xracer Skrevet Juli 20, 2020 Share Skrevet Juli 20, 2020 Noen som vet med sikkerhet hvordan verdiene fra sensorer/ECU default verdier brukes av ECU hvis det oppstår feil med en av sensorene? Jeg mener, hvis f.eks MAF feiler, vil da ECU bruke en egen lagret eller matematisk beregnet verdi for MAF'en sammen med live verdiene fra de andre sensorene for å beregne fuel/air mix? Hvis det er sånn, kan man jo eliminere feil på andre sensorer og gå rett på MAF hvis den avkoples og motoren går fint. Men hvis ECU bruker et sett med lagrede verdier fra alle sensorer hvis feil på en av dem for å produsere ny mix verdi, så blir det jo verre å si hvilken komponent som det egentlig er feil med. Bare lurte på om noen vet noe om dette, før jeg bestiller nye deler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juli 20, 2020 Share Skrevet Juli 20, 2020 ECU-en henter data fra mange sensorer. Noen er mer vitale enn andre. Normalt sett skal systemet gå i "closed loop". Hjernen får da tilbakemelding fra sensorer og justerer input (bensinmengde/tenning) basert på dette. Når alle sensorer fungerer og du ikke har noen mekaniske feil så går motoren optimalt. Enkelte sensorer er vitale, bilen vil altså ikke gå uten disse. For eksempel veivsensor, på M52, som styrer tenning. Hvis sensoren mangler helt vil du ikke få start. En tullete sensor kan føre til at motoren går så vidt eller stopper. Bilene er laget for å triangulere seg fram til hvilken sensor det er som er gåen og er du heldig så får du en feilkode på den. Noen ganger så greier ikke bilen å peke ut hvilken sensor det er noe feil på. Verdiene til sensoren blir brukt til å styre systemet med det utfallet at motoren går merkbart mindre optimalt. Å koble ut en sensor som gir tullete verdier (enten pga. feil på sensorer eller pga. mekanisk svikt) vil være veldig tydelig for bilen. Bilen tar da gjerne noen få sensorer som er essensielle og kjører en default nødmodus med forhåndsoppsatte verdier. Det totale antallet sensorer som brukes vil være redusert og feedbacken fra alle sensorene vil ikke brukes til å styre motoren ("open loop"). Så når man napper ut MAF, bilen får med seg at en sensor mangler helt og gangen stabiliserer seg/blir bedre er det gjerne fordi bilen har droppet flere sensorer og gått til en default fail-safe. Problemet kan være relatert til MAF, eller lekkasje ved MAF, men det kan faktisk også være en annen sensor. Jeg hadde problem med kamsensor på M52 og gjett hva, bilen "gikk bedre" uten MAF. Nappe ut MAF for å konkludere med at bilen går bedre "uten" og at MAF er dermed dårlig er den dummeste feilsøkingsmetoden jeg ser, men som dessverre går igjen svært ofte. Tror du at den er dårlig så les ut live-data da vel. Man kjenner til motorvolum og kan lese av turtall, bør da greie å regne ut hvor mange kg eller liter som skal brukes/passere sensoren per minutt. Greier man ikke regnestykket så kan man spørre om tall fra noen andre med samme motor for å sammenligne. Snagg30 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xracer Skrevet Juli 20, 2020 Forfatter Share Skrevet Juli 20, 2020 29 minutes ago, E.C. said: ECU-en henter data fra mange sensorer. Noen er mer vitale enn andre. Normalt sett skal systemet gå i "closed loop". Hjernen får da tilbakemelding fra sensorer og justerer input (bensinmengde/tenning) basert på dette. Når alle sensorer fungerer og du ikke har noen mekaniske feil så går motoren optimalt. Enkelte sensorer er vitale, bilen vil altså ikke gå uten disse. For eksempel veivsensor, på M52, som styrer tenning. Hvis sensoren mangler helt vil du ikke få start. En tullete sensor kan føre til