Gå til innhold

N47D20-C: Ta av innsuget+toppdeksel


Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å ta av innsuget for å rense EGR og innsuget, swirl-flaps osv.

Samtidig vurderer jeg å ta av topp-dekslet for å inspisere reg-kjeden.

Har et par spørsmål:

- Må man ta bort inspr.dysene for å ta bort toppdekselet?

- Hvilken pakninger må kan bytte ved å løsne toppdekselet og innsuget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men kjøp ny toppdeksel pakning siden du skal av med toppdekselet. Hvis du absolutt vil så kan du kjøpe pakningene som ligger mellom innsuget og motoren, men du trenger ikke. 

Endret av Øyvind L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, E.C. skrev:

Får vel ikke av toppdekselet uten å ta ut dyser. Sliter med å se at hullet i toppdekselpakningen klarerer toppen av injektoren. 

Sjekket Newtis.info og du har jo helt rett.
Ser at det kreves noe spesial-verktøy. Tror dette har med "shimming" og montering av nye kobber-ringer.

På biltema har det sett for shimming, men da kjøper man jo for flere forskjellige størrelser. Er det noen shim-verktøy for N47 som ikke koster flere tusen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får snakke av egen erfaring fra M57. Problem 1 er å få dratt ut dysene. Disse kan sitte såpass fast at du trenger en glidehammer og spesialverktøy/adapter (må da demontere dysetoppen). Dysene jeg tok ut har jeg ikke brukt igjen. Det går fint an å skru sammen en demontert dyse igjen, men det er noen små deler i toppen, så jeg vet ikke om man som amatør får det 100% korrekt på første forsøk. Videre hos meg satt to av kobberskivene fast i toppen. Jeg hold på å bli gærn og gi opp før en venn greide det med spesialverktøyet. Verktøyet fungerer fint på skiver som ikke sitter så fast, men hos meg måtte det makt i grenseland til for å få de ut. Ønsker jo ikke å ha småbiter av et havarert verktøy i sylinderen heller. Verktøyet for å dra ut skiver var "toast"/bøyd etter at det var ferdig. Deretter brukte jeg freseverktøy fra biltema, det fungerte greit. Tok ikke mer enn absolutt nødvendig til det så blankt ut. I tillegg moddet jeg en håndhold støvsuger til å rense dritten ut av dysehullene med. Trengte litt ekstra fresing der kobberskivene satt fast og det ble et lite sår i toppen fra demonteringen. Deretter nye kobberskiver og dyser inn. Fungert fint i snart 4 år 26k km. Jeg personlig hadde aldri i helvete begynt med å ta ut dyser "for å kikke på noe". Det kan dog hende at ting ikke sitter så hardt på en nyere bil. Min hadde gått ca. 300k km på det tidspunktet og vært 16 år gammel.

Mener du fresing når du skriver shimming? Du skal bare ha dysehullet rent og kaste inn en ny kobberskive, så er du ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til at dyser på M57 og dermed også M47 kan være ekstremt vanskelig å få ut. Kommer vel litt an hvor lenge de har stått i.

Men av alle jeg har sett ta dysene ut på N47/N57, så har de overhode ikke sittet så fast, men man vet jo aldri.

Av de som har tatt ut dysene sier at man bør gjøre dyserøret ren og spesielt kanten kobberringen ligger mot. Dette for at det skal bli helt tett og at ikke sot blåses opp forbi kobberingen. For dette bruker vel autoriserte verksted noe spesialverktøy. Så bruken noen sånn sete-slipe-hylse som gjør kanten der kobberringen ligger mot helt jevn og slett. Dette må gjøres veldig forsiktig, for toppen er aluminium og man kan lett ta mor mye. Tipset er å smøre hylsen med greas for at ikke metallsponet ramler ned hullet og inn i sylinderen.

Men det er litt forskjellig om man må slipe kanten, men man må iallefall bytte kobberringene. Det er uansett superbillig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...