Gå til innhold

2008 E61 525 XD: Problem med styring


JoM
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har fått et merkelig problem med styringen på min 2008 525 XD. Bilen hadde en lekkasje på tannstanga, så jeg har byttet denne. Jeg byttet indre og ytre endeledd for mindre enn et år siden, så jeg brukte disse på den nye tannstanga og justerte inn spissing til 12 min toe in, ihht spesifikasjon og slik jeg gjorde da jeg byttet endeledd sist. Jeg har også byttet kasterstag og bærearmer foran, samt traversforinger, integralledd og kuleledd bak.  Alle 4 hjullager er også byttet i løpet av de 2 siste årene. 

Bilen var helt fin å kjøre før byttet, men etterpå stikker bilen voldsomt til høyre når jeg svinger litt til høyre på rattet. Rett frem og til venstre er helt normalt. Problemet blir verre når farten øker.

Jeg vet at bilen tannstanga kommer fra, hadde en skade på venstre side. Det gjør det sannsynlig at tannstanga har en skade, men jeg forstår ikke hvordan det kan gi en slik effekt. Alternativt kan det være et problem med styregeometrien. Jeg har løsnet alle 4 armer inne ved traversen , når jeg hadde denne nede. Traversen har jo styrepinner foran og ser ut til å stå på samme plass. Boltene på armene har jo noe slakk, men det burde heller ikke være nok til å gi store feil i geometrien?  Jeg planlegger å ta en full firehjulskontroll, men vil helst ikke gjøre det hvis jeg må bytte tannstang etterpå.

Er det noen som har tips, før jeg bytter tilbake til den gamle tannstanga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...