at motoren går så vidt eller stopper. Bilene er laget for å triangulere seg fram til hvilken sensor det er som er gåen og er du heldig så får du en feilkode på den. Noen ganger så greier ikke bilen å peke ut hvilken sensor det er noe feil på. Verdiene til sensoren blir brukt til å styre systemet med det utfallet at motoren går merkbart mindre optimalt. Å koble ut en sensor som gir tullete verdier (enten pga. feil på sensorer eller pga. mekanisk svikt) vil være veldig tydelig for bilen. Bilen tar da gjerne noen få sensorer som er essensielle og kjører en default nødmodus med forhåndsoppsatte verdier. Det totale antallet sensorer som brukes vil være redusert og feedbacken fra alle sensorene vil ikke brukes til å styre motoren ("open loop"). Så når man napper ut MAF, bilen får med seg at en sensor mangler helt og gangen stabiliserer seg/blir bedre er det gjerne fordi bilen har droppet flere sensorer og gått til en default fail-safe. Problemet kan være relatert til MAF, eller lekkasje ved MAF, men det kan faktisk også være en annen sensor. Jeg hadde problem med kamsensor på M52 og gjett hva, bilen "gikk bedre" uten MAF. Nappe ut MAF for å konkludere med at bilen går bedre "uten" og at MAF er dermed dårlig er den dummeste feilsøkingsmetoden jeg ser, men som dessverre går igjen svært ofte. Tror du at den er dårlig så les ut live-data da vel. Man kjenner til motorvolum og kan lese av turtall, bør da greie å regne ut hvor mange kg eller liter som skal brukes/passere sensoren per minutt. Greier man ikke regnestykket så kan man spørre om tall fra noen andre med samme motor for å sammenligne. Ok, så hvis jeg skjønner deg rett, så blir det brukt faste verdier fra alle, når bare en feiler eller gir ubrukelig verdi? Med andre ord kan det være noe feil med de andre sensorene uansett selv om motoren går fint med MAF avkoplet. Så da må jeg prøve å lese verdiene på de andre med software og forsikre meg om at de er ok, før kjøper ny MAF? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juli 21, 2020 Share Skrevet Juli 21, 2020 Du bør ta en diagnose først og se om det er noen konkrete feilkoder som er aktive. Deretter kan du se på live-verdier for å se om det er noe usannsynlig der. Jeg ser den andre tråden din og basert på den litt løse beskrivelsen der kan det være flere ting enn MAF. xracer reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xracer Skrevet Juli 21, 2020 Forfatter Share Skrevet Juli 21, 2020 (endret) 4 hours ago, E.C. said: Du bør ta en diagnose først og se om det er noen konkrete feilkoder som er aktive. Deretter kan du se på live-verdier for å se om det er noe usannsynlig der. Jeg ser den andre tråden din og basert på den litt løse beskrivelsen der kan det være flere ting enn MAF. Har kjørt diag med BMW software, og det viser seg at MAF'en gir ut greie og stabile verdier på forskjellinge RPM. Når jeg sletter feilkodene, så forsvinner alle og etter litt får jeg opp at det er dårlige verdier på O2 sensor control bank ettellerannet, eller at de rett og slett ikke gir ut bra nok verdier. Feilen har kommet over litt tid, så er nok mulig at de bør byttes. Spenningen fra de er ikke helt bra ser det ut som (for lave) og ustabile. Så tror jeg evt. kjøper nye O2 sensorer istede for MAF. Men før jeg gjør det, så skal jeg se at jeg virkelig får de gamle av...hvis catalysator er dårlig, så får det bare være. Den jobben gidder jeg ikke ta, så da blir det salg som rep.objekt. Står noe på tysk av mulige feil som gjør dette, men er litt rusten i tysk..kan kanskje være noe med injektorene også som lager feil blanding. EDIT: Hmm...ser ut som det kan være feil