Gå til innhold

Oppretting av kast i bremseskiver


Rogne Påserud
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann. Har kast i en bremseskive (eller flere for alt jeg vet). Dette var slik da jeg kjøpte bilen for snart 2 mnd siden og siden jeg er jævlig treg så er det nok alt for sent å prøve å reklamere dette. 

Men jeg må vel eventuelt gjøre noe med dette og har søkt meg litt fram, blant annet på forumet her der jeg finner de som sier at om man gjør noen harde nedbremsinger fra høy hastighet slik at skivene kan bli litt varme for å så bare kjøre rolig uten å bruke de særlig og at dette kan rette opp kasten i noen tilfeller. 

Jeg syns det høres logisk ut at det kan fungere, samtidig som jeg er tvilsom til å belaste bremsene så hardt med kast i skivene. En annen grunn til at jeg blir vippet av pinnen litt er de som trøkker litt ekstra til  og sier man skal kjøre i en søledam etterpå fordi du får herdet bremseskivene slik, noe jeg åpenbart forstår er humbug i hambug, men det at noen drar den litt ekstra langt her får meg til å tvile på om det er noe i dette trikset i det hele tatt.

 

Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan fungere om du har noen form for belegg på skivene. Da kan høy temperatur kanskje fjerne dette. Men stort sett så er min erfaring at skeive skiver kommer av en brems som kanskje har hengt på, eller at det har ujevnheter bak skiva. Det kan også hende man har strammet boltene til felgen så hardt at man kan ha skadet skiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Otis skrev:

Det kan også hende man har strammet boltene til felgen så hardt at man kan ha skadet skiva.

Ojda. Hvis det kan skje, da vil jeg tro det faktisk er kast og av ovennevnte grunn. 
Da jeg skulle av med framhjulene på denne var det et helvettes arbeid å få av boltene på grunn av hvor stramt de satte. 
Jaja, det var no kjedelig. Skal no likevel prøve meg på denne bråbremsingen i tilfelle. Syns jo det er litt rart om det faktisk er kast i og med at jeg har lest at dette blir feil på eu og den var jo på eu meget kort tid før jeg tok over den. 
 

Uansett. Takk for at du kom og orienterte @Otis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
På 23.6.2020 den 11.53, Otis skrev:

Meld fra om hva evt resultatet blir da!

Okei, så kommer rett fra test av dette nå og melder her. Beklager at det har tatt tid, men kommer no med det nå som lovt!

Dro 5 harde nedbremsinger fra 100km/t til 15-20km/t i et tidsrom på kanskje totalt 2 minutter. Etter dette kjørte jeg rundt 15 minutter kontinuerlig uten å røre bremsene. Da jeg omsider skulle prøve bremsene igjen var det enda kast. Tror mest sannsynlig det er ren placebo her, men jeg følte derimot at det ristet mindre etter dette da. Men igjen, dette syns jeg høres tvilsomt ut i og med at jeg ikke vil tro at om det skulle være belegg som skaper kasten, at det ville vært så mye at ikke alt ble borte av en slik sekvens med harde nedbremsinger. 

Noe jeg glemte å nevne som jeg er usikker er av relevans eller ikke, er det at om jeg bremser noe hardere enn vanlig rister det ikke, iallefall ikke like mye. Dette var altså både før og etter dette lille forsøket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Basse Lusk skrev:

Se også denne tråden, flere der har symptomene du har, med risting eller ujevn bremseeffekt ved lett bremsing, men ikke ved hard.

 

Tusen takk for linken. Leste gjennom hele tråden men ble ikke helt klok på det... Ble drøftet mange forskjellige muligheter til hva som forårsaket kast som stadig kom tilbake en stund etter bytte av klosser og skiver som ble bra straks etter bytte, men det ble liksom ingen konklusjon til tråden, samt at ingen addresserte det med at ristingen kom vekk med litt hardere bremsing.

Så ut i fra det jeg ser, vil det være mange veier å gå. En ting jeg holder en liten finger på som jeg føler kan ha noe i seg derimot, grunnet det med at det forsvinner ved hardere bremsing, er jo det med trege calippere? Kan det være at en av de er trege men hvis man trykker litt ekstra godt blir disse litt bedre med, og at det er en synder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...