Gå til innhold

X1 - åpne bakluke med fot

Ziggy99
 Share

Anbefalte innlegg

Hentet en helt ny BMW X1 xDrive 20d i dag, og den har det meste av utstyr - blant annet åpning av bakluke med foten.

Problemet er at når jeg prøver å åpne bakluken med foten, så åpner den luken bare litt - altså ikke helt opp. Den åpner den så lite at det ikke er mulig å få inn noe i bilen. Hvis jeg bruker knappen på luken til å åpne, så går den helt opp.

Men det virket kanskje som om hvis jeg hadde vært inni bilen først, så åpnet den luken helt. Iallefall da jeg testet det.

Skal det være slik? Er det en sikkerhetsmekanisme siden den noen ganger oppfører seg annerledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakluken skal åpne seg helt når du bruker foten. Dette er jo en funksjon for å åpne luken når du har hendene fulle.

Du er sikker på at du gjør det riktig? Har sett veldig mange som gjør det feil og da kan det bli slik du sier.

Foten skal gå rett inn og rett ut, ikke fra side til side. Du må også vente 1 sekund eller 2 før luken begynner å gå.

Om du gjør manøveren en gang til vil luken stoppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ziggy99 skrev:

Hentet en helt ny BMW X1 xDrive 20d i dag, og den har det meste av utstyr - blant annet åpning av bakluke med foten.

Problemet er at når jeg prøver å åpne bakluken med foten, så åpner den luken bare litt - altså ikke helt opp. Den åpner den så lite at det ikke er mulig å få inn noe i bilen. Hvis jeg bruker knappen på luken til å åpne, så går den helt opp.

Men det virket kanskje som om hvis jeg hadde vært inni bilen først, så åpnet den luken helt. Iallefall da jeg testet det.

Skal det være slik? Er det en sikkerhetsmekanisme siden den noen ganger oppfører seg annerledes?

Vinkelen på bakluken kan justeres, kan hende du må inn i iDrive å stille denne. Evt kan det være en sensor som tuller litt? Bilen har du sikkert garanti på, bruk denne ved behov ved evt sensor trøbbel.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rare greier. I dag når jeg skulle teste så fungerte alt helt fint. Jeg skrudde av og på funksjonen i innstillinger - kanskje det gjorde susen?

Takk for tips! Får følge litt med og se.

Endret av Ziggy99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at du aktiverer åpning to ganger?

Jeg har en F31 med slik åpning, og når jeg sparker under bilen så går det et par sekunder før den blinker med lysene og begynner å åpne. I starten trodde jeg at den ikke hadde registrert det første sparket, og så sparket jeg en gang til. Da skjedde akkurat det du beskriver - bakluka gikk opp ca en halvmeter, før den stoppet og ble stående. 

Så når du har sparket første gang, så vent litt og se om den reagerer før du sparker igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt problemer med dette siden. Tror kanskje at jeg var for raskt ute med «å prøve på ny» fordi jeg ikke trodde jeg hadde trigget det. Da stopper jeg den sikkert i stedet. 

Nå sparker jeg og gir den litt tid. Ser ut til å fungere bra. Takk for alle svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...