på innsuget en plass siden jeg må gå ut ifra at MAF er ok. Feil på begge O2 sensorløpene samtidig, er vel kanskje et tegn på noe annet enn akkurat dem...har hatt mye full postitiv fuel trim også på begge bankene. Kanskje ta av og sjekke alle komponentene på innsuget før kjøper noe som helst? Endret Juli 21, 2020 av xracer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juli 21, 2020 Share Skrevet Juli 21, 2020 Høres ut som at du har en plan nå. Hvis jeg husker riktig så er det 4 stk lambda, 2 stk til bank 1 (syl 1-3) og 2 stk til bank 2 (syl 4-6). Det er vel de som ligger nærmest motoren som faktisk brukes til å styre input. De som er nr. 2 i rekken brukes for å sjekke at nr.1 er ok. Hvis de får veldig forskjellige verdier vil man ende opp med feilkode, slik som du sannsynligvis har fått. Lykke til, du får holde oss oppdatert! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xracer Skrevet Juli 21, 2020 Forfatter Share Skrevet Juli 21, 2020 4 minutes ago, E.C. said: Høres ut som at du har en plan nå. Hvis jeg husker riktig så er det 4 stk lambda, 2 stk til bank 1 (syl 1-3) og 2 stk til bank 2 (syl 4-6). Det er vel de som ligger nærmest motoren som faktisk brukes til å styre input. De som er nr. 2 i rekken brukes for å sjekke at nr.1 er ok. Hvis de får veldig forskjellige verdier vil man ende opp med feilkode, slik som du sannsynligvis har fått. Lykke til, du får holde oss oppdatert! Takk for inputs 😊, er vel ikke helt i boks enda, men håper å finne ut av det etterhvert. Etterpå blir det å fikse ABS. Sjekker over loddingene der og hvis det ikke hjelper, bytte ABS sensor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juli 21, 2020 Share Skrevet Juli 21, 2020 1 hour ago, xracer said: Hmm...ser ut som det kan være feil på innsuget en plass siden jeg må gå ut ifra at MAF er ok. Feil på begge O2 sensorløpene samtidig, er vel kanskje et tegn på noe annet enn akkurat dem...har hatt mye full postitiv fuel trim også på begge bankene. Kanskje ta av og sjekke alle komponentene på innsuget før kjøper noe som helst? Du har en eller annen M52-motor? Det er ikke helt uvanlig at gummibelgene mellom MAF og gasspjeld sprekker i den alderen. Se også over slangen/røret mot tomgangsregulatoren. Sistnevnte kan også behøve litt rens om det aldri har vært gjort. 1 hour ago, xracer said: Takk for inputs 😊, er vel ikke helt i boks enda, men håper å finne ut av det etterhvert. Etterpå blir det å fikse ABS. Sjekker over loddingene der og hvis det ikke hjelper, bytte ABS sensor. Regner med at du har feilkode på sensor og ikke manglende signal fra selve modulen (som ofte skyldes død modul). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xracer Skrevet Juli 21, 2020 Forfatter Share Skrevet Juli 21, 2020 1 hour ago, E.C. said: Du har en eller annen M52-motor? Det er ikke helt uvanlig at gummibelgene mellom MAF og gasspjeld sprekker i den alderen. Se også over slangen/røret mot tomgangsregulatoren. Sistnevnte kan også behøve litt rens om det aldri har vært gjort. Regner med at du har feilkode på sensor og ikke manglende signal fra selve modulen (som ofte skyldes død modul). M52TU 528i. Jo, er ganske vanlig det ja. Jeg har byttet belg en gang, men tror det var på 523'en. Rengjorde ICV mener jeg på begge, men må sjekke litt, da jeg har skrevet ned alt jeg har gjort med bilene tidligere. Nei, skal være signal. Tror det står noe om Loss of signal hvis det mangler iallefall på noen av feilmeldingene jeg har sett. Får bare se litt på historikken om det finnes noe der som kan tilsi at jeg må sjekke opp alt på innsuget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå