Gå til innhold

Vellykket resultat etter swirl flaps fjerning.


oab1966
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en E60-535d, 2008 (lci) som jeg fra før av har oppgradert med steg-2 programvare, downpipe, (dpf delete) egr-delete (full bypass kit kjøpt på Ebay), kn-filter og større intercooler. Bilen har 400 hk pluss og går som et uvær.

Jeg har nylig fjernet swirl-flapsene i innsuget og resultatet er vellykket, bilen går enda friskere.

Jeg har lest på forskjellige forum der bilene har gått dårligere etter fjerning av swirl flaps, fått feilmeldinger, limp modus og til og med lest at bilene ikke har fått start i det hele tatt. Det vil gå bra hvis man følger disse instruksene:

Det er viktig å rense innsugsmanifoilen i samme slengen, pluss innsugskanalene i topplokket.  Jeg har også byttet glødeplugger når manifoilen først har vært av. I tillegg har jeg byttet ut veivhusventilasjonen med en ny en.

Hadde innsugsmanifoilen i et dieselbad over natten for å godgjøre seg. Dagen derpå brukte jeg et avløpsrenseverktøy fra Biltema for å rense innsiden. https://www.biltema.no/bygg/vvs/avlopsrensere/renseverktoy-3-i-1-2000034472 

Deretter dro jeg på bensinstasjonen og sprayet både innsiden og utsiden med bremserens, deretter blåsepistol. Manifoilen ble gullende ren.

Fjernet også sot fra innsugskanalene i topplokket med en klut og bremserens. Teipet på en 30 cm lang og 12 mm tykk og gjennomsiktig plastslange på støvsugeren med gaffatape og fikk sugd opp resten av sotet  lenger ned i topplokkets innsugskanaler.

Monterte blendepluggene og de nye pakningene til innsugsmanifoilen, deretter monterte jeg den på plass.

Viktig å montere på plass magnetventilen og vakuumklokken som styrte disse swirl flaps og sett på plass både vakuumslange og den elektriske tilkoblingen for å ikke få feilmelding og limp modus. Sjekk alle vakuumslanger etter sprekker, se om de er hele.

Til slutt: Jeg tømte en innsugsrenser Liqui Moly Diesel EGR Intake Cleaner Pro Line 400 ml i innsuget mens turtallet lå på 2500 o/min for å rense hele systemet etter luftmassemåleren.  (Viktig å ta av luftmassemåleren, den skades hvis man dusjer den med innsugsrenser) Jeg fikk renset hele systemet, fra innløpet etter LMM via turboen, intercooleren, innsugspjeldet, manifoilen og innsugsventilene for å få ut all tjafs.

Jeg tok en prøvetur og kan si meg veldig fornøyd. Bilen går enda bedre.

Tiltrekkingsmoment glødeplugger: 13Nm.

Tiltrekkingsmoment manifoil: M6=10 Nm, M7=15 Nm.

Ellers har jeg oppgradert girkassens programvare med en steg 3 programvare. Senket og stivet av bilen med Koni Sport dempere, HR fjærer og HR krengestag foran og bak.

 

Endret av oab1966
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...