02dag Posted February 4, 2020 Share Posted February 4, 2020 Har skiftet bremserør bak og har foretatt lufting med ei slik kanne som man setter på nippelen og kobler til trykkluft. Bremsevæsken suges da ut og man fortsetter til man ikke har bobler lenger. Synes imidlertid at dette er et klundrete system å bruke, og så lenge nippelen er åpen, så kan luft suges inn gjennom gjenger og man vil aldri få luftet uten at boblene helt forsvinner. synes allikevel at dette fungerte bra denne gangen, og det skyldes sikkert at lufteniplene til en E60 er ganske store ifht min 02 som er den eneste bilen jeg har prøvd dette systemet på før. Da tetter den gummiproppen bedre rundt nippelen og det er lettere å få det til uten bobler. Tenkte at jeg skulle bytte bremsevæske også foran og gjorde så dette, gikk ikke like glatt der og jeg antar at dette er pga ABSen. Var nødt til å pumpe på pedalen for å få bremsevæske gjennom systemet. Etter at dette er gjort , så synes jeg at pedalen fortsatt synker når jeg tråkker til for fullt og tror ikke jeg har klart å fjerne alle luftbobler. Har lest meg opp på hvordan lufte bremser med INPA, men jeg reagerer på flere ting. Den ene er at man skal tråkke pedalen helt i bånn. Dette har alltid vært fyfy på biler uten ABS, da man da kan skade masterpumpa. I tillegg så skal man altså kjøre en prosess som krever at luftenippelen skal være åpen og tilslutt skal man pumpe fem ganger på pedalen og deretter stenge nippelen??? Det betyr jo at luft kan suges tilbake igjen i systemet når man slipper opp pedalen. Noen som har gjort dette med suksess, eller er det bedre å be den bedre halvdel om å hjelpe til å pumpe for å lufte bremsene på gamle måten? BMW40 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted February 4, 2020 Share Posted February 4, 2020 Jeg har ihvertfall gjort det på ISTA måten ved å få bilen til å vibrere DSC på gamle måten. Fungerte flott! quandt1960 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
02dag Posted February 4, 2020 Author Share Posted February 4, 2020 Da skrudde du opp nippelen, kjørte prosedyren og gikk deretter tilbake å skrudde igjen? Hadde du noe spesielt utstyr, og gikk det med mye bremsevæske? Link to comment Share on other sites More sharing options...
strukt Posted February 4, 2020 Share Posted February 4, 2020 (edited) Jeg synes også min pedal også går litt mye ned, sånn har den alltid vært. Dersom det skal være sånn eller ikke aner jeg ikke. Min prosedyre ved å bytte bremsevæske har vært å åpne nippel, fylle på, og pumpe. Har ikke benyttet meg av softwaren. Bilen stopper nå iallfall.... Edited February 4, 2020 by strukt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted February 4, 2020 Share Posted February 4, 2020 2 timer siden, 02dag skrev: Da skrudde du opp nippelen, kjørte prosedyren og gikk deretter tilbake å skrudde igjen? Hadde du noe spesielt utstyr, og gikk det med mye bremsevæske? Nja. Jeg hadde som deg, tømt systemet for jeg skifte calipere. Så jeg prøvde først helt manuelt, som stort sett alle gjør. Pumpe, åpne, lukke, pumpe. Men når jeg startet det fra ISTA, så er det automatisk endel, og egentlig med luftverktøy og trykkbeholder. Men jeg fikk hjelp av en bekjent til å pumpe, åpne, lukke, pumpe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
quandt1960 Posted February 5, 2020 Share Posted February 5, 2020 Husk rekkefølge, bak høyre så venstre, så framme høyre så venstre til slutt. Kan og aktivere bleeding procedure med INPA evt også ISTA som Otis skriver. https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e61-530d-tou/repair-manuals/34-brakes/34-00-braking-check-ventilation/E26nU3b Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted February 5, 2020 Share Posted February 5, 2020 Jeg er ganske sikker på at ISTA ville lufte, VB, VF, HF og HB. Og ikke slik jeg bestandig har gjort. HB,VB, HF og VF. Men dette ser du når du starter dette fra ISTA. Jeg tok av alle hjul, før jeg startet med prosedyren, for det går litt på tid. Jeg rekker ikke å ta av ett og ett hjul. Da stopper den etter 2-3 hjulet, og du må begynne på nytt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
quandt1960 Posted February 5, 2020 Share Posted February 5, 2020 (edited) 6 minutter siden, Otis skrev: Jeg er ganske sikker på at ISTA ville lufte, VB, VF, HF og HB. Og ikke slik jeg bestandig har gjort. HB,VB, HF og VF. Men dette ser du når du starter dette fra ISTA. Jeg tok av alle hjul, før jeg startet med prosedyren, for det går litt på tid. Jeg rekker ikke å ta av ett og ett hjul. Da stopper den etter 2-3 hjulet, og du må begynne på nytt. Kommer an på hvor eksp.tanken til bremsevæsken er plassert. Hovedregelen er vel å begynne på kalipper som er lengst vekke fra eksp.tank. Men kan ikke erindre å ha sett en BMW som ikke har den på sjåførsiden? Edited February 5, 2020 by quandt1960 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted February 5, 2020 Share Posted February 5, 2020 Ja, nei, det er sant. Men det var en overraskende start husker jeg fra ista. Hvorfor vet jeg ikke helt, men kanskje pga DSC enheten står på høyre side? Link to comment Share on other sites More sharing options...
540is Posted February 5, 2020 Share Posted February 5, 2020 4 timer siden, quandt1960 skrev: Kommer an på hvor eksp.tanken til bremsevæsken er plassert. Hovedregelen er vel å begynne på kalipper som er lengst vekke fra eksp.tank. Men kan ikke erindre å ha sett en BMW som ikke har den på sjåførsiden? Det har vel heller om hvordan rørene er lagt.. På e39 så går rørene på høyre side bakover, da blir venstre bak lengst unna hovedsylinderen quandt1960 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
02dag Posted February 29, 2020 Author Share Posted February 29, 2020 Jeg fikk med meg kona og luftet på gamle måten. Dette gikk helt fint og bremsene er nå akkurat som de skal være. Gjorde HB, VB, HF og VF, det vil si de lengste røra først og de korteste tilslutt. Jeg tror at skal man bruke ISTA eller INPA, så bør man ha et slikt trykkutstyr, ihvertfall hvis man skal gjøre det alene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted February 29, 2020 Share Posted February 29, 2020 Det er bra det ble OK! Ellers vil jeg bare si meg enig i at man bør ha trykkutstyr om man skal bruke ISTA å lufte, alene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoM Posted March 2, 2020 Share Posted March 2, 2020 Jeg kjøpte bremselufter fra Bildeler.no når jeg skulle bytte bremsevæske. Her fyller du væske i tanken, som så etterfyller bremsevæskebeholderen i bilen. Jeg kan anbefale denne. https://www.bildeler.no/bremser-verktoy/v/78846 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now