Gå til innhold

Lufte bremser E61


02dag
 Share

Anbefalte innlegg

Har skiftet bremserør bak og har foretatt lufting med ei slik kanne som man setter på nippelen og kobler til trykkluft. Bremsevæsken suges da ut og man fortsetter til man ikke har bobler lenger. Synes imidlertid at dette er et klundrete system å bruke, og så lenge nippelen er åpen, så kan luft suges inn gjennom gjenger og man vil aldri få luftet uten at boblene helt forsvinner. synes allikevel at dette fungerte bra denne gangen, og det skyldes sikkert at lufteniplene til en E60 er ganske store ifht min 02 som er den eneste bilen jeg har prøvd dette systemet på før. Da tetter den gummiproppen bedre rundt nippelen og det er lettere å få det til uten bobler.

Tenkte at jeg skulle bytte bremsevæske også foran og gjorde så dette, gikk ikke like glatt der og jeg antar at dette er pga ABSen. Var nødt til å pumpe på pedalen for å få bremsevæske gjennom systemet.

Etter at dette er gjort , så synes jeg at pedalen fortsatt synker når jeg tråkker til for fullt og tror ikke jeg har klart å fjerne alle luftbobler.

Har lest meg opp på hvordan lufte bremser med INPA, men jeg reagerer på flere ting. Den ene er at man skal tråkke pedalen helt i bånn. Dette har alltid vært fyfy på biler uten ABS, da man da kan skade masterpumpa. I tillegg så skal man altså kjøre en prosess som krever at luftenippelen skal være åpen og tilslutt skal man pumpe fem ganger på pedalen og deretter stenge nippelen??? Det betyr jo at luft kan suges tilbake igjen i systemet når man slipper opp pedalen.

Noen som har gjort dette med suksess, eller er det bedre å be den bedre halvdel om å hjelpe til å pumpe for å lufte bremsene på gamle måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også min pedal også går litt mye ned, sånn har den alltid vært. Dersom det skal være sånn eller ikke aner jeg ikke. Min prosedyre ved å bytte bremsevæske har vært å åpne nippel, fylle på, og pumpe. Har ikke benyttet meg av softwaren.

Bilen stopper nå iallfall....

Endret av strukt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 02dag skrev:

Da skrudde du opp nippelen, kjørte prosedyren og gikk deretter tilbake å skrudde igjen? Hadde du noe spesielt utstyr, og gikk det med mye bremsevæske?

Nja. Jeg hadde som deg, tømt systemet for jeg skifte calipere. Så jeg prøvde først helt manuelt, som stort sett alle gjør. Pumpe, åpne, lukke, pumpe.

Men når jeg startet det fra ISTA, så er det automatisk endel, og egentlig med luftverktøy og trykkbeholder. Men jeg fikk hjelp av en bekjent til å pumpe, åpne, lukke, pumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at ISTA ville lufte, VB, VF, HF og HB. Og ikke slik jeg bestandig har gjort. HB,VB, HF og VF. Men dette ser du når du starter dette fra ISTA.

Jeg tok av alle hjul, før jeg startet med prosedyren, for det går litt på tid. Jeg rekker ikke å ta av ett og ett hjul. Da stopper den etter 2-3 hjulet, og du må begynne på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Otis skrev:

Jeg er ganske sikker på at ISTA ville lufte, VB, VF, HF og HB. Og ikke slik jeg bestandig har gjort. HB,VB, HF og VF. Men dette ser du når du starter dette fra ISTA.

Jeg tok av alle hjul, før jeg startet med prosedyren, for det går litt på tid. Jeg rekker ikke å ta av ett og ett hjul. Da stopper den etter 2-3 hjulet, og du må begynne på nytt.

Kommer an på hvor eksp.tanken til bremsevæsken er plassert. Hovedregelen er vel å begynne på kalipper som er lengst vekke fra eksp.tank. Men kan ikke erindre å ha sett en BMW som ikke har den på sjåførsiden? 

 

 

Endret av quandt1960
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, quandt1960 skrev:

Kommer an på hvor eksp.tanken til bremsevæsken er plassert. Hovedregelen er vel å begynne på kalipper som er lengst vekke fra eksp.tank. Men kan ikke erindre å ha sett en BMW som ikke har den på sjåførsiden? 

 

 

Det har vel heller om hvordan rørene er lagt.. På e39 så går rørene på høyre side bakover, da blir venstre bak lengst unna hovedsylinderen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg fikk med meg kona og luftet på gamle måten. Dette gikk helt fint og bremsene er nå akkurat som de skal være. Gjorde HB, VB, HF og VF, det vil si de lengste røra først og de korteste tilslutt. Jeg tror at skal man bruke ISTA eller INPA, så bør man ha et slikt trykkutstyr, ihvertfall hvis man skal gjøre det alene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...