Jump to content

JoM

Members
  • Posts

    34
  • Joined

  • Last visited

Profile Information

  • Bosted:
    Sandefjord
  • Kjøretøy
    2008 525 XD

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

JoM's Achievements

  1. Se Finn-annonse for bilder og info: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=218924788 Selges pga kjøp av ny bil.
  2. Hei. Jeg lager en egen tråd på denne da den andre tråden lå under Koding/Diagnose: Jeg har en 08 525xd som har gått ca. 248 000km. Nå har det dukket opp feilmeldinger på 4x4, DSC og Start assistanse failure og bilen går ikke som den skal. Disse feilmeldingene dukket først opp en gang. Jeg slo av tenning og startet igjen, så var det i orden. Etter et par dager skulle vi reise på ferietur til nyttår. Da kom vi 2km nedi veien før feilmeldingene kom igjen + Increased emmisions . Denne gangen fusket motoren og stoppet etterhvert. Det hjalp heller ikke å starte på nytt. Bilen gikk såvidt. Med fusking og lite kraft kom jeg meg hjem, fikk tatt diagnose med Ista og slettet feilkoder. Da fungerte bilen helt fint på en litt lengre prøvetur, så vi tok sjansen på å reise på tur. Kjørte da 30 mil uten problemer, men merket litt fusking innimellom. På tur tilbake, under et stopp, kom feilmeldingene igjen. Slettet feilkoder på nytt og kjørte resten av turen uten problemer. Dagen etter kom feilmeldingene igjen. Denne gangen hjalp det heller ikke å slette feilkoder. Så nå står bilen i garasjen og det er tid for å begynne feilsøking. Se vedlegg for feilkoder. Batteri er byttet til Biltema AGM og registrert med Ista for ca 1,5 år siden. Måler 12,7V i dvale. Bilen har også vært inne for sjekk av koblingspunkt i bagasjerommet. Et søk på nettet antyder at det er feil i forbindelse på sensorer/givere til motorstyringen som trigger de andre feilmeldingene/-kodene. Feilkoden 0051A8 skulle tilsi feil med gasspedal, så det er vel logisk å begynne feilsøkingen her. Spjeldhuset er byttet for ca 2 år siden, ifm feil på regenering av DFP. En annen på nettet med samme problem byttet "Pressure regulator" på fuelrailen og dette løste problemet for han. Kan det være at det er flere sensorer som har felles spenningstilførsel fra motorstyringen og når det er feil på en av de så kan det gi denne type feil? Er det noen som har andre tips? Feilkoder 525xd.pdf
  3. Hei. Jeg låner denne tråden da det ser ut til å være samme problem: Tilsvarende feilmeldinger med 4x4, DSC og Start assistanse failure + Increased emmisions dukket først opp en gang. Da fusket motoren og stoppet etterhvert. Jeg slo av tenning og startet igjen, så var det i orden. Etter et par dager skulle vi reise på ferietur til nyttår. Da kom vi 2km nedi veien før feilmeldingene kom igjen. Denne gangen hjalp det ikke å starte på nytt. Bilen gikk såvidt. Med fusking og lite kraft kom jeg meg hjem, fikk tatt diagnose med Ista og slettet feilkoder. Da fungerte bilen helt fint på en litt lengre prøvetur, så vi tok sjansen på å reise på tur. Kjørte da 30 mil uten problemer, men merket litt fusking innimellom. På tur tilbake, under et stopp, kom feilmeldingene igjen. Slettet feilkoder på nytt og kjørte resten av turen uten problemer. Dagen etter kom feilmeldingene igjen. Denne gangen hjalp det heller ikke å slette feilkoder. Så nå står bilen i garasjen og det er tid for å begynne feilsøking. Se vedlegg for feilkoder. Batteri er byttet til Biltema AGM og registrert med Ista for ca 1,5 år siden. Måler 12,7V i dvale. Bilen har også vært inne for sjekk av koblingspunkt i bagasjerommet. Et søk på nettet antyder at det er feil i forbindelse på sensorer/givere til motorstyringen som trigger de andre feilmeldingene/-kodene. Feilkoden 0051A8 skulle tilsi feil med gasspedal, så det er vel logisk å begynne feilsøkingen her. Spjeldhuset er byttet for ca 2 år siden, ifm feil på regenering av DFP. En annen på nettet med samme problem byttet "Pressure regulator" på fuelrailen og dette løste problemet for han. Kan det være at det er flere sensorer som har felles spenningstilførsel fra motorstyringen og når det er feil på en av de så kan det gi denne type feil? Er det noen som har andre tips? Feilkoder 525xd.pdf
  4. Jeg har fått et merkelig problem med styringen på min 2008 525 XD. Bilen hadde en lekkasje på tannstanga, så jeg har byttet denne. Jeg byttet indre og ytre endeledd for mindre enn et år siden, så jeg brukte disse på den nye tannstanga og justerte inn spissing til 12 min toe in, ihht spesifikasjon og slik jeg gjorde da jeg byttet endeledd sist. Jeg har også byttet kasterstag og bærearmer foran, samt traversforinger, integralledd og kuleledd bak. Alle 4 hjullager er også byttet i løpet av de 2 siste årene. Bilen var helt fin å kjøre før byttet, men etterpå stikker bilen voldsomt til høyre når jeg svinger litt til høyre på rattet. Rett frem og til venstre er helt normalt. Problemet blir verre når farten øker. Jeg vet at bilen tannstanga kommer fra, hadde en skade på venstre side. Det gjør det sannsynlig at tannstanga har en skade, men jeg forstår ikke hvordan det kan gi en slik effekt. Alternativt kan det være et problem med styregeometrien. Jeg har løsnet alle 4 armer inne ved traversen , når jeg hadde denne nede. Traversen har jo styrepinner foran og ser ut til å stå på samme plass. Boltene på armene har jo noe slakk, men det burde heller ikke være nok til å gi store feil i geometrien? Jeg planlegger å ta en full firehjulskontroll, men vil helst ikke gjøre det hvis jeg må bytte tannstang etterpå. Er det noen som har tips, før jeg bytter tilbake til den gamle tannstanga?
  5. JoM

