Mariuse34 Skrevet Juni 26, 2020 Share Skrevet Juni 26, 2020 Hallois! Jeg skal omlakkere noen karosserideler. Jeg har bare lakkert nye ting, som forskjermer til e46 etc tidligere. Delene er bulkfrie (med unntak av en liten kjøpesenterfemmer) og rustfrie. Men hvordan gjør jeg de klare for primer etc. Hva pusser jeg med? Våt eller tørt? Maskin eller hånd? Jeg vet jeg kan sette bort, men halve moroa her er å lære seg noe nytt og derfor spør jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Juni 26, 2020 Share Skrevet Juni 26, 2020 Skal du lakke selv også, eller kun forarbeidet? Om du lakker, er det da sprayboks eller med lakksprøyte/kompressor? Jeg har ingen fasit, men det jeg pleier å gjøre om delene er hele og pene, er å matte ned med en pussemaskin jeg har. Bruker 400-600 papir på denne så du får en hvit/matt finish. Deretter er det å oppbevare delene støvfritt og vaske dem helt rene og fettfri. Her bruker jeg aceton. Selve lakkeringen får jeg aldri perfekt på sånn hobbylakking, men der er det mye teknikk inne i bildet. 3 lag lakk og 3 lag klarlakk har jeg pleid å bruke, men det er sikkert andre som gjør det på en annen måte. Mariuse34 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet Juni 26, 2020 Forfatter Share Skrevet Juni 26, 2020 3 timer siden, Evopower skrev: Skal du lakke selv også, eller kun forarbeidet? Om du lakker, er det da sprayboks eller med lakksprøyte/kompressor? Jeg har ingen fasit, men det jeg pleier å gjøre om delene er hele og pene, er å matte ned med en pussemaskin jeg har. Bruker 400-600 papir på denne så du får en hvit/matt finish. Deretter er det å oppbevare delene støvfritt og vaske dem helt rene og fettfri. Her bruker jeg aceton. Selve lakkeringen får jeg aldri perfekt på sånn hobbylakking, men der er det mye teknikk inne i bildet. 3 lag lakk og 3 lag klarlakk har jeg pleid å bruke, men det er sikkert andre som gjør det på en annen måte. Helt supert dette! Tusen takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet Juni 26, 2020 Forfatter Share Skrevet Juni 26, 2020 Hva slags pussemaskin er det du bruker? Hvor får du tak i 400-600 papir til maskin? Ikke våtslipepapir? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet Juni 27, 2020 Forfatter Share Skrevet Juni 27, 2020 Tenkte å lakke selv. Har lakket en del med boks tidligere på mindre ting. Men har kompressor og sprøyte så har egentlig tenkt at det er det på tide å lære seg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
t06afre Skrevet Juni 27, 2020 Share Skrevet Juni 27, 2020 Som andre har sagt støv og fett er dine værste finder. Finger/håndavtrykk kan skape problemer også. Under huden er det kjertler som produserer fett når man tar på noe med bar hud vil noe av dette fettet bli overført til overflaten man tar på. Partikler kan også feste seg mellom rillene i huden på fingertuppene og smitte over til flater som skal lakkes. Mariuse34 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet Juni 27, 2020 Forfatter Share Skrevet Juni 27, 2020 1 minutt siden, t06afre skrev: Som andre har sagt støv og fett er dine værste finder. Finger/håndavtrykk kan skape problemer også. Under huden er det kjertler som produserer fett når man tar på noe med bar hud vil noe av dette fettet bli overført til overflaten man tar på. Partikler kan også feste seg mellom rillene i huden på fingertuppene og smitte over til flater som skal lakkes. Godt tips. Har ca 500 par nitrilhansker i garasjen. På tide å få brukt dem opp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå