Jump to content

Frode_E61

Members
  • Content Count

    45
  • Joined

  • Last visited

About Frode_E61

  • Rank
    Sersjant

Profile Information

  • Kjøretøy
    2007 E61 LCI 525xi

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Takk for tips, Otis! Jeg har CCC radio/navigasjon, og vet at DAB-boksen fra Mobridge er kodet inn som DAB (og fungerer OK). Bluetooth-boksen fra Kufatec er jeg usikker på hvordan er kodet, men telefonmenyen kommer opp i CCC som om det var originalt. For streaming av musikk fra telefonen må jeg derimot gå til CD-skiftermenyen (bilen har ikke CD-skifter), og streaming fungerer veldig godt med god lyd. Jeg ser av bilder på nett at telefonmenyen til Mobridges' bluetooth-boks ser lik ut som den jeg har nå fra Kufatec. Men uansett gir kanskje bytte av boks til annet merke en viss risiko for å m
  2. Har testet videre; ny Samsung som kjører Android 11 er mer stabil enn Android 8, men fortsatt svikter tilkobling mellom telefon og handsfree-boks av og til. Lydkvaliteten er like dårlig. Det er foreslått å bytte til handsfree-boks fra Mobridge, men et spørsmål melder seg: Er det noen som vet om koding av slik handsfree-boks er merke-spesifikk, eller om koding som er gjort for Kufatec også vil fungere for Mobridge? (Det fordyrer en del om koding må gjøres på nytt, og jeg er jo ikke garantert om Mobridge vil fungere noe bedre...)
  3. Oppdatering: Jeg har fått testet med startgass, og kunne ikke merke noen endring i turtall uansett hvor jeg sprayet. I mellomtiden har bilen også vært en tur innom merkeverksted, og de hadde ingen kommentar til denne lyden. (De påpekte imidlertid at det var gjort en feil når kun det ene og ikke begge strammehjulene ble skiftet samtidig med multireima, men dette har neppe noe med suselyden å gjøre.) Kan det være at den lyden som videoklippet viser, rett og slett skal være der?
  4. Har vært ute og forsøkt å se etter, samt sammenliknet med deletegning. Klarer ikke finne noen O-ringer i deletegningen for disse komponentene, men fort gjort at det er noe jeg overser. Klarer heller ikke finne noen antydning til sprekker mellom luftfilterboks og motor. Men det ene av tre klemmer til luftfilterboksen (det underste) mangler. Vet ikke om det kan føre til at motor trekker falsk luft; det virker som luftfilterboksen sitter ganske tight. Har lagt ved noen bilder av luftslangen, i fall det er mulig å oppdage noe uregelmessig. Det er en slangeklemme som fester luftslangen til luf
  5. Oppdatering: Som nevnt satt ikke luftfilterboksen helt riktig montert. Jeg snakket med verkstedet som jobbet på bilen, og siden det er en enkel jobb å montere denne riktig, avtalte vi at jeg skulle feste den selv. Etter at boksen er montert riktig, ble det en endring: Nå er lyden litt verre....! Spesielt merkes den også når jeg slipper gassen, ikke bare når jeg tråkker inn. Håper det er noen her på forumet som har ideer om hva dette kan skyldes. Siden det nå oppstod en endring, virker det som luftfilterboksen har noe med det å gjøre?
  6. Takk for godt tips! Jeg sjekket luftfilterboksen nå, og den virker litt løsere festet enn jeg mener å huske den skal være. Ingen skruer mangler, men i forkant av boksen ser det ut som et plastrør ikke er festet ordentlig inn i braketten sin. Håper det synes på vedlagte bilder (må kanskje zoome litt inn for å se at en kant ikke sitter i hakket sitt). Kan dette føre til at motor drar falsk luft? Glippen er vel på "utsiden" av selve luftfilteret (ikke mellom filter og motor)?
  7. Bil: 2007 lci 525xi med N53-motor (bensin 218 HK), gått 120 000 km Etter EU-kontroll (0 feil) oppdaget verkstedet at multireima ikke løp rett på strammehjulet, og anbefalte å bytte både multireim og strammehjul. Dette ble utført, og verkstedet prøvekjørte bilen og alt skulle være i orden. Da jeg kom hjem, oppdaget jeg at det er en helt ny lyd i motoren når jeg gir gass. Det er en slags skurre/suse-lyd, som bare inntreffer akkurat idet jeg trykker inn gasspedalen. Den er ikke hørbar under kjøring. En mekaniker har hørt på det og bekreftet at det ikke skal være der. Han mente det høres