    Lufte bremser E61

    Jeg kjøpte bremselufter fra Bildeler.no når jeg skulle bytte bremsevæske. Her fyller du væske i tanken, som så etterfyller bremsevæskebeholderen i bilen. Jeg kan anbefale denne. https://www.bildeler.no/bremser-verktoy/v/78846
  6. JoM

    Diff framme x5 e70

    Hvis du kan jo en brukt diff for 2k, så går det vel an å bytte olja, se etter partikler og prøve den før du evnt. sender den til overhaling? Det kan jo virke som det er en svakhet på disse bilene, men hvis du finner en som ikke har gått så langt, så kan det vel holde ganske lenge. Har du noen andre symptomer, ulyd osv?
  7. Jeg kjøpte nye fjærer til min 08 E61 525 Xdrive M-sport. Disse var til uten M-sport. Funker fint. https://www.eurodel.no/fjaer-lesjofors-4008477
  8. Jeg byttet ECU. Jeg vet ikke hva det skal kodes med. Jeg tok kontakt med BimmersUpgrade ang. dette.
  9. Da var dette løst. Brukt modul ble kjøpt inn og byttet. Alle feilmeldinger og lys forsvant. Etter det jeg har blitt fortalt, har jeg vært heldig og fått en modul fra en bil med samme utstyr som min egen. Modulen skal uansett kodes inn for å få alt på stell. Jeg har også byttet og registrert nytt batteri. Biltema 95A AGM. Takk til SweetBMW for hjelp.
  10. Ok. Da skal jeg undersøke mulighetene. Takk for hjelpen så langt.
  11. Takk. Da skal jeg lese gjennom. Er det mer omfattende hvis modulen er fra en annen bil?
  12. Gjerne, men jeg føler at jeg har en vei å gå for begynne med koding.
  13. Jeg skjønte litt mer av hvordan Ista fungerer, men Test plan sier bare at ASCM-modulen må byttes og kodes inn på nytt. BMW-verksted neste, hvis ingen andre har noen tips?
  14. Ok. Satser på å lese meg litt opp på bruk av ISTA i helga, så får jeg gjøre et nytt forsøk med feilkoden.
×
×
  • Create New...