 2,8-en har dobbel vanos) og bakstilling/bakaksling? Noen som har gjort samme ombygging og har gode tips? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Viste Posted May 27, 2020 Share Posted May 27, 2020 (edited) På 25.5.2020 den 20.09, amentia skrev: Hei igjen! Jeg har fått (!) en M52TUB28 som jeg har planer om å sette inn i bilen etter at jeg først har overhalt motoren. Dvs, jeg må rense den helt (olje og frostvæske i en "fin"miks" i motoren) slipe toppen og sette inn ny toppakning. Siden bilen den skal inn i er manuell og bilen motoren kommer fra er automat, må jeg vel sikkert bytte svinghjul, men det kan jeg kanskje bare flytte over fra M52B20-motoren som jeg allerede har? Hva annetmå jeg gjøre av forsterkninger ogombygging for å få dette godkjent? Må jeg også søke SVV om å få det godkjent? Hva må jeg gjøre mht bremser, forstilling, drivlinje, eksosanlegg (originalmotoren har single vanos, mens 2,8-en har dobbel vanos) og bakstilling/bakaksling? Noen som har gjort samme ombygging og har gode tips? Du lager mye ekstra arbeid for deg selv hvis du setter inn en M52B28TU dobbelvanos motor. Den er veldig forskjellig fra M52 2.8 enkelvanos motoren. Uten å være ufin mot deg, så skjønner jeg ut fra spørsmålene dine at du trenger en del hjelp for å få dette til. Gå for M52 2.8 motor så er alt så mye lettere. Hilsen Eirik. Edited May 27, 2020 by Eirik Viste Link to comment Share on other sites More sharing options...
amentia Posted June 4, 2020 Author Share Posted June 4, 2020 På 27.5.2020 den 13.45, Eirik Viste skrev: Du lager mye ekstra arbeid for deg selv hvis du setter inn en M52B28TU dobbelvanos motor. Den er veldig forskjellig fra M52 2.8 enkelvanos motoren. Uten å være ufin mot deg, så skjønner jeg ut fra spørsmålene dine at du trenger en del hjelp for å få dette til. Gå for M52 2.8 motor så er alt så mye lettere. Hilsen Eirik. Jeg vil nok trenge en del hjelp for å få det til ja, men saken er at jeg får motoren gratis, så det er derfor litt fristende å prøve. Dessuten har jeg jo alltids muligheten til å sette inn 2-literen dersom jeg ikke klarer å få det til. Jeg er av den oppfatning at en cabriolet er en bil som skal cruises og ikke råkjøres, så slik sett vil 2-literen være mer enn nok. Når det er sagt så kjenner jeg likevel en del folk med svært god peiling som jeg kan betale litt for å hjelpe. I tillegg til motoren (altså TUB28-en), hva må jeg ha fra samme bil for å få det til å starte og gå? Ledningsnett og hjernen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Viste Posted June 4, 2020 Share Posted June 4, 2020 15 timer siden, amentia skrev: Jeg vil nok trenge en del hjelp for å få det til ja, men saken er at jeg får motoren gratis, så det er derfor litt fristende å prøve. Dessuten har jeg jo alltids muligheten til å sette inn 2-literen dersom jeg ikke klarer å få det til. Jeg er av den oppfatning at en cabriolet er en bil som skal cruises og ikke råkjøres, så slik sett vil 2-literen være mer enn nok. Når det er sagt så kjenner jeg likevel en del folk med svært god peiling som jeg kan betale litt for å hjelpe. I tillegg til motoren (altså TUB28-en), hva må jeg ha fra samme bil for å få det til å starte og gå? Ledningsnett og hjernen? Girkassen og starteren er det eneste som er likt. Ledningsnettet og kontakten til hjernen er forskjellig. Forskjellige eksosmanifoiler. Innsuget er helt forskjellig. Radiatoren og kjøleslangene er heller ikke like. Jeg har bygget om noen biler og skiftet mange motorer. Men denne jobben hadde jeg aldri begitt meg ut på. Spesielt ikke når motoren med fikses på uansett. TU motoren er en flott motor, men det er mye styr for å få den koblet til i E36. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now