Gå til innhold

523ia E39 1999 Kuleforinger (knirkeforing)


Nebbdyr38
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har ein BMW E39 523i fra 1999 (skiltnummer SC92538)

hadde bilen på verksted å blei ringt opp av de når dei hadde tatt ut gamle foringer å sa at dei nye foringene ikkje passer, usikker på merket som sto i fra før, men eg har målt det til 52,3mm - 52,5mm etter eg har pusset vekk drit som lå igjen på foringen, bestillte nye spindler men dei og passet ikkje dei nye foringene til. dei nye foringene er 52mm. har aldri hatt problem med dette før når eg bestilte frå schiedman. kan nåken forklara meg ka som er problemet og hvor eg får kjøpt foringer som er mellom 52,3mm til 52,5mm

 

thumbnail_image1.jpg

117871483_2727279847558045_5277246687172369149_n.jpg

Endret av Nebbdyr38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at de gamle foringene er litt større pga rust. De ser ikke helt bra ut på bildet. Jeg har lest at du har pusset de.

Så tror jeg at hullet som de gamle foringene stod i har blitt litt større pga korrosjon. Det er jo aluminium mot stål, så da viker aluminium. 

Akkurat samme skjedde på min gamle 520d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte eit sett brukte spindler på facebook som og hadde foringer med større enn 52mm, å det va ingen tegn til rust/korrosjon når eg pressa dei ut, men sider dei heller ikkje passa så kjøpte eg eit sett til å samme problem, fins da ein side med dimmensjon av sånne deler? litt rart att totalt 3 sett spindler har samme mål, og dei nye ikkje passet nåken av dei. (eine settet hadde berre byttet foringer 1 gong tidligere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nebbdyr38 skrev:

mulig å sveise med TIG på foringen å dreie den i benk etterpå så den blir 0,03mm større?

er nok ingen god løsning, både pga tilført varme ( tetninger, fett, spenninger) ikke bare bare å dreie sveis heller. skulle du gått for noe sånn spesialløsning ville jeg heller maskinert litt ut av spindelen å satt i ei foring til ønsket mål. 

men hva er borringa i spindelen? 52,3 ca? blir ikke nye foringa fast? 

men når du sitter der med 3 like spindler borringer og ei foring som ikke passer noen ville jeg tenkt litt nærmere på sistnevnte. er det original bmw? lemforder/zf/meyle eller mikke mus made in china deler? 

dersom det er korrosjon/utbanking i borring vil du somregel se det igjen ved at overflaten er grov og oval. 

eg tror det er feil foring, send en mail til koed å hør om dem har vert borti dette før, for jeg mener det har vert oppe til diskusjon her på forumet før også. 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foringene eg fekk av verksted er Meyle, leverte dei inn igjen å fekk dei til å bestille fra koed av merket Lemförder, koed sa at dei ikkje hadde nåke annet enn 52mm som di sier skal passe. Nederste bilde på innleget fekk eg av koed sammen med dette svaret: `Dette måler 52mm i diameter. Det samme gjelder de andre vi har på lager fra alternative leverandører. Enten det er snakk om OEM (Lemförder) eller rimeligere varianter.`  Prøver å skaffe meg brukt spindel med bra foring, sure penger å tidsbruk med tanke på å demontere håndbrekk wire osv, eller kjøpe nye spindler til 14 000kr sviende penger. Kanskje nåken her så har til rimelig pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...