Gå til innhold

Bilen stoppet plutselig.


maggi1810
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Bilen har nylig hatt HP havari, og dette er utbedret med ny pumpe og full rens av dieselsystemet. Ble også byttet dyser. Kjørt bilen i en periode nå, si 100 km. Plutselig stoppet den, og har blitt veldig vanskelig å starte/ikke kjørbar. Har ligget inne noen feilkoder til dieselsystemet, men disse har blitt slettet som ledd i feilsøking. Akkurat nå ligger det inne en feil, 4590 DDE: rail pressure plausibility delivery check.

Har forsøkt å lufte systemet med gjennom ISTA, og hører at fødepumpa går. Den gir ca 4,5 bar. Bilen generer nok trykk i høytrykksystemet til at den får start etter litt kinning, men dør ut kort tid etterpå. Får den til å gå på litt turtall, men dør ut når jeg slipper gassen. 

Skal sjekke HP for spon igjen, men er rart om denne er gåen etter kun noen km, da den var helt ny. Er det en av ventilene som ikke gjør som de skal? 

Forslag tas i mot med stor takk! 

 

Gjelder en N47 318d. 2009 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, TRF skrev:

Jeg ville sjekket for spon igjen, da dette er fort gjort og lettvindt. Har det ligget spon igjen i systemet etter forrige havari kan slikt skje.

Sjekket ventilen på pumpa, der var det en hel del med spon. Skjønner ikke helt hvordan det kan ha skjedd. Har gjort alt etter boka, og var nøye på rengjøring. Bare et spørsmål som ikke har noe med dette å gjøre. Hvis man kjører bilen tom for diesel med påfølgende forsøk på start. Vil dette være nok til å ødelegge pumpa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, TRF skrev:

nei ikke egentlig.

Har du virkelig "gjort alt etter boka"? Det er en grunn til at denne jobben typisk koster over 100k når BMW gjør det.

Er sikkert mulig å gjøre ting på andre måter også, men jeg har fulgt newtis/bmw sin egen verkstedsmanual. Alt er vasket og blåst tørt etterpå. Montert alt etter boka. Dog kjøpte jeg brukte dyser. Men det er ikke spesielt vanskelig å gjøre alt dette, dog tar det litt tid. Kan jo være noe der. Men nå har det skjedd igjen, så får bare brette opp armene igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, TRF skrev:

Ok. Enig. Det er ikke vanskelig men tidkrevende. Om du faktisk har gjort alt riktig ville jeg sjekket at ikke injektorene kom fra en bil med samme problem. 

Det får jeg nok ikke sjekket, men er en lærdom å ta med seg. Jaja, takk for hjelp og svar. 😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde denne opplevelse med min Audi A4. Møller skulle ha 150 laken for å fikse, dvs. deler for 120 pluss 2 dagers jobb. Jeg solgte bilen til en som hadde tilsvarende kollisjonsskadet bil. 

De kunne ikke si hvorfor det skjedde og det gjør at jeg nå holder meg unna diesel som ikke har maskinskadeforsikring.

Endret av 525TDSA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...