  8. Da var denne saken løst: Jeg endte opp med å kjøpe dempere fra Febi Bilstein på autodeler.co.no: https://www.autodeler.co.no/febi-bilstein/9798967 Jeg er fornøyd med disse. Luka kan nå løftes med en finger (går ikke opp helt av seg selv, men det er antakelig heller ikke meningen). Demperne er altså vesentlig kraftigere enn mine gamle originale, men jeg kan ikke uttale meg om forskjellen mellom disse og nye originale fra BMW. De fra Febi er oppgitt til 680 N, som tilfeldigvis er det dobbelte av BMW originale, så jeg er usikker på om de faktisk er dobbelt så kraftige eller om Febi oppg
  9. Foreløpig oppdatering: Har ikke funnet noen løsning på ustabiliteten til Kufatec Fiscon Pro. Div. nullstilling og ny oppkobling har ikke hjulpet. Men det kan se ut som telefon med Android 10 er mer stabil enn Android 8 mot akkurat dette bluetooth-produktet. Uansett er lydkvaliteten dårlig; det spraker og knitrer omtrent som en gammel grammofonplate. Synes det er veldig rart om et tysk produkt til over 5000,- skal være slik, så jeg venter på svar fra firmaet jeg kjøpte fra vedr. service eller bytte.
  10. Takk for svar og tips! Før jeg tester videre, kan jeg bekrefte at det er samme bilen, ja. Kjøpte DAB-boks og handsfree-boks samtidig, og hadde jeg visst det jeg vet nå hadde jeg kanskje gått for en alt-i-ett løsning til omtrent samme totalpris. Først hadde jeg en del utfordringer med montering, først og fremst p.g.a. dårlige veiledninger og div. feil info fra leverandør. Men monteringen kom i mål, og alt skal være korrekt montert. DAB fungerer i utgangspunktet helt fint, men det er ikke alt jeg har forstått vedr. bruken ennå (tror ikke alle originale funksjoner støttes 100 %). Derfor lage
  11. Jeg har montert en Kufatec Fiscon Pro (bluetooth handsfree/streaming) i min 2007 (lci) E61, med Navi Professional og CCC. Kufatec'en måtte kodes inn av spesialist, men etter det virker den i utgangspunktet. Problemet er at den er svært ustabil. Ofte finner ikke mobilen min bluetooth-enheten, andre ganger kommer det opp beskjed på mobilskjermen om at det er et problem med oppkoblingen til Kufatec. Jeg kan også miste kontakt mellom mobil og Kufatec under kjøring, uten at det kommer opp noe varsel om dette i CCC. Ringemenyen i CCC ser da ut som om alt er i orden, men forsøker jeg å ringe ut
  12. Takk for avklaring, Otis! For tiden er det friskt vinterklima, så jeg har ikke fått testet viskerne noe mer. Men etter hvert antar jeg at regnsensoren bør resettes. Dilemmaet er at den kostnaden blir bortkastet hvis sensoren viser seg å måtte byttes. Regner med at ny sensor også må resettes (og evt. kodes?) inn i bilen?
  13. Jeg ser at det er mange DAB-tråder her på forumet, men har ikke klart å finne svar på akkurat det jeg lurer på. Derfor prøver jeg en egen post på dette: Nylig monterte jeg Mobridge DAB-adapter i min 2007 lci E61, med CCC Professional navigasjon. Monteringen er i utgangspunktet ikke så vanskelig, men dårlig monteringsveiledning fra Mobridge og litt feil info fra leverandør gjorde at prosessen tok sin tid. Når boksen først kom på plass og ble kodet inn av ekspert på dette, fungerer den derimot veldig bra. Lyden er helt grei og det virker som dekningen er god. Det tar ca. 2-4 sekunder å skif
  14. Takk for flere tips! Siden viskerne fungerer på vanlig og "rask" innstilling, og aldri stopper helt med sensor innkoblet (men altså er litt inkonsistente), er det vel kanskje ikke releet i mitt tilfelle. Otis: Forstår jeg deg riktig at regnsensoren umulig kan ha blitt slik p.g.a. kodingen jeg fikk utført (men at den evt. kan ha blitt resatt - som jo ikke burde føre til feilfunksjon)?
  15. På min 2007 E61 er gassdemperne til bakluka ganske svake. De greier å holde luka i åpen posisjon, men luka er veldig tung å løfte opp (verst nå på vinteren, selvsagt). Jeg tviler på at de skal være slik, og har forsøkt å lete litt på nett uten å finne noen gode svar. Kanskje har noen her på forumet erfaring med dette: 1) Originale dempere fra f.eks. GS Bildeler oppgis å ha en kraft på 340 N. Men uoriginale fra Febi har 490 N. På autodeler.co.no har de også en rekke dempere på mellom 140 N og 680 N (alle skal passe til min bil og er til dels veldig billige). Lønner det seg å gå for høyest
×
×
  • Create New...