Frode_E61 Skrevet September 29, 2020 Forfatter Share Skrevet September 29, 2020 Helt riktig som det påpekes her; det skal være 0 eller omtrent 0 volt på denne kabelen når tenningen er av. Jeg hadde dessverre misforstått akkurat denne biten da jeg snakket med Westfalia (slik går det når ukyndige skal prøve å forstå bilelektronikk på dansk..!). Det viktige er at kabelen har mindre enn 0,6 V - da forstår boksen at den skal gå i dvale. Det vanligste var visst at tenningskabelen hadde mellom 0,3 og 0,5 V når tenningen er av, men 0 eller nesten 0 skal være helt fint og det som trengs. Mye att og fram her, men siden verkstedet ikke skjønner noe av dette, måtte jeg forsøke å sette meg inn i det selv. Nå gjenstår bare å koble dette i morgen; jeg tør ikke å gå på med loddebolt og forsøker i første omgang en såkalt "strømtyv". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 30, 2020 Share Skrevet September 30, 2020 Men da er jo alt i orden da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode_E61 Skrevet Oktober 7, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 7, 2020 (endret) Da er den oransje kabelen fra Westfalia-boksen koblet til bilens grønn/grå kabel med tenningsstrøm ved høyre bakdør, og nå fungerer endelig alle funksjoner på hengerkontakten. Det er heller ingen ting som tyder på at batteriet tappes for strøm lenger. Etter så lang tid var det veldig godt å få sluttført denne saken. Både ryggelys og alle andre lys fungerer, ryggesensor bak kuttes når henger er koblet til, og litt overraskende blir også tåkebaklys overført fra bilen til hengeren. For de som eventuelt har googlet seg fram til denne tråden, enten fordi man vurderer å ettermontere hengerfeste eller har problemer med et, så håper jeg disse erfaringene kan være til nytte. Takk for gode innspill fra medlemmene her inne, og Westfalias danske kundesupport! Til slutt noen tips ut fra det jeg har lært: - Ettermontering av modellspesifikt hengerfeste m/ kontakt skal i utgangspunktet ikke være veldig innviklet, men vurder om det er bedre å la et merkeverksted gjøre jobben EN gang - riktig utført, men til høy pris, kontra å risikere at et uavhengig verksted roter det til og du må inn igjen flere ganger, før du innser at de aldri vil få det til og du må sluttføre jobben selv! Still i hvert fall noen kritiske spørsmål om verkstedet har erfaring med akkurat din bilmodell. - Har du Canbus i bilen, må verkstedet ha erfaring med dette. - Sjekk arbeidet nøye etter at bilen er hentet på verkstedet, og ta høyde for at de har tatt snarveier, som å droppe gummiforinger, slurvet med kabelføring og stripsing, satt på plastdeksler skjevt, rotet bort skruer og klips, lagd riper innvendig og utvendig, etc... - Min erfaring er nok at det er det elektriske som gir størst utfordringer. Monteringsmanualer kan være skrevet for proffe mekanikere som kan sakene sine, men trenger info om modellspesifikke detaljer. For min del var god support hos produsenten gull verdt; det kunne selvsagt verkstedet også ha benyttet seg av. Når verkstedet sier "trenger du ryggelys på hengeren, a?" vet du hvor landet ligger... Uavhengig av alt annet, bør man forvente at ting kobles riktig, for å unngå utilsiktede konsekvenser. Hovedproblemet for min del ble at canbus-boksen ifølge produsenten stod og trakk strøm fordi EN kabel ikke var koblet til. Kanskje var det årsaken til at jeg måtte bytte batteri et par måneder etterpå. - Selv om jeg fikk en lang vei til mål, kan jeg trygt anbefale ORIS avtagbart hengerfeste og Westfalia ledningsnett. Jeg er veldig fornøyd med hvordan dette nå fungerer. Skulle noen ha spørsmål ut over det som dekkes i denne tråden, så er det bare å sende meg en direktemelding her inne (tror det skal være mulig?), så skal jeg forsøke å svare så godt jeg kan. Jeg har ingen mekanisk erfaring, men har etter hvert blitt veldig godt kjent i bagasjerommet på E61 Endret Februar 8, 2021 av Frode_E61